گوش‌ها يكي از تاثيرگذارترين اجزاي صورت در زيبايي چهره هستند و اگر گمان مي‌كنيد گوش‌ها زير موها پنهان مي‌شوند و در زيبايي چهره‌تان نقشي ندارند سخت در اشتباه هستيد. حتما شما هم افرادي را ديده‌ايد كه لاله هر 2 گوش آن‌ها و در موارد نادري لاله يك گوش‌شان برجسته‌تر از حد معمول است؛ بهتر است بدانيد اين مسئله يا جنبه ارثي دارد يا در اثر ضربه رخ مي‌دهد. متاسفانه در كودكي اين مسئله سوژه مناسبي براي تمسخر همبازي‌هاست و عواقب اين مسئله اعتماد به نفس نداشتن در فرد و ايجاد مشكل در روابط اجتماعي حال و آينده اوست. ولي جاي هيچ نگراني نيست زيرا اين مشكل هم مانند ساير نقايص زيبايي قابل اصلاح و ترميم است. اتوپلاستي (جراحي زيبايي گوش) راه‌حل آن است؛ جراحي ساده و پيش‌پا افتاده‌اي كه اعتماد به نفس از دست رفته را برمي‌گرداند

گوش‌هاي بزرگ يا...؟
تمامي گوش‌هاي طبيعي زيبا هستند ولي مهم‌ترين فاكتور در زيبايي گوش‌ها هماهنگي آن‌ها با سر و صورت است.  اغلب افراد ترجيح مي‌دهند، گوش‌هاي‌شان نزديك به سرشان باشد و از حد ابرو تا قاعده بيني ادامه يابد. اگر يك گوش به‌طور كامل رشد نكرده باشد نياز به جراحي دارد. اگر گوش كامل رشد نكند غضروف و لاله گوش حالت طبيعي ندارند و نياز به بازسازي دارند ولي آنچه خيلي شايع است گوش‌هايي هستند كه نسبتا جلوتر از حالت طبيعي در صورت قرار گرفته‌اند و به نظر بزرگ مي‌آيند در حالي كه اين گوش‌ها معمولا اندازه طبيعي دارند ولي به لحاظ ژنتيك يا رشد كافي نكردن به طرف عقب نرفته‌اند و بيشتر در معرض ديد هستند كه در عوام به آن‌ها «بلبله گوش» يا «گوش برجسته» مي‌گويند كه اين نحوه رشد نكردن يا فرم طبيعي گوش را با يك جراحي ساده مي‌توان برطرف كرد و گوش را كه مرتب در معرض ديد قرار دارد با تغييراتي در غضروف گوش اصلاح كرد و گوش را به 2 طرف پشت سر انتقال داد كه حدود يك تا 2 سانتي‌متر با خود جمجمه فاصله داشته ولي در همان محل طبيعي خود قرار مي‌گيرد.

بازسازي گوش‌ها
اصولا گوش‌ها در چند مورد نياز به ترميم و جراحي پيدا مي‌كنند؛ اول گوش‌هايي كه برجسته هستند معمولا اندازه طبيعي دارند ولي نسبت به سر برجسته‌تر قرار مي‌گيرند. اين نقص كه در اصطلاح بلبلي گفته مي‌شود مي‌تواند در يك گوش يا هر 2 آن‌هاديده شود. دوم گوش‌هايي كه با هم تقارن ندارند در واقع لاله يك گوش نسبت به گوش ديگر كوچك‌تر يا بزرگ‌تر است يا نقص خفيف دارد. دسته ديگري از گوش‌ها كه نياز به ترميم دارند گوش‌هايي هستند كه به لحاظ مادرزادي لاله گوش در آن‌ها تشكيل نشده و ممكن است با نقايص مجرا و شنوايي گوش همراه باشند و در آخر گوش‌هايي كه لاله گوش در آن‌ها آسيب ديده يا كنده شده يا در اثر ضربه (كشتي‌گيران) يا سوختگي كنده شده، سرمازدگي يا پارگي نرمه در اثر استفاده از گوشواره‌هاي سنگين يا كشيده شدن ناگهاني گوشواره به وجود آمده است كه اين موارد مورد بازسازي قرار مي‌گيرند.
 

نترسيد، درد ندارد
عمل زيبايي گوش با 3روش بي‌حسي موضعي، نيمه‌بي‌هوشي و بي‌هوشي قابل انجام است و در مورد نحوه جراحي با بيمار صحبت مي‌شود. بي‌هوشي تنها راه اين عمل نيست. در روش بي‌حسي موضعي از محلول‌هاي بي‌حس‌كننده و موضعي مانند ليدوكايين استفاده مي‌‌شود و اين ماده تنها در محلي كه جراحي صورت مي‌گيرد تزريق مي شود و به اين صورت لاله گوش بي‌حس مي‌شود و بيمار دردي احساس نمي‌كند ولي داروي بي‌حسي تنها درد را از بين مي‌برد و شايد ترس در بيمار باقي بماند. ولي در روش نيمه بي‌هوشي علاوه بر بي‌حسي لاله گوش، داروهاي ضداضطراب و ضد درد به بيمار تزريق مي‌شود. اين داروها فرد را به خواب عميق فرو مي‌برد و در روش بي‌هوشي همانند ساير عمل‌ها بيمار در بي‌هوشي كامل تا پايان عمل به سر مي‌برد.
 

