این سؤال از روزی که روش‌های اپیلاسیون به میان آمده‌اند، ذهن خانم‌ها را به خود مشغول کرده است! بعضي می‌گویند تیغ، مومک، موبر، اپیلیدی یا هر روش دیگری هم به کار می‌برند باز هم روز بعد با دون‌دون‌های پوست مرغی قرمز و بدریختی مواجه می‌شوند؛ بدتر از همه روزهایی است که می‌خواهید به استخر یا مهمانی بروید و مجبور می‌شوید از هر روشی برای پوشاندن‌شان استفاده کنید. اما نگران نباشید؛ در این مقاله راه‌های خلاصی از این دانه‌های قرمز و چرکی را به شما نشان می‌دهیم.

بعد از اصلاح مو جوش می‌زنیم چون...

داخل پوست مجراهایی وجود دارد که مو و ترشحات چربی از آنها خارج می‌شوند. این مجراها که فولیکول مو نامیده می‌شوند درست شبیه جام یا گلدانی هستند که یک شاخه گل داخل آنها قرار گرفته است. هر زمان که داخل فولیکول مو التهاب ایجاد می‌شود دهانه آن نیز مسدود می‌شود. دراین صورت ترشحات چربی داخل فولیکول جمع شده و جوش تشکیل می‌شود. دراپیلاسیون نیز چون مو با شدت و شتاب بیرون کشیده می‌شود، داخل جداره‌های فولیکول التهاب و ورم ایجاد می‌شود. این ورم باعث انسداد می‌شود، بسته شدن سر فولیکول نیز ایجاد جوش و فولیکولیت (عفونت مو) می‌کند. در سن بلوغ هم افزایش چربی پوست باعث می‌شود دهانه فولیکول مسدود شود و جوش‌ها افزایش یابد.

دستکاری برایتان گران تمام می‌شود !!!

فولیکولیت یا التهاب فولیکول می‌تواند سطحی یا عمیق باشد. جوش‌های بعد از اپیلاسیون معمولا جزء فولیکولیت‌های سطحی به‌شمار می‌آیند. هر چه التهاب در مجرا شدیدتر باشد فولیکولیت هم عمیق‌تر خواهد بود. دستکاری کردن فولیکولیت‌های سطحی می‌تواند باعث تبدیل شدن آن به فولیکولیت عمیق شود؛ ضمن اینکه هنگام دستکاری ممکن است میکروب‌های بیماری‌زای بیشتری را به آن محل اضافه کنید. فولیکولیت‌هایی که عامل میکروبی استافیلوکوک و استرپتوکوک دارند، مسری هستند. این نوع عفونت‌ها بیشتر ممکن است به‌دلیل اپیلاسیون غیربهداشتی ایجاد شوند چون این میکروب‌ها بسیار بیماری‌زا هستند و جزء میکروب‌های عادی روی سطح پوست نیستند.

صابون ضدعفونی‌کننده یا داروی ضد جوش؟!

برای پیشگیری از ایجاد جوش اپیلاسیون می‌توان از محلول‌های ضدعفونی‌کننده سطحی و صابون‌های آنتی باکتریال استفاده كرد. لازم به ذکر است که استفاده از بتادین خیلی تاثیرگذار نیست. همچنین می‌توان پس از اپیلاسیون برای مدت کوتاه 3 تا 4 روز از ترکیبات دارویی اریترومایسین 2 درصد و 4 درصد به صورت موضعی استفاده کرد تا هم التهاب کاهش یابد و هم میکروب‌های موجود از بین بروند. ؛ در بعضی از مکان‌ها معمولا از ترکیباتی مثل بتامتازون، کلوبتازول و... استفاده می‌شود اما چون این ترکیبات حاوی کورتن هستند خود باعث تشدید جوش‌ها می‌شوند. درواقع کورتن ظاهر التهاب و قرمزی را کاهش می‌دهد اما خود باعث تشدید جوش‌ها پس ازاپیلاسیون می‌شود. پس بهتر است در این شرایط از ترکیبات کورتن‌دار استفاده نشود. اگر هم جوش‌های‌تان شدید هستند بهتر است توسط پزشک معاینه شوید تا داروی خوراکی یا موضعی برای‌تان تجویز کند.

 

کمپرس سرد، جوش‌ها را کم می‌کند.

افرادی كه مستعد جوش پس از اپیلاسیون هستند باید قبل از انجام آن از داروهای ضدجوشی استفاده کنند كه توسط پزشك تجویز می‌شوند. همچنین هنگام اپیلاسیون باید از مهارت فرد انجام دهنده مطمئن شد، در غیر این صورت التهاب ایجاد شده بیشتر و احتمال ایجاد جوش نیز افزایش می‌یابد. اپیلاسیون باید با دقت و صحیح و به آرامی انجام شود تا به دنبال آن التهاب کمتری ایجاد شود. همچنین توصیه می‌شود بلافاصله پس از اپیلاسیون از داروها و ضدالتهاب‌هایی استفاده کنید كه پزشك‌تان تجویز می‌کند. به كار بردن کمپرس سرد پس از اپیلاسیون نیز التهاب پوست را کاهش می‌دهد و از بروز جوش پیشگیری می‌کند.

 

جوش کمتر با کدام روش اپیلاسیون؟!

در واقع، هر فردی باید خودش تجربه کند و ببیند که کدام یک از روش‌های اپیلاسیون، کمترین جوش را در بدن او ایجاد می‌کنند؛ یعنی نمی‌توان به همه خانم‌ها یک دستور کلی داد. اپی‌لیدی هم می‌تواند عامل جوش باشد. در آنهایی که پوستشان چرب است یا قبلا جوش داشته‌اند یا روی پاهایشان موهای خشن دارند، ممکن است اپیلاسیون موجب عفونت شود؛ چون ریشه‌ موهایشان ضخیم است. به این عفونت اصطلاحا فولیکولیت می‌گویند. توصیه‌ای که می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد، این است که قبل از اپیلاسیون، پاها را خوب با صابون بشویید و از مواد ضدعفونی‌کننده یا الکل استفاده کنید. اگر بعد ازاپیلاسیون هم این کار را دوباره انجام دهید، تا حد زیادی می‌توانید از بروز این جوش‌ها جلوگیری کنید.