منافذ باز پوستی باعث ایجاد ناراحتی در اکثر افراد شده است. باز شدن منافذ پوست معمولا با استعمال لوازم آرایشی ایجاد یا افزایش می یابد. بستن و درمان منافذ باز پوست یک کار نسبتا مشکل است. روش های جدید لیزر درمانی می توانند باعث بسته شدن این منافذ بر روی پوست صورت شوند.

درمان و بستن منافذ باز پوست در گذشته به صورت خشک کردن مواد روغنی موجود در پوست که باعث ایجاد منافذ شده است انجام می گرفت .این روش درمان و بستن منافذ باز پوست صورت در گذشته موثر بوده اما به صورت موقت بوده است و نمی توانسته باعث تغییر ساختار پوست وبستن منافذ پوست به صورت دائمی شود.

دلائل بازشدن منافذ پوست

منافذ پوستی سوراخ های ریزی در روی پوست هستند که باعث باز شدن غدد چربی بر روی پوست می شود. به این غده ها غدد چربی گفته می شود این غدد دسته های کوچکی در زیر پوست هستند که به صورت طبیعی چربی در پوست ایجاد می کنند دو دلیل اصلی وجود دارد که باعث باز شدن منافذ پوست و بازشدن بیش از حد منافذ چربی روی پوست می شود.

تاثیر مصرف بیش ازحد محصولات حاوی چربی بر روی پوست

افرادی که دارای پوست های چرب هستند غدد چربی روی پوستشان بیش از افراد دیگر تولید چربی می کند. به گفته یک متخصص پوست و مو،درصورتی که این افراد از محصولات چرب بر روی پوست خود استفاده کنند باعث باز شدن بیش از حد این منافذ و غدد چربی در روی پوست می شوند. زمانی که غدد چربی در روی پوست زیاد شود ،منافذ پوستی کشیده می شوند و بر روی پوست قابل مشاهده هستند و باعث باز شدن منافذ می شوند.

منافذ باز پوست در افراد جوان در جاهایی از صورت که غدد چربی زیاد تر است مانند روی بینی، پیشانی و چانه رخ می دهد به این نواحی صورت منطقه تی شکل گفته می شود یعنی مانند تی T انگلیسی است در صورتی که شما این نواحی را بر روی صورت خود مشاهده کنید متوجه خواهید شد که غدد چربی در این نواحی بیشتر از نواحی دیگری مانند گونه و پلک است.

پیر شدن پوست صورت با افزایش سن

زمانی که پوست صورت شما پیر می شود تغییرات زیادی در آن ایجاد می شود. یکی از این تغییرات کاهش کلوژن موجود در پوست است کلوژن یکی از مهمترین ساختارهای نگهدارنده پوستی است غدد چربی و منافذ پوستی بوسیله کلوژن حفظ و نگهداری می شوند. زمانیکه با افزایش سن و پیر شدن پوست ،پوست کلوژن خود را از دست می دهد هیچ نگهدارنده ای برای منافذ و غدد چربی در پوست وجود ندارد و باعث بازشدن منافذ برروی پوست می شود.

با پیرشدن پوست منافذ پوست در نواحی که در دوران جوانی کمتر دچار اختلال می شود مانند روی گونه ها باز می شود. منافذ پوستی در همه افراد جوان وجود دارد اما میزان غدد چربی آن کمتر است و این منافد بسته هستند و با پیری پوست و از دست رفتن کلوژن که باعث حفظ منافذ پوستی می شود منافذ برروی پوست آشکار می شوند و قابل مشاهده هستند.

بستن منافذ باز پوست با درمان جدید لیزر

درمان های جدید بستن و رفع منافذ باز پوست با لیزر، با تحریک رشد کلوژن های جدید و فشرده کردن غدد چربی و جمع کردن و فشرده کردن منافذ باعث بسته شدن منافذ پوست می شود. به این نوع درمان لیزر درمان ترکیبی لیزر برای بستن منافذ باز پوست گفته می شود که شامل دو مرحله است:

درمان های غیرمستقیم

ما در این روش درمان بستن منافذ باز پوست از ابریوم ۱۵۴۰ یا ۱۴۴۰ برای درمان پوست صورت استفاده می کنیم. در این روش درمان منافذ باز پوست شما بعد از یک یا دو روز بهبود می یابد و نیازی نیست که پوستتان به وسیله مواد آرایشی پوشش داده شود. این نوع لیزر در عمق پوست شما انجام می شود و باعث تحریک کلوژن سازی پوست می شود و به بستن منافذ باز پوست کمک می کند. برای کامل شدن روند این درمان شما به ۳ تا ۴ جلسه درمانی در طول ۳تا ۴ هفته نیاز دارید. درمان بستن منافذ باز پوست در مدت زمان ۳۰ دقیقه و توسط متخصص زیبایی انجام می شود.

