مزایای ایمپلنت:
ایمپلنت به دلایل زیر بر پروتزها مزیت دارد:
1- زیبایی:

زیبایی اولین و مهم ترین مزیت ایمپلنت است. وقتی که دندانها از دست می روند استخوان اطراف دندان شروع به تحلیل رفتن می کند. این تحلیل استخوان می تواند منجر به عقب رفتن فک و ایجاد نمای پیری در چهره گردد. ایمپلنت به همراه روکش کاملا شبیه دندان طبیعی خواهد بود و چون با استخوان فک پیوند می خورد مانع از تحلیل استخوان و لثه  می شود. بنابراین شکل طبیعی فک حفظ خواهد شد. درصورتی که درپروتز، استخوان فک و لثه براثر مرور زمان ازبین می رود و تحليل پیدا می کند. 

                                                                                       

2- اعتماد به نفس:
بطور قطع با استفاده از ایمپلنت احساس بهتری نسبت به خود، خنده، صحبت کردن و غدا خوردن پیدا می کنید چون نگرانی تکان خوردن دندانهایتان را در دهانتان ندارید که مشکل اساسی برای صحبت کردن می باشد. وقتی ایمپلنتی کار گذاشته می شود هرروز نیروی فانکشال استخوان، اطراف آن را تحریک نموده و موجب محکم تر شدن و قوی تر شدن استخوان می گردد. یعنی نیروی جویدنتان همانند نیروی دندانهای طبیعی شما خواهد شد. 
3- قابل اعتماد:
اگر یک ایمپلنت بصورت محکم با استخوان اطراف خود تثبیت نشود سرانجام شل خواهد شد و قادر نخواهد بود دندان جایگزین شده را حمایت نماید که می توان دوباره جراحی را انجام داد. درصد موفقیت ایمپلنت در دنیا بسیار بالاست(95%) و مهم ترین انتخاب برای جایگزینی دندان از دست رفته است. پس بدون شک وتردید میتوان به آن اعتماد کرد. 
4- مقرون به صرفه:
ازلحاظ هزینه برابر با بریج است با این تفاوت که در کاشت ایمپلنت دیگر آسیبی به دندانهای مجاور شما زده نمی شود. 
5- حمایت ایمپلنت از دندان ها:
تمام اشکال متداول جایگزینی دندانها، ازقبیل پل ها، یا دندان مصنوعی می تواند به وسیله استفاده از ایمپلنت انجام پذیرد. اگر شما فقط یک دندان طبیعی را از دست داده باشید برای جایگزینی یک ایمپلنت کافیست. درفضاهای بزرگتر که دندانهای بیشتری ازدست رفته، لزوما نیاز به استفاده از یک ایمپلنت برای هر دندان نمی باشد هر چند تعداد دقیق ایمپلنت بستگی به کیفیت و میزان استخوان در ناحیه ای که کاشت صورت می گیرد خواهد داشت. با توجه به این نکته که تراکم استخوان درفک بالا عموما ضعیف تر از فک پایین است و اگر درفک بالا اصلا هیچ دندانی وجود نداشته باشد حداقل 6 ایمپلنت کافی خواهد بود، درفک پایین بخصوص درجلوی آن، استخوان بسیار محکم است بنابراین نیاز به ایمپلنت های کمتری نسبت به فک بالا وجود خواهد داشت.
ایمپلنت دندانی:
جراح با یک جراحی ساده در مطب، پایه ای از فلز تیتانیوم در استخوان فک بجای ریشه ی دندان (چه تک دندان وچه پروتز) قرار می دهد. از آن روی این فلز برای ایمپلنت انتخاب شده که استخوان فک به آسانی می تواند آن را درخود پذیرفته و با آن یکی شود و پایه ای محکم را برای نصب دندان فراهم سازد. 
جراحی ایمپلنت:
جراحی ایمپلنت، مانند کشیدن دندان، تنها با یک بی حسی موضعی آغاز و به سادگی در مطب انجام می گیرد. 
جراح پس از بی حسی ناحیه ی مورد نظر ایمپلنت رادر سوراخ کوچکی که در فک ایجاد کرده قرار می دهد. 
اگر به هر دلیلی بیمار ازقبل دچار تحلیل استخوان شده باشد، پزشک معالج همزمان با جراحی، آن کمبود را نیز با پیوند زدن استخوان جبران خواهد کرد. 
در پایان جراحی هم بیمار میتواند به کارهای عادی روزانه ی خود بپردازد وهیچ گونه نیاز به بستری شدن ندارد. 
یادآوری:
برای جراحی ایمپلنت محدودیت سنی وجود ندارد، اما افرادی که مبتلا به بیماری های صعب العلاج و تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن و همچنین بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده هستند نمی توانند کاندید های خوبی برای جراحی باشند.