آيا مصرف به قاعده از آجيل و دانه‌هاي روغني موجب درمان و تسكين برخي از بيماري‌هاي جسمي مي‌شود؟ آيا مصرف آجيل نامناسب، مي‌تواند سلامت ما را به خطر بيندازد و احتمال ابتلا به بيماري‌هاي سخت همچون سرطان را به همراه داشته باشد؟
 

چه آجیلی سرطان‌زاست؟
از ديدگاه طب سنتي، مصرف آجيل، مغز‌ها و دانه‌هاي روغني در شرايطي به مردم توصيه مي‌شود كه آجيل‌ها از كيفيت خوبي برخوردار باشند و به طور كلي شرايط زير را داشته باشند.
آجيل‌هايي كه داراي پوست سخت هستند مانند فندق، پسته و بادام، بهتر است اين پوست سخت را حفظ كنيد تا خواص اين مغز‌ها حفظ شود.
بهترين روش براي نگهداري از آجيل مغز شده، آن است كه آن را درون فريزر نگهداري كنيد تا از رشد قارچ آفلاتوكسين بر سطح دانه‌ها و مغزها پيشگيري شود. مصرف اين قارچ سرطان‌زاست و خانواده‌ها بايد دقت زيادي در اين زمينه داشته باشند.
آجيل خام بهترين انتخاب براي خريد مهماني‌هاي شب عيد است، چراكه چربي‌ها و برخي مواد مغذي موجود در آجيل مانند ويتامين‌هاي A و E محلول در چربي به‌وسيله بودادن يا افزايش نمك از دست مي‌رود.
براي شناسايي آجيل خوب و با كيفيت راه‌هايي وجود دارد كه ساده‌ترين و كاربردي‌ترين آن بررسي رنگ، بو و ظاهر آجيل است. مغز آجيل بايد سفيد يا به رنگ طبيعي خود باشد و بوي كهنگي ندهد.
از مخلوط كردن آجيل با ماءالشعير و نوشابه‌هاي مختلف پرهيز كنيد. نوشيدن اين خوراكي‌ها موجب ابتلا به نفخ و دل‌درد مي‌شود

 

شور يا شيرين؟
افراد متناسب با ذائقه‌اي كه دارند سراغ طعم‌ها و مزه‌هاي مختلف مي‌روند. بسياري از مردم ترجيح مي‌دهند در روزهاي نوروز آجيل شور بخورند و برخي آجيل شيرين يا خام را براي پذيرايي از مهمانانشان استفاده مي‌كنند
از ديدگاه درمانگران طب سنتي افرادي كه مصرف آجيل خام و شيرين را انتخاب مي‌كنند، ممكن است با ضعف هاضمه و اختلال در هضم و جذب مواجه شوند، درحالي كه مصرف آجيل‌هاي شور براي كساني كه معده ضعيف دارند و هاضمه آنها دچار مشكل است، مناسب‌تر است.
اگرچه همه بايد توجه داشته باشند كه در هر شرايط نبايد از سقف مجاز خوردن آجيل و مغزها، یعنی 10 عدد در روز، تجاوز كنند، در غير اين صورت با عوارض و اختلال در عملكرد معده مواجه مي‌شوند.
 

اگر مزاج گرم دارید پسته را با انار ترش بخوريد
از آنجا كه پسته داراي طبع و مزاجي گرم و خشك است، بنابراين مصرف آن در افرادي كه داراي مزاج گرم هستند بايد با پرهيزهايي همراه باشد، چراكه زياده‌‌روي در مصرف آن موجب برهم خوردن تعادل بدن شده و عوارضي را براي فرد به همراه دارد. بهترين نسخه براي افرادي كه مزاج گرم دارند اين است كه 10 عدد مغز پسته خام را با آب انار ميل كنند و در اين ميان انتخاب آب انار ترش در مقايسه با آب انار شيرين ارجح است. از طرفي افرادي كه به‌دليل گرمي مزاج دچار كهير و حساسيت‌هاي پوستي مي‌شوند نيز بهتر است پسته را با برگه زردآلو بخورند تا از ابتلا به حساسيت‌هاي پوستي پيشگيري كنند. به گفته درمانگران طب سنتي افراد مبتلا به بواسير مي‌توانند با نشستن در جوشانده پوست سخت و سفيد رنگ پسته به درمان بواسير و تسكين دردهاي آن كمك كنند.

