در باور عموم مردم ، برخی از مواد غذایی سالم و مفید برای بدن طوری جا افتاده اند که برای سلامتی مضرّند! بطور مثال از خوردن کره بادام زمینی اجتناب می کنید زیرا معتقدید که چاق کننده می باشد و یا خوردن زرده تخم مرغ را برای خود ممنوع کرده اید زیرا معتقدید برای سلامتی قلب مضر می باشد! در این جا شما را با برخی مواد غذایی مفید و مناسب برای بدن آشنا می کنیم که در باور عمومی اشتباها ً از مواد غذایی نامناسب می باشند.

شهد آلوئه ورا:

برخی شهد کاکتوس (آلوئه ورا) را که به ماده شیرینی طبیعی سالم شهرت دارد، جایگزین مواد شیرین صنعتی می دانند، اما نمی دانند مقدار شکر فروکتوز شهد کاکتوس بیشتر از ماده شیرین در مواد شیرین شده معروف دیگر یا حداقل برابر با آن است.

جایگزین تخم مرغ:

جایگزین تخم مرغ صنعتی به انسان کمک می کند تا کلسترول کمتری دریافت کند، اما باعث خواهد شد مواد نگهدارنده بیشتری وارد بدن شده و بدن از ویتامین های مهم محروم شود، لذا کسب مقدار کم کلسترول از تخم مرغ طبیعی در مقایسه با جایگزین تخم مرغ صنعتی ضرر کمتری دارد.

لبنیات سوپر مارکتی:

عمده لبنیات موجود در سوپر مارکت ها دارای مقدار قند معادل قند موجود در شیرینی و آب نبات است؛ به همین دلیل وقتی لبنیات انتخاب می کنید سعی کنید ارگانیک باشد و در خانه میوه تازه به آن اضافه کنید.

نان سبوسدار:

بسیاری مردم به جای نان سفید معمولی نان تهیه شده از دانه کامل غله مانند گندم را خواستارند که به نان سبوسدار یا نان تیره شهرت دارد، چون آن را به خاطر آنکه دارای کالری کمتری است، سالم تر می دانند، اما آیا می دانید نان تهیه شده از دانه کامل غله حاوی مقدار زیادی قند و روغن هیدروژنه است به همین دلیل خوردن زیاد آن سفارش نشده است.

میوه خشک:

زردآلو و انجیر خشک تفاوتی با انواع شیرینی ندارد چون حاوی مقدار زیادی قند و مواد نگهدارنده است به ویژه که درصد قند آن به خاطر خشک شدن آب آن، بسیار بالاست.

نخود فرنگی:

به رغم آنکه جزو سبزیجات است، اما حاوی مقدار زیادی قند است که باعث افزایش وزن و جوش جوانی خواهد شد.

فلفل دلمه:

حاوی مقدار زیادی سولانین است که این ماده شیمیایی باعث بروز التهاب هایی می شود که به مرور زمان به دیابت یا بیماری های قلب تبدیل خواهد شد، به رغم آنکه سولانین در فلفل شیرین کم است، اما انباشت آن باعث مشکلات جسمی بزرگی خواهد شد.

همبرگر گیاهی منجمد:

بسیاری از مردم معتقدند همبرگر گیاهی منجمد سالم تر از همبرگر معمولی است، چون کالری کمتری داشته و تشکیل شده از سبزیجات می باشد، اما واقعیت آن است که همبرگر گیاهی منجمد دارای مقدار زیادی سویای فرآوری شده است که برای سلامتی زیانبار می باشد.

شیر نارگیل و بادام پاکتی:

اشخاص گیاهخوار برای جبران فواید شیر تازه گاو، به جای شیر معمولی شیر نارگیل یا شیر بادام پاکتی مصرف می کنند که به خاطر تقاضای زیاد، تولید کنندگان مجبور به استخراج مقدار زیادی از آن در مدت زمان کوتاه هستند، لذا در روند تولید، مجبورند ویتامین دی 2 به آن اضافه کنند که مقدار زیاد آن باعث پوکی استخوان و بیماری های ژنتیکی خواهد شد.

کره مارگارین صنعتی:

برخی فکر می کنند کره مارگارین بهتر از کره حیوانی با چربی کامل است چون مارگارین از روغن ساخته شده و دارای کالری کمتری است، اما نمی دانند روغن هیدروژنه مارگارین در دمای اتاق به چربی اشباع نشده تبدیل می شود که بسیار بدتر از چربی های اشباع شده بوده و به مرور زمان باعث ابتلا به بیماری های قلب، عروق و سرطان خواهد شد.

