در تمامی زمان ها به دلایل مختلف زنان و مردان همیشه به دنبال راهی بودند تا بتوانند به طریقی جنسیت فرزند خود را تعیین کنند. در گذشته این باور وجود داشت که زنان بر جنسیت جنین اثر می گذارند اما امروزه به  اثبات رسیده که اسپرماتوزویید مردانه در این امر دخالت دارد. تخمک های زنانه همگی حامل کرومزوم ایکس هستند در حالی که اسپرماتوزویید مردانه حامل کرومزوم ایکس و ایگرگ است

در صورتی که تخمک با اسپرماتوزویید حامل کرومزوم ایکس همراه شود، جنسیت جنین دختر خواهدبود اما همراهی تخمک با اسپرماتوزویید حامل کرومزوم ایگرگ در نهایت سبب پسرشدن جنین می شود. راه های مدرن بسیاری برای انتخاب جنسیت جنین وجود دارد که البته درصد موفقیت هیچ یک از آنها صددرصد نیست.
 

متد دکتر پاپا:
این روش بر رژیم غذایی پایه گذاری شده است. براساس آن زن باید از 2 ماه قبل از تخمک گذاری رژیم را آغاز کند و در روز تخمک گذاری پرهیز غذایی را کنار بگذارد تا بدنش در طول بارداری دچار کمبود نشود. این ژیم شامل یک سری غذاهای توصیه شده و یک سری مواد غذایی ممنوعه است و باید زیر نظر پزشک دنبال شود تا سلامت فرد را به خطر نیاندازد.
برای پسردارشدن: برای پسردار شدن مصرف بیشتر سدیم و پتاسیم توصیه می شود. خوردن غذاهای پرنمک به شرطی که شخص مبتلا به پرفشاری خون نباشد جایز است.
از میان میوه و سبزیجات مصرف سیب زمینی و آووکادو، موز، سیب، گلابی و میوه های خشک اشکالی ندارد.
برای دختردار شدن: برای دختردار شدن باید مصرف کلسیم و پتاسیم را بالا برد. شیر، ماست و پنیر، میوه های خشک بدون نمک، شکلات، ماهی تازه و زرده تخم مرغ از جمله مواد غذایی توصیه شده است. خانم می تواند به مقدار لازم از میوه و سبزیجات، شیرینی ها و برنج استفاده کند، اما میزان گوشت مصرفی باید متعادل شود و مصرف نمک تا حد زیادی باید کاهش یابد.
 

متد دکتر شون:
براساس این روش تخمک زنانه 70 روز در سال بار مثبت دارد و این مسئله سبب جذب اسپرماتوزویید حامل ایکس می شود. 70 روز از سال هم تخمک بار منفی دارد و اسپرماتوزویید ایگرگ را به خود جذب می کند. در باقی روزهای سال بار تخمک خنثی است و ممکن است هر دو اسپرماتوزویید به تخمک نزدیک شوند.
برخی از مراکز درمانی می توانند بار تخمک را تعیین کرده و از این روش برای تعیین جنسیت استفاده کنند. انتخاب این روش به زوج هایی که دچار مشکلات ناباروری هستند توصیه نمی شود.
 

استقامت اسپرماتوزویید:
برای پسردارشدن: اسپرماتوزویید حامل کرومزوم ایگرگ سریع تر از بین می رود بنابراین بهتر است زوج برای داشتن فرزند پسر 2 روز قبل از تخمک گذاری و به ویژه روز تخمک گذاری نزدیکی کنند.
برای دختردار شدن: اسپرماتوزویید حامل کرومزوم ایکس مقاوم تر از اسپرماتوزوییدهای حامل کرومزوم های ایگرگ است. در صورتی که زوجی 2 تا 5 روز قبل از تخمک گذاری نزدیکی کنند احتمال آنکه فرزندشان دختر شود بیشتر است. وضعیت هایی برای نزدیکی که در آن اسپرم دیرتر بتواند از دهانه رحم بالا رفته و خود را به تخمک برساند نیز می تواند موثر باشد.
 

روش های پزشکی:
روش تشخیص جنسیت جنین پیش از لانه گزینی: در شرایطی که بالا بودن سن مادر یا وجود بیماری های ژنتیکی در زوج، خطر بروز ناهنجاری های کرومزومی در نوزاد را افزایش دهد (مثلا در مورد بیماری های وابسته به جنس مانند هموفیلی که بروز آن به خصوص در پسران بیشتر از دختران است) از این روش استفاده می شود. در این متد، با دادن دارو به زن، تخمک ها را به صورت مصنوعی در محیط آزمایشگاهی رشد می دهند و بعد از عمل لقاح با اسپرم، جنین های تشکیل شده را در مرحله هشت تاش انزده سلولی مورد ارزیابی قرار داده و یک یا دو بلاستومر را جدا می کنند. به این ترتیب از تولد جنین های سالم با جنسیت مطلوب بدون افزایش احتمال بروز بیماری های ژنتیکی اطمینان می یابند. این روش با دو تا سه درصد خطا همراه است.
از آنجا که آثار داروهای به کار رفته در باروری آزمایشگاهی هنوز به طور کامل روشن نیست توصیه نمی شود زوجی که مشکلی ندارند، فقط به خاطر انتخاب جنسیت جنین تحت این داروها و باروری آزمایشگاهی قرار گیرند.
به کارگیری روش تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی در پژوهشکده رویان در اوایل دهه 80 شمسی آغاز شد.
تاکنون بیش از 40 فرزند حاصل از روش های مشترک آی وی اف و روش تشخیص جنسیت جنین پیش از لانه گزینی در رویان متولد شده اند.
روش جداسازی اسپرم های ایکس و ایگرگ و تلقیح اسپرم شسته شده داخل رحم یا آی یو آی: در این روش پس از تهیه اسپرم با استفاده از روش اریکسون، اسپرم های ایکس و ایگرگ از هم جدا می شوند و با تزریق اسپرم های مطلوب جدا شده به داخل رحم، برای بارورسازی اقدام می شود. احتمال خطا در این روش حدود 10 درصد است.

منبع : برترین ها