اگر نوزاد بدخواب داريد شيربادام را جايگزين بادام كنيد
اگر گوارش ضعيف داريد، پيشنهاد مي‌كنيم در ايام عيد به جاي مصرف مغز بادام، شيربادام بخوريد. براي تهيه شيربادام كه هر کس با هر سن و مزاجي می‌تواند از آن استفاده کند، كافي است 50 گرم بادام را با مقدار كمي شكر آسياب كنيد سپس يك ليتر آب به آن اضافه كنيد تا شير بادام آماده شود. استفاده از شيربادام نه‌تنها براي نوزادان مجاز است بلكه مي‌تواند جايگزين مناسبي براي شيرمادر باشد. نوزاد با نوشيدن چند قاشق از اين شير قبل از خواب علاوه بر آنكه مي‌تواند خوابي آرام و عميق را تجربه كند، از دل‌دردهاي ناشي از خوردن شير مادر نيز به دور می‌ماند، ضمن اينكه نوشيدن شيربادام در مردان موجب افزايش ميزان باروري هم مي‌شود و در صورتي كه به اين مخلوط يك قاشق عسل نيز اضافه شود موجب درمان سرفه و خشكي سينه و بهبود دردهاي ناشي از ابتلا به سنگ كيسه صفرا مي‌شود.

اگر بيماري‌هاي قلبي داريد بادام‌زميني نخوريد
بادام‌زميني اگرچه پروتئين‌ زيادي دارد و موجب درمان و تسكين درد معده، سرفه‌هاي خشك و تقويت مغز مي‌شود اما مصرف آن بايد با ملاحظات زيادي همراه باشد. خانواده‌ها بايد هنگام خريد آجيل به تازگي بادام‌زميني توجه زيادي داشته باشند چراكه بادام‌زميني در ميان مغزهاي روغني بيشترين احتمال جذب آفلاتوكسين‌ها دارد و احتمال بيماري‌زا بودن آن بسيار زياد است، بنابراين هنگام خريد بادام‌زميني به براق بودن مغز و بوي آن توجه كنيد و توجه داشته باشيد كه بادام‌زميني به‌دليل داشتن چربي اشباع‌ شده كه موجب افزايش كلسترول خون مي‌شود، مصرف آن در افراد مبتلا به فشار خون و بيماران قلبي بايد با پرهيز همراه باشد.

اگر ديابت داريد فندق بخوريد
به گفته درمانگران طب سنتي، مغز فندق به اين دليل كه نشاسته كمي دارد بهترين نوع آجيل براي افراد مبتلا به ديابت است. اين دانه روغني به‌دليل داشتن فسفر موجب تقويت مغز شده و عملكرد آن را به وي‍ژه براي دانش‌آموزان و دانشجويان بالا مي‌برد، در صورتي كه فردي به افت فشار خون مبتلا باشد، مي‌تواند با خوردن 10 عدد مغز فندق براي بهبود وضعيت خود اقدام كند. در برخي متون طب سنتي به اين نكته اشاره شده كه تركيب فندق بوداده با انيسون مي‌تواند به‌عنوان بهترين دارو براي درمان سوزش ادرار و افزايش ميزان باروري در مردان مورد استفاده قرار گيرد

اگر ريفلاكس معده داريد گردو بخوريد
درمانگران طب سنتي و ديگر شيوه‌هاي طبيعي درمان بر اين باورند كه مصرف روزانه 2 عدد گردو مي‌تواند تاثير زيادي در تسكين و درمان ريفلاكس معده داشته باشد. به گفته اين درمانگران مصرف بيش از اندازه گردو عوارض جانبي زيادي به همراه دارد كه از ميان آنها مي‌توان به ترك لب، زخم شدن دهان و خارش و قرمزي پوست اشاره كرد، بنابراين  درمانگران به مردم توصيه مي‌كنند با برنامه‌ريزي و مديريت در طول ايام نوروز و ديگر روزهاي سال به خوردن حداکثر 2 عدد گردو در طول روز اكتفا كنند و به اين ترتيب از خواص درماني آن براي درمان سنگ كليه، درمان بيماري‌هاي ريوي و تنفسي و پيشگيري از ابتلا به سنگ كيسه صفرا  بهره ببرند

منبع  : برترین ها