جمعه ها خیابان ها خلوت است؛ صبح تا عصرش اکثر مراکز خرید تعطیل و یا نیمه بازند، تلویزیون هیچی ندارد و خلاصه شهر، شهر بی حوصلگی است.... اما جایی در تهران هست، که اولا فقط و فقط جمعه ها باز است و بعد هم در این روزهای خلوت که همه شهر در سکوت است، از شلوغی، نمی شود درش سوزن انداخت و حسابی حال آدم را سر جایش می آورد. «جمعه بازار» گفتنی نیست. دیدنی است. پس اگر اهل خرید کردن متفاوت هستید، قرار ما، جمعه بعد، جمعه بازار.

پارکینگ پروانه :

روزای جمعه توی این پارکینگ از ماشین پارک کردن خبری نیست، جمعه بازاره! کلی دستفروش با کلی لوازم دست ساز توی طبقات این پارکینگ بساط می کنن و آدمای زیادی هر هفته به اینجا سر میزنن. لوازمی مثل لوازم و ظروف عتیقه و قدیمی، گلیم و فرش های دست بافت، بدلیجات های دست ساز، دکوری، کلی لباس سنتی قشنگ و هزار تا چیز دیگه که هر کدوم یه جور جذابیت داره، توی این بازار فروخته می شه. درضمن از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر بازه.
یه جمعه بازار با لوازم لوکس و آنتیک و عتیقه و انواع ظروف سنتی و مجسمه و لباس های سنتی و زیوآلات دست ساز

جمعه بازار چه جوری است؟

جمعه بازار تهران، یک مجموعه 3 طبقه بزرگ است که هر جمعه در پارکینگ پروانه واقع در چهار راه اسلامبول خیابان جمهوری برپا می شود و شب که شد دیگر خبری از بازار نیست که نیست. یعنی هر جمعه تعداد زیادی فروشنده اجناسشان را بر می دارند و با یک زیر انداز به پارکینگ پروانه می روند و بساط می کنند و شب که شد بساطشان را بر میدارند و در شلوغی تهران گم می شوند. درست مثل فروشنده های شنبه بازارهای شمال کشور و با این تفاوت که در جمعه بازار شهر ما خبری از ماهی و میوه و سبزی های تازه نیست. در اینجا بیشتر لباس و چیزهای قدیمی فروخته می شود و مخاطبانش آدم های هنری هستند.

وسایل قدیمی
طبقه اول جمعه بازار،‌ بیشتر محل عتیقه دوست هاست. در بساط دست فروش های طبقه اول همه جور چیز پیدا می شود. از دستگاه گرامافون و صفحه های عهد دقیانوس بگیرید تا انواع و اقسام انگشترهای عقیق و نقره قدیمی که دست چندم است و نگاه که می اندازی به یاد ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه می افتی تا انواع سینی ها و وسائل تزئینی نسل قبلی ها، تا بشقاب مس و چراغ های لمپا و خیلی چیزهای دیگر که جوان ها شاید به عمرشان ندیده باشند ولی در بین میانشال ها خریداران خوبی دارد.

ترشی و شیرینی
یکی از اتفاقات خوبی که چند وقتی است هر هفته مهمان جمعه بازار است، حضور انجمن های خیریه است. انجمن هایی که در بین مردم ترشی و شیرینی و چیزهای خوشمزه دیگر می فروشند و پولش را به نفع مردم مستمند و بیمار استفاده می کنند. خوبی این محصولات این است که همه شان خانگی هستند و طعم آشنایی دارند و از همه مهمتر سالمند.

چیزهای جوانانه
جمعه بازار بیشتر مال جوان هاست. هم در بین فروشنده ها جوان های هنر مند و با ذوق زیادند و هم در بین خریدار ها. گشت مختصری که در بین بساط های طبقه دوم و سوم که بیندازید با وسایل زیبایی مواجه می شوید که در بیرون از آن جا نظیر آن کم پیدا می شود و همه اش دست رنج دختر ها و پسرهای جوان است. یکی از اینها پیکسل است. پیکسل هایی که الان بچه مدرسه ای ها و حتی دانشگاهی ها زیاد روی کیف و لباسشان نصب می کنند و مدل های متفاوتش در جمعه بازار زیاد است. یکی مدل های متفاوت تابلو است که هر هنرمندی به سبک خودش آن ها را درست کرده و می فروشد. یکی انواع زیورآلات است. گوشواره، دستبند و ... که باز طرح های متفاون و زیبایی از آن در بازار فروخته می شود. جز اینها گاهی کفش و کیف هایی با مدل های خاص هم در بساط ها هست اما تعدادش نسبت به چیزهایی که گفتیم کمتر است و برای پیدا کردنش باید حسابی بگردید.

  

                            
لباس
همه این ها را گفتیم و این را هم باید بگوییم که پر طرفدارترین چیزی که در جمعه بازار فروخته می شود و همه برایش دست و پا می شکنند،‌ مانتوهای سنتی آن جاست. مانتوهای جمعه بازار آن قدر تنوع دارد که می توانید مطمئن باشید هر مانتوی سنتی ای تن هر کسی در شهر دیدید را می توانید آن جا پیدا کنید. البته نه با قیمت هایی که در سطح شهر فروخته می شود، با میانگین قیمت 10-15 هزار تومان و در رنگ ،‌جنس، نقش و کیفیت های متفاوت. جالبی ماجرا هم اینست که این مدل های مانتو در 6 ماهه اول سال زیاد جا به جا نمی شوند، اما با شروع فصل سرد مانتو ها با همان رنگ و طرح های هیجان انگیز، همه ضخیم می شوند،‌ کلاه دار می شوند، بارانی می شوند و ... اما باز هم گل گلی اند و سنتی اند و خاص آدم های هنرمند.


 

 چوبین
یکی دیگر از چیزهای خاصی که در جمعه بازار فروخته می شود وسایل چوبی است. میز، صندلی، مبل و دیگر وسایل خانه که مثلا با چوب های جنگلی درست شده اند و مثل میزهای صاف و صوف یافت آباد و ... نیستند و نگاه که بهشان می اندازید به یاد طبیعت و جنگل بکر می افتید.


دیگه چی؟
دیگه فرش، انواع روسری های سنتی، مجسمه های چوبی و لباس ها و کیف های تن ِ درست. ( تن درست را که می شناسید؟ یک تولیدی که لباس ها و مانتوهای سنتی می دوزد و با خطاطی های ایرانی رویش را تزئین می کند) که هر موقع از سال که به جمعه بازار بروید منتظر شما هستند.


حرف آخر
جمعه بازار کنار پاساژ پروانه و پشت کوچه برلن است و جالب اینکه این دو جا هم به خاطر جمعه بازار، جمعه ها حسابی برو بیا دارند و شلوغ می شوند پس اگر به جمعه بازار رفتید، به این دو جا هم سر بزنید و ببینید که مردم کوچه بازار چطوری خرید می کنند!

 

آدرس : خیابان جمهوری ، بعد از چهارراه استامبول ، پارکینگ پروانه