هر چه فضا کوچکتر می شود چیدمان فضای مورد نظر هم سخت تر و سخت تر میشود. بعنوان مثال چیدمان اتاق نشیمن یا پذیرایی شاید به سبب عمومیتی که دارند از حساسیت بالاتری نسبت به اتاق خواب برخوردار باشند و همین موضوع چیدمان آنها را نیز تحت تاثیر قرار دهد ولی معمولا دکور کردن آنها به اندازه اتاق خواب سخت و وقت گیر نیست.

اتاق خواب بصورت طبیعی مساحت کوچک و محدودی دارد و از طرف دیگر جاگیرترین تجهیزات و مبلمان خانه مثل سرویس خواب و کمد و دراورها قسمت همین بخش از خانه میشوند و این یعنی قوز بالا قوز. حالا در همین شرایط اگر چیدمان مناسبی را برای اتاق خواب در نظر نگیریم شرایط از چیزی که هست بدتر هم میشود. می خواهیم چند نکته کاربردی و ابتدایی را که می توانند برای چیدمان و طراحی دکوراسیون اتاق خواب راهگشا باشند را به شما معرفی کنیم.

اولین و مهمترین نکته این است که لوازم و وسایل اضافی را که هیچ سنخیت و کاربردی در اتاق خواب ندارند را از اتاق خواب بیرون کنید. فرش لوله شده و جعبه تلویزیون جایشان در اتاق خواب نیست شلوغی و هرج و مرج در اتاق خواب ممنوع.

مطمئن باشید میز آرایش و دراور شش کشویی که پشت ویترین فروشگاه دیده اید تمام نمی شود پس برای خرید اصلا عجله نکنید. ابتدا دارایی های خود را کامل در اتاق خواب چیدمان کنید بعد اگر دیدید فضای خالی باقیمانده تشریف ببرید خرید.

برای چیدمان بهتر نقاشی بکشید یعنی یک برگه کاغذ بردارید و روی آن اتاق خواب خود را شبیه سازی و چیدمان کنید یعنی همان کاری که طراحان و دکوراتورهای حرفه ای انجام میدهند. فرض کنید اتاق خواب را از زاویه بالا می بینید حالا روی برگه چیدمان وسایل را در اتاق خواب نقاشی کنید. آنقدر پاک کنید و بکشید تا در نهایت روی برگه به چیدمان مورد نظرتان برسید. این روش بهتر از آزمون و خطای حقیقی در چیدمان اتاق خواب است که مبلمان را چندین بار جا به جا کنید و جز کلافگی و خستگی و کمردرد چیزی عایدتان نشود.

حرمت بزرگ و کوچک را نگه دارید و چیدمان را از تخت خواب شروع کنید و به ترتیب اولویت پایین بیایید، این کار چیدمان اتاق خواب را ساده و ساده تر می کند. طبق برنامه اگر پیش بروید آباژور و گلدان رومیزی باید گزینه های آخر شما برای چیدمان باشند.

اتاق خواب را طوری چیدمان کنید که استفاده از مبلمان و تجهیزات آن سخت و دشوار نشود و عبور و مرور در اتاق خواب هم شامل بندهای طرح زوج و فرد نشود. مثلا اگر خیلی دوست دارید روی تخت دراز بکشید و تلویزیون تماشا کنید دیگر قرار دادن میز تلویزیون در اتاق خواب کوچک شما بی معنا میشود، تلویزیون را روی دیوار نصب کنید و راه خروج از اتاق را به میز نشان بدهید.

قانون نانوشته ای در چیدمان و طراحی دکوراسیون اتاق خواب وجود دارد که می گوید باید فرشی که کف اتاق پهن میشود حدودا نیمی زیر تخت و نیمی دیگر بیرون از تخت قرار گیرد و فضای اطراف و یا حداقل یک طرف از تخت را فرش پوشش بدهد. به شکلی که چه قبل از خواب و چه پس از بیدار شدن از خواب کف پای شما سطح گرم و لطیف فرش را لمس کند نه سطح سرد و زمخت کفپوش چوبی و سنگی را.

فراموش نکنید چیدمانی که انجام می دهید همیشگی و غیر قابل تغییر نیست پس خیلی هم حساس نشوید که بهترین شکل ممکن را در اولین چیدمان داشته باشید. تازه چند روز و هفته که از چیدمان اولیه بگذرد به مشکلات آن پی می برید و یک به یک می توانید خطاهای خود را تصحیح کنید.

منبع : نوبرانه