فقط با چند بخیه
روش عمل در گوش‌هاي برجسته به اين صورت است كه ما از پشت گوش شروع به جراحي مي‌كنيم و محل برش‌ ما پشت لاله گوش است. ابتدا باريكه نازكي از پوست پشت گوش برداشته مي‌شود سپس براي خواباندن غضروف و نزديك كردن آن به سر و همچنين براي  جلوگيري از برگشت غضروف لاله گوش به حالت اوليه، پشت غضروف را در قسمت‌هاي لازم تراشيده و با كمك بخيه‌هاي دائمي چند چين ايجاد مي‌كنيم و در آخر برش پوستي را مي‌دوزيم و از آنجا كه محل برش پشت گوش است بعد از عمل، جاي برش قابل ديد نيست و هدف اصلي نزديك كردن لاله‌هاي گوش به سر و قرينه‌بودن آن‌هاست. اگر تنها يك گوش مشكل داشته باشد مي‌توان با نزديك كردن آن به سر و همانندسازي با گوش ديگر تقارن لازم را بين هر 2 گوش ايجاد كرد.
 

عوارضي بسيار كم

عمل جراحي گوش عمل سنگيني نيست ولي بهتر  است توسط متخصص جراحي گوش انجام شود كه در اين رشته تجربه كافي داشته باشد، زيرا در غير اين صورت ممكن است مشكلاتي پيش بيايد، به طور مثال ممكن است فرم گوش به حالتي كه دلخواه است درنيايد يا خيلي باريك يا پهن شود يا مقداري جلو بماند يا زيادي به عقب برگردد يا برش‌هايي كه بر غضروف‌ گوش مي‌دهيم از بيرون حالت برجسته روي غضروف ايجاد كند كه ديد داشته باشد.

در سن پايين عمل كنيد

بهترين زمان براي برطرف ساختن كل نقايص مادرزادي صورت قبل از سنين دبستان است. زيرا اين بچه‌ها در مدرسه امكان دارد توسط بچه‌هاي ديگر مورد تمسخر قرار بگيرند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. در نتيجه بهتر است قبل از اين‌كه بچه به محيط مدرسه وارد بشود اين عمل را انجام دهد تا دچار آسيب‌‌هاي روحي- رواني نشود. برخي والدين به اشتباه گمان مي‌كنند اگر از روش‌هايي مانند بستن گوش با چسب يا با وسيله‌اي ديگر استفاده كنند مي‌توانند نقايص مادرزادي گوش فرزندان خود را برطرف كنند در حالي كه اين روش‌ها كاربردي نيست شايد بتوان با روش‌هايي مانند جراحي كوچك يا سوهان زدن غضروف در ماه‌هاي اول تولد تا حدودي نقايص گوش نوزاد را برطرف كرد. ولي اين روش‌ها در ســنين بــالاتر كـاربردي ندارند و در مواردي اگر بستن گوش‌ها سفت باشد باعث ايجاد خونمردگي و بدشكلي گوش‌ها در كودك مي‌شود و به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود.
 

اين توصيه‌ها براي مرحله بعد از جراحي است

بيمار چند ساعت پس از عمل مرخص مي‌شود. پانسمان بعد از عمل تا 5 روز روي گوش‌ها باقي مي‌ماند و در درجه اول بهداشت محل زخم توصيه مي‌شود. شست‌وشوي مرتب زخم‌ و استفاده از كرم‌هاي آنتي‌بيوتيك كه پس از عمل به بيمار داده مي‌شود از نكات اوليه پس از عمل هستند كه رعايت آن‌ها توصيه مي‌شود. طي هفته اول بعد از برداشتن پانسمان بيمار به طور شبانه‌روزي از هدبند استفاده مي‌كند كه البته بهتر است هر 3-2‌ساعت حدود نيم ساعت هدبند را بردارد. هفته دوم شب‌ها از هدبند استفاده مي‌كند و در طول روز ضرورتي به استفاده از هدبند نيست. خونمردگي و تورم ناشي از عمل هم پس از مدت كوتاهي برطرف مي‌شود. اغلب به بيماران توصيه مي‌شود، پس از جراحي تا 2 هفته افراد به پشت بخوابند تا به گوش‌هاي‌شان فشار نيايد، برخي از افرادي كه تحت جراحي زيبايي لاله گوش قرار مي‌گيرند ممكن است احساس كنند‌ غضروف به مقدار لازم به سمت عقب كشيده نشده است در اين‌گونه موارد مي‌توان يك جراحي كوچك ثانويه براي رضايت بيشتر بيمار انجام داد. درد ناشي از عمل با قرص‌هاي مسكن كنترل مي‌شود.

منبع : برترین ها