1.  حداقل روزی 8 تا 10 لیوان آب مصرف کنید.شما با جایگزین کردن آب به جای سایر نوشیدنی های پر کالری می توانید مقدار زیادی از کالری دریافتی بدن را کم کنید. نوشیدن بیشتر آب توانایی بدن در هضم غذای خورده شده را افزایش می دهد و دمای بدن را در طول تمرینات ورزشی پایین نگه می دارد که باعث می شود تشنگی را به جای گرسنگی اشتباه نگیرید. ایده آل آنست که آنقدر آب بنوشید تا ادرار شما زرد کم رنگ تا شفاف و بسیار روشن شود.
  2. یک صبحانه سالم را هر روز تجربه کنید. هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید، بدن حدود 8 ساعت یا بیشتر را بدون خوردن سر کرده است پس نیازمند سوخت است.  صبحانه نخوردن باعث کاهش 40% درصدی متابولیسم شما می شود. حتی یک تمرین ورزشی هم نمی تواند این کاهش متابولیسم را جبران کند . حداقل 2 یا 3 غذای متفاوت بخورید که شامل منابعی از کربوهیدرات و پروتئین می باشد.مثلا غلات شامل گندم کامل با شیر کم چرب و برشهایی از میوه، ایده آل خواهد بود.
  3. حداقل 3 وعده میوه در روز بخورید (میوه، نه آب میوه)خوردن یک تکه میوه یا بیشتر بسیار بهتر از خوردن آب میوه است چرا که شامل فیبر بیشتر بوده و زمان بیشتری طول می کشد تا انرژی آن مصرف شود.فیبر باعث کاهش مقدار کالری دریافتی بدن شده و به سیر شدن کمک می کند.
  4. حداقل 4 وعده سبزیجات در روز ( در یک وعده 1 فنجان خام و نصف فنجان سبزیجات پخته) بخورید. سبزیجات بسیار کم کالری اند و سرشار از ویتامین مواد معدنی و فیبر اند.
  5. قبل از کامل سیر شدن از غذا  خوردن دست بکشید. هیچ وقت نگذارید خیلی گرسنه شوید. آرام غذا بخورید.
  6. از غذاهای دارای چربی هیدروژنه دوری کنید. یعنی سرخ کردنی ها که باعث سرطان و افزایش کلسترول هستند را مصرف نکنید. برچسب غذاهایی که می خرید را بخوانید تا این نوع چربی را نداشته باشید.
  7. دسر، شیرینی و اسنک ناسالم را به کمتر از یک وعده در روز کاهش دهید و استفاده از آن را به کمتر از 200 کالری محدود کنید.
  8. از خوردن غذاهای مختصر بعداز شام دوری کنید.
  9. تا حدالامکان از خوردن الکل دوری کنید. الکل 7 کالری در هر گرم دارد و اشتها را زیاد می کند.         
  10. با کاهش کالری و افزایش فعالیت، وزن کم می کنید. پس ورزش کنید و فعالیت تان ر ا نسبت به زمانی که برنامه کاهش وزن نداشتید بیشتر کنید

منبع : سایت دکتر دائر