ما انسانها حدود یک سوم از عمر خود را در خواب به سر میبریم. شاید تا به حال پیش آمده باشد که بعد از یک روز سخت و پر مشغله فرصت مناسبی برای خوابیدن و استراحت پیدا کرده اید و به خیال اینکه با این استراحت تمام خستگی از بدنتان بیرون برود ( و با ذهنی آرام و جسمی چابک از خواب بیدار شوید و دوباره با انرژی لازم به کار خود ادامه دهید ) با لذت به رختخواب میروید اما بعد از بیدار شدن متوجه میشوید که خستگی قبل، از وجودتان، ازبین نرفته هیچ، بلکه دچار کوفتگی جسمی و ذهنی، نا آرام شده اید. جسم خسته و کج خلقی بعد از بیدار شدن از نشانه های مهم بدخوابی میباشد.

بنابراین برای حل این مشکل ابتدا باید دقت کنیم چه چیزی باعث بدخوابی ما شده است. جست و جو و تحقیق گسترده در این مورد ارزش زیادی دارد چراکه خواب و استراحت تاثیر بسزایی در سلامتی جسم و روح ما دارد و همین،دلیل مهمی برای ادامه ی یک زندگی با انگیزه و شاد است. بدخوابی دلایل متنوعی از جمله : فکر مغشوش، نا آرامی و سروصدا در مکان خواب، وسیله خواب مناسب ( بالش، تشک، تخت و ...)، استفاده از داروها و موادی که در خواب اختلال ایجاد میکنند، وجود نورهای مختلف مزاحم هنگام خواب و بسیاری دلایل مختلف دیگر. قصد داریم در این مقاله یک مورد از وسایل مهم خواب را مورد بررسی قرار دهیماین وسیله ی بسیار مهم تشک یا خوشحواب نام دارد.اگر تا الان از تشکی استفاده کرده اید و نمیدانید که این تشک بازهم شرایط یک تشک سالم و استاندارد را دارد یا نه  به این موارد توجه کنید: تشکی که شما استفاده میکنیدنباید دارای فرو رفتگی و قلنبگی در قسمت های مختلف آن باشد،هنگام حرکت روی آن کاملا بیصدا بوده و انعطاف مناسب داشته باشد، نشانه هایی از پارگی یا در رفتگی در آن وجود داشته باشد و اینکه بعد از بیدار شدن از خواب بدنتان احساس درد و کوفتکی نداشته باشد. اگر در تشک خواب شما این مشکلات وجود دارد بهتراست به دنبال تعویض تشک مورد استفاده تان باشید.در هنگام خرید یک تشک استاندارد اولین چیزی که به چشم میخورد اندازه و ابعاد آن است. شما باید تشکی را انتخابکنید که متناسب با مکان استفاده، تخت خواب، و قد شما باشد.ارتفاع تشک نیز باید به گونه ای باشد که سطح تخت شما را مرتفع کند. نرم یا سفت بودن این وسیله ی خواب، بسیار مهم است هنگام دراز شدن روی تشک نقاط حساس بدن باید پر شود که دچار درد عضلانی نشویم که در یک تشک استاندارد این تعادل برقرار است.

امروزه تشک های مختلفی به بازار آمده که از انواع آن میتوان تشک های بادی، فنری یا کلاسیک، اسفنجی، طبی برقی را نام برد. تشک های طبی برقی با توجه به انعطاف مناسب و تولید گرمای متعادل، انتخاب مناسبی برای افراد مسن تر و افرادی که از مشکلات ستون فقرات و استخوان رنج میبرند میباشد. تشک های بادی برای اوقات فراغت استفاده شده و تشک های فنری از انواعی میباشد که زیاد مورد استفاده قرار میگیرند.فنر به کار رفته در این تشک ها دو حالت دارند: 1- تشک هایی که دارای فنر های کم اما به هم پیوسته میباشد – 2- تشک هایی که دارای فنر های بیشتر اما جدا از هم میباشد که گزینه ی دوم انتخاب مناسب تری است و مهمترین دلیل این انتخاب آن است که اگر از تشک های دو نفره استفاده میکنید این استقلال فنرها باعث میشود که درصورت جابجایی فرد کناری شما متوجه حرکت او نمیشوید و خواب شما دچار اختلال نیز نمی شود.اسفنج به کار رفته در یک تشک مناسب باید از جنس مرغوب باشد تا بعد از یک مدت کوتا، فرم و انعطاف خود را از دست ندهد. روکش استفاده شده در تشک اگر از جنس مناسب باشد به راحتی فرسوده و کثیف نمیشود. سعی کنید تشک هایی را خریداری کنید که دارای آستر دو یا چند لایه باشد زیرا آسترهای موجود در این نوع تشک ها باعث میشود لایه های داخلی آن به زودی دچار لکه و کثیفی نشود. اگر آستر های آن از جنس قابل شست و شو باشد بسیار عالیست. دوخت خوب و محکم تشک در قسمت های مختلف از جمله آستر و کناره های آن تاثیر زیادی در زیبایی و استحکام آن دارد. در مورد خرید تشک مراقب باشید که تاکید بیش از حد فروشنده در مورد یک مدل خاص نشانه ی عالی بودن این تشک نمی باشد. گارانتی و خدمات پس از فروش تشک انتخابی شما بسیار مهم است تشک های مناسب و نرمال معمولا دارای دو سال گارانتی میباشند.مراقب باشید که تشک های تقلبی را (مانند تشک های یونولیتی ) به خاطر وزن کم یا قیمت ارزان انتخاب نکنید. به یاد داشته باشید که قرار دادن هزینه ی مناسب برای خریداری یک تشک استاندارد ارزشش را دارد.

 و در آخر برای طولانی تر شدن عمر تشک پیشنهاد میکنیم : هر سه ماه یکبار تشک خود را سروته یا برگردانید و در قسمت های مختلف آن ضرباتی وارد کنید و اجازه ندهید تشک خوابتان وسیله ی بازی کودک قرار گیرد ( روی آن خوراکی بخورد و یا بپربپر کند)

منبع : دی ایران