درمان های مستقیم برای جوانسازی پوست

در آخرین مرحله درمان غیر مستقیم بستن منافذ باز پوست پزشک مرحله دیگری از درمان که درمان مستقیم جوانسازی پوست نام دارد برای بیمار انجام می دهد. این روش درمان پوست بیمار را کاملا جوان می کند به صورتیکه پوست کاملا تغییر می کند درحالیکه لیزرهای جدید پوستی ملایم تر و آرام تر از لیزرهای CO2 قبلی برای جوانسازی پوست است.

پوست شما بعد از این درمان کاملا جوان می شود و حدود ۵ تا۷ روز پوستتان قرمز است.

مابرای راحتی بیمار هنگام لیزر و بستن منافذ باز پوست از بی حسی های موضعی استفاده می کنیم.

نتایج بدست آمده از درمان بوسیله لیزر ترکیبی بسیار تحسین بر انگیز است. روش قدیم لیزر یعنی لیزر CO2برای جوانسازی پوست باعث باز ترشدن منافذ پوست می شود.

دسترسی ما به استفاده از روش های جدید لیزر برای بستن منافذ باز پوست باعث ساخت بهتر کلوژن در پوست و از بین بردن منافذ پوستی می شود.

با استفاده از روش های جدید لیزر ما به نتایج بسیار خوبی در بستن منافذ باز پوست حتی در پوست های پیر رسیده ایم.

روند درمان بستن منافذ باز پوست بوسیله لیزر

بعد از اولین درمان ممکن است شما احساس کنید که پوستتان کمی جمع شده است. اما ممکن است شما بعد از چند جلسه درمان بستن منافذ باز پوست هیچ تغییر قابل توجهی در پوست خود مشاهده نکنید بعد از انجام لیزر  ۶ماه طول می کشد تا کلوژن های جدید در پوست شما عمل کند و بعد از این ۶ماه شما بسته شدن منافذ پوست را خواهید دید. ما برای شروع درمان ۶ تا۸ مرحله درمان را به شما توصیه می کنیم. بعد از پایان مرحله اول درمان شما می توانید هر ماه این درمان را انجام دهید و بعد از ۶ ماه نتیجه حاصل از درمان را در بستن منافذ باز پوست مشاهده کنید.

درمراحل اولیه درمان بستن منافذ باز پوست برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن بهتر است هر دو هتفه برای مدت زمان ۱۲ تا ۱۶ هفته را به صورت منظم انجام دهید و برای حفظ این نتیجه به شما توصیه می کنیم که هر سال ۴ مرتبه یا هر ۳ ماه یکبار درمان را تکرارکنید. بعد از این درمان شما می توانید به محل کار خود باز گردید و آرایش کردن هم هیچ مانعی ندارد. بهترین کاندید ها برای انجام این روش درمان برای بستن منافذ باز پوست افرادی هستند که پوستشان پیر شده است. معمولا افراد در سنین ۳۰ تا۵۰ سال بهترین مورد برای انجام این روش درمانی هستند. افرادی هم که منافذ پوستشان بر اثر جوش باز شده باشد بوسیله انجام این نوع درمان می توانند بهبود یابند.

موارد درمانی برای کاهش چربی پوست مانند شست و شو دهنده پوست بریووکسیل Brevoxyl،میکرودرمابریشن، داروهای کاهش چربی پوست مانند رتین A ،دیفرین،اکیوتن است که این درمان ها می تواند در طول درمان لیزر ترکیبی استفاده شود. اگر چه بعد از اینکه پوست شما احیا شد شما برای جلوگیری از بستن منافذ باز پوست می توانید این موارد درمانی را استفاده کنید. لیزر درمانی ترکیبی، یکی از شگفت انگیزترین روش های درمانی است نتیجه این درمان مخصوصا در پوست های پیر بسیار شگفت انگیز است اگر شما از باز بودن منافذ پوستتان رنج می برید در مورد این روش شگفت انگیز جدید مطالعه بیشتری داشته باشید تا در یابید چگونه باعث درمان و بستن منافذ باز پوست می شود و همان گزینه ای است که می تواند به شما کمک کند.

منبع : ایران بیوتی کلینیک