هیستروسکوپی روشی موثر برای چک کردن داخل رحم است. از این روش در هنگام تشخیص و درمان بیماری‌های رحم و خونریزی‌های آن استفاده می‌شود. همچینن در بارداری و تشخیص علت نازایی نیز می‌توان از این روش استفاده کرد. با استفاده از روش هیستروسکوپی پزشک می‌تواند تصویر داخل رحم را مشاهده نموده و در صورت وجود ضایعات و دیگر مشکلات، درمان مناسب را آغاز کند. این روش نسبتاً بدون درد بوده و از آن برای برداشتن فیبروم و پولیپ رحم نیز استفاده می‌شود. 

آشنایی با هیستروسکوپی

در هیستروسکوپی لوله باریکی که نور و دوربینی در آن تعبیه شده را از طریق واژن و دهانه رحم به داخل رحم می‌فرستند. تصویر رحم در مانیتور قابل مشاهده بوده و پزشک می‌تواند بیماری را تشخیص دهد. بررسی بی‌نظمی‌های ساختاری رحم برای رد یا تایید آزمایش‌هایی مانند سونوگرافی و هیستروسالپنگوگرافی توسط این روش لازم است. در هیستروسالپنگوگرافی با استفاده از اشعه ایکس، انسداد لوله‌های فالوپ را مورد بررسی قرار می‌دهند. در این روش هیچ قسمتی از بدن برش داده نمی‌شود و در نتیجه به بخیه نیز نیازی نخواهد بود.
این دستگاه توسط واژن به رحم منتقل شده و پزشک پس از تشخیص ناهنجاری‌ها می‌تواند آن‌ها را حذف کند. قبل از استفاده از این روش پزشک معالج سابقه بیمار را مورد بررسی قرار داده و سپس تصمیم می‌گیرد که هیستروسکوپی را تجویز کند یا خیر. این عمل مزایای فراوانی دارد؛ اما در برخی از مواقع برای بیماران مناسب نخواهد بود. خانم‌های باردار و افراد مبتلا به عفونت لگنی نباید از این روش استفاده کنند.

چه زمان هایی از هیستروسکوپی استفاده می ‌شود؟

از این دستگاه برای تشخیص مشکلات رحمی و درمان آن‌ها استفاده می‌کنند. برای تشخیص علت سقط جنین و درمان آن نیز از هیستروسکوپی کمک می‌گیرند. برخی از مواقع فیبروم‌ها و پولیپ‌های رحم می‌توانند منجر به سقط جنین گردند که توسط این روش به شناسایی و درمان آن‌ها می‌پردازند. در این روش تصویری واضح از داخل رحم ارائه می‌شود و پزشک می‌تواند با اطمینان بیشتری در مورد مشکل مربوطه و روش درمان تصمیم لازم را اتخاذ نماید. از جمله مشکلاتی که به هیستروسکوپی نیاز دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
•    چک کردن مشکلاتی مانند پریود شدید و خونریزی غیرطبیعی واژینال
•    خونریزی بعد از یائسگی
•    درد لگن
•    قطر جنین مکرر و مشکل در بارداری
•    شناسایی فیبروم و پولیپ رحم
•    برداشتن پولیپ رحم
•    صخامت رحم
•    مشکلاتی مانند نازایی و شناسایی علت سقط جنین
•    معاینه رحم و حذف ضایعات غیرطبیعی
•    برداشتن فیبروم

آیا هیستروسکوپی درد دارد؟

احساس درد در همه بیماران یکسان نبوده و از فردی به فرد دیگر متغیر است. برخی از بیماران درد متوسط و قابل تحملی را تجربه می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر درد شدیدی را متحمل می‌شوند. اگر در حین هیستروسکوپی احساس کرده‌اید که دردتان غیرقابل تحمل است، باید پزشک یا پرستار را از وضعیت خود مطلع سازید. ممکن است برای کاهش درد از بی‌حسی بیشتر یا بیهوشی عمومی کمک بگیرند. دکتر نازنین علوی هیستروسکوپی را با کم‌ترین درد و ناراحتی برای بیماران انجام می‌دهند‌.

بهبودی پس از هیستروسکوپی توسط دکتر نازنین علوی

اکثر افراد پس از هیستروسکوپی بدون تجربه مشکل خاصی، به انجام فعالیت‌های روزمره خود ادامه می‌دهند. اگر حین این روش از بیهوشی عمومی استفاده شده باشد، فرد ممکن است چند روز پس از آن در خانه به استراحت نیاز داشته باشد. پس از جراحی هیستروسکوپی می‌توانید همانند گذشته از غذا و نوشیدنی استفاده کنید. مشاهده گرفتگی‌های مشابه پریود و کمی لکه بینی پس از هیستروسکوپی طبیعی است و پس از چند روز بهبود می‌یابد. برای جلوگیری از عفونت باید به مدت یک هفته تا قطع خونریزی از برقراری رابطه جنسی خودداری نمایید.

سخن پایانی

هیستروسکوپی روشی ایمن و مطمئن برای تشخیص و برخی از مواقع درمان مشکلات مربوط به رحم است. از این روش برای شناسایی علت سقط جنین و برداشتن ضایعات غیرطبیعی استفاده می‌شود. لوله باریکی که در سر آن دوربینی تعبیه شده، از طریق واژن به داخل رحم فرستاده می‌شود و سپس پزشک می‌تواند تصویر واضحی را روی مانیتور مشاهده نماید. از این روش برای شناسایی فیبروم و پولیپ رحم نیز استفاده می‌کنند. با مراجعه به پزشکی ماهر در این زمینه مانند دکتر نازنین علوی می‌توانید از این روش برای تشخیص و درمان این مشکلات استفاده نمایید. جهت دریافت نوبت از یکی از راه‌های زیر اقدام نمایید.
آدرس: سعادت آباد، خیابان علامه جنوبی، خیابان 34 مرکزی، نبش میدان نبی اکرم، پلاک 45
شماره تماس: ۰۲۱-۲۲۱۸۳۸۶۹

 ۰۹۰۲۶۰۰۱۶۱۱

آیدی اینستاگرام: drnalavi