ما قبلاً در مورد دکوراسیون و چیدمان مناطق مختلفی از منزل با هم صحبت کردیم، اما این بار برای عزیزانی که صاحب فرزند و به صور خاص کودک هستند به طراحی اتاق کودک و نحوه چیدمان اون میپردازیم. اتاقی که متناسب با سن کودک باشه و در عین حال یک فضای زیبا و شاد رو برای کودک فراهم کنه و همچنین در اون احساس امنیت و آرامش داشته باشه. سوال اینجاست که چگونه این فضا رو به وجود بیاریم؟

شما هر سبکی رو که برای چیدمان انتخاب می کنید می بایست از یک سری قسمت های جداگانه تشکیل شده باشه که البته با هم هماهنگ باشن. اتاق کودک باید دارای قسمت هایی همچون یک فضای خواب، یک فضای بازی، یک فضای مطالعه و یک قسمت برای قرار دادن کمد یا قفسه سازماندهی وسایل کودک باشه.

برای تجسم این موارد با ما به ایده های زیر نگاهی بیندازیم:

فضای خواب اتاق کودک

برای اینکه کودک در اتاق خودش احساس امنیت و آسایش بیشتری داشته باشه قسمتی از اتاق رو برای قرار دادن تخت خواب کودک انتخاب می کنیم که فرزندمون در اونجا کاملاً احساس راحتی و دنج بودن بکنه. چون قراره یکی از بیشترین زمان ها رو در تخت خوابش بگذرونه. محل خواب و استراحت کودک باید راحت، زیبا و البته همراه با ایده های متمایز کننده و خلاق باشه. ایده هایی مانند تختی به شکل یک خانه یا قایق یا ماشین. اضافه کردن یک سایبان خیمه ای به تخت، اگر شما یک دختر کوچولو دارین تا محل خواب او به شکل تخت خواب یک پرنسس باشه و یا استفاده از پوستر های مورد علاقه پسرتون و نصب اون ها روی دیوار و همچنین استفاره از یک چراغ خواب یا آباژور که نور لامپ اون رنگی بسیار مفرح و سرزنده داشته باشه.

فضای مطالعه و خلاقیت در اتاق کودک

بیشتر بچه ها به کتاب خوندن، رسم کردن، نقاشی کشیدن و ساختن هر آن چیزی که توی ذهنشون میگذره علاقه مندند. برای انجام همه این کارها، اون ها به یک فضای مطالعه نیازمندند. پس ما باید یک میز با داشتن چند کشو برای سازماندهی به وسایل کودک، همراه با یک صندلی نرم و راحت، با چیدمانی متناسب با فضای اتاق کودک فراهم کنیم. یک ایده خوب برای استفاده بهینه تر از فضای اتاق و همچنین برای استفاده مشترک دو کودک از اتاق مثل استفاده از یک میز کشیده تر که به دیوار نصب شده است و فضای کمتری رو در اتاق اشغال می کنه خیلی مناسب تره. همچنین این میز می تونه در مواقعی که کودک دوستانش رو به اتاق خودش دعوت می کنه فضای بیشتری رو در اختیار اون ها قرار بده.

فضای مطالعه که با ایده یک میز کشیده تر ،فضای بیشتری رو در اختیار کودک برای مطاله ،درس خواندن و ساخت و ساز قرار خواهد داد.

فضای بازی در اتاق کودک

بازی کردن قسمت بسیار مهمی از دوران کودکی به شمار می رود. تا جایی شاید بهترین خاطرات کودکی فرزند شما در زمان بازی کردن در ذهن او باقی بماند. برای انتخاب فضای بازی کودک قسمتی را انتخاب کنید که کودک در آنجا به راحتی امکان بازی داشته باشد. حتی اگر خواست دوستانش را نیز به اتاقش دعوت کند، جای کافی برای آنها وجود داشته باشد. اگر امکان یک اتاق بازی مجزا از اتاق اصلی کودک مهیا نیست، سعی کنید تا در یکی از گوشه های اتاق فضای مجزایی برای بازی کردن کودک در نظر بگیرید. محبوب ترین آیتم های فضای بازی برای کودکان، یک خیمه بازی سرخ پوستی، یک میز دکور دار به همراه تخته سیاه برای طراحی کردن و نقاشی و ساختن اسباب بازی و همچنین فضای یک اشپزخانه کوچک در اتاق دختر بچه ها برای بازی های مخصوص به خودشان است. به یاد داشته باشین در انتخاب دکور و اجزاء فضای بازی از نظر و ایده های فزرندتون بهره مند بشین و این فضا رو بنا به درخواست و سلیقه او  طراحی کنید.

سازماندهی قفسه وسایل کودک :

پس از طراحی و تزئین تمامی فضاهای قبلی، حالا یک سوال مطرح می شود. کدام محل برای نگهداری وسایل کودک از قبیل لباس ها و کفش ها و سایر ملزومات او مناسب تر است؟ اگر شما به اندازه کافی در کمد و یا کشو های آماده اتاق کودکتان فضا دارید که به همراه قفسه و دکور مکان وسایل مورد نیاز فرزندتان مشخص است، بسیار موفق تر خواهید بود و گرنه یک راه حل وجود دارد و آن استفاده از همان وسایل به عنوان قسمتی از دکور اتاق کودک شماست. برای تداعی این ایده بیایید با هم نگاهی به چیدمان های زیر بیندازیم.

این تنها ایده هایی بود تا به شما این امکان را بدهد تا شما با هرآنچه از روحیات و سلایق فرزند خود می دانید، همراه با او و متناسب با فضایی که در اختیار دارید، اتاق زیبا، راحت و امنی را برای او طراحی کنید. اتاقی که در آن بتواند از دوران بی نظیر و خلاقانه کودکی لذت ببرد و خاطرات شیرین این دوره را در تمتم طول عمر در ذهن داشته باشد.