کره بادام زمینی :

کره بادام زمینی حاوی چربی می باشد اما این بدان معنی نیست که چاق کننده می باشد، زیرا افزایش و یا کاهش وزن، و چربیهای بدن اساسا ً با کاهش یا افزایش میزان کالری بدن اتفاق می افتد. یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حاوی 90 کالری می باشد بنابر این خوردن یک یا دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی هم نیاز بدن را بر طرف کرده و هم نمی تواند چاق کننده باشد زیرا کره بادام زمینی می تواند شما را برای ساعتها سیر نگه دارد و در نتیجه کمتر به سراغ هله هوله خوردن می روید؛ از طرفی کره بادام زمینی حاوی مواد بسیار مغذی مانند پروتئین، فولیت و ویتامین B می باشد وهم چنین چربی آن از نوع غیر اشباع بوده و برای بدن مفید است.

گوشت قرمز:

برش هایی نازک از گوشت قرمز بویژه گوشت گوساله که به مصرف استیک می رسد بسیار کم چربی بوده و از طرفی دارای پروتئین و آهن می باشد بنابر این با مصرف گوشت قرمز در حد اعتدال، نه تنها سلامتی قلب به خطر نمی افتد بلکه پروتئین وآهن مورد نیاز بدن تامین می شود (آهن ماده معدنی ضروری برای بدن می باشد که برای گرفتن اکسیژن از ریه ها در رسانیدن آن به سلولهای سر تاسر بدن لازم است).بنابر این مصرف گوشت قرمز بویژه به زنانی که در سنین باروری می باشند توصیه می شود زیرا در غیراین صورت ممکن است دچار کم خونی ناشی از فقر آهن شوند.

شکلات تلخ( کاکائو)

شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدانی به نام فلاونول می باشد که به رقیق شدن خون کمک می کند و می تواند در پیشگیری از بیماریهای قلبی – عروقی موثر باشد. محققان معتقدند خوردن شکلات تلخ به میزان30گرم در هر روز و به مدت دو هفته سبب کاهش ترشح هورمون استرس(کورتیزول)در افراد دچار استرس زیاد، می شود. اما مراقب میزان کالری 35گرم شکلات تلخ باشید زیرا حدود 235کالری دارد، بنابر این می توانید از کالری سایر مواد غذایی که می خورید بکاهید تا در میزان کالری دریافتی ، تعادل ایجاد شده و سبب چاقی شما نگردد.

سیب زمینی:
سیب زمینی منبع خوبی از فیبر بوده و حاوی پتاسیم و ویتامین C می باشد. بنابر این با توجه به ارزش غذایی که سیب زمینی دارد اگر آنرا به اندازه و در حد متعادل مصرف کرده و از زیاده روی بپرهیزید نه تنها دچار مشکل نخواهید شد بلکه برای بدن بسیار مفید می باشد؛ از طرفی مواد غذایی مانند سیب زمینی که دارای (GI) بالایی می باشند اگر به هنگام مصرف کمی روغن زیتون به آن اضافه کنیم چربی سبب کاهش سرعت جذب کربوهیدرات موجود در سیب زمینی شده و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می شود.

قهوه:

تحقیقات حاکی از آن است که ترکیبات مفید موجود در قهوه می تواند سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان کبد و زوال عقل شود. بنابر این نوشیدن 2تا4 فنجان قهوه در روز مجاز می باشد، لازم به ذکر است که قهوه در برخی از افراد موجب بد خوابی و یا بی خوابی می شود بنابر این اگر شما از آن دسته افراد می باشید می توانید مصرف قهوه را کمتر کنید، هم چنین زنان باردار در مصرف قهوه زیاده روی نکنند (نوشیدن بیش از 2 فنجان در روز برای آنان مجاز نمی باشد).

انواع مغزها:

مغزها حاوی مقادیر زیادی چربی می باشند اما این چربی از نوع خوب می باشدو برای سلامتی قلب مفید است زیرا از نوع چربیهای غیر اشباع می باشد؛ مغزها هم چنین حاوی ترکیبات ارزشمندی می باشند که برای سلامتی بدن مفیدند، بطور مثال: پسته حاوی ترکیبات مغذی مانند اگزانتین و لوتئین می باشد که آنتی اکسیدانهایی قوی بوده و به سلامت چشم کمک می کنند. بادام حاوی ویتامینE وگردو حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا3- می باشد که برای سلامتی قلب مفید است. البته مراقب باشید که در مصرف آنها زیاده روی نکنید و در حد تعادل مصرف کنید زیرا هر 30 گرم مغزها حاوی 160 تا 200 کالری می باشد.

ذرت:

یک فنجان حاوی دانه های ذرت دارای 4 گرم فیبر می باشد، از طرفی ذرت نیز مانند سایر سبزیجات سبز و زرد رنگ منبع خوبی از لوتئین و اگزانتین می باشد ترکیبات مغذی و ارزشمند که برای سلامتی بدن مفیدند.

منبع : فیدلیو کلاب + web MD