پيش از آنكه نام فرزند‌تان را در مهدكودك بنويسيد، از چند مهد بازديد كنید و هرچه را مي‌بينيد در دفتري يادداشت كنيد تا بعد از تمام شدن بازديد‌هاي‌تان امكان مقايسه آنها با هم را داشته باشيد. توجه كردن به معيارهاي جهاني كه در ادامه آورده‌ايم هم مي‌تواند به شما كمك كند:

 


کودکانی که قبل مدرسه مهد میروند، موفق ترند؟
ويژگي‌هاي برنامه معيارها

محيط فيزيكي: محيط داخلي تميز و خوب است. نورپردازي مناسبي دارد و خوب تهويه مي‌شود. محل بازي حصاركشي شده در بيرون وجود دارد و وقتي همه بچه‌ها در كنار هم هستند، محيط آن، چندان شلوغ به نظر نمي‌رسد.

اسباب‌بازي و تجهيزات: اسباب‌بازي‌هاي مهد براي نوباوگان و كودكان نوپا مناسب است و در قفسه‌هايي كه به‌راحتي در دسترس بچه قرار دارد، چيده شده‌ است. تخت، نيمكت، ميز و صندلي‌هاي مخصوص بچه‌ها وجود دارد و تجهيزات بيروني، اسباب‌بازي‌هاي سواري كوچك، تاب و محوطه بازي در دسترس كودك است.

نسبت مراقبت‌كننده از كودك: در مهدكودك‌ها، نسبت مراقبت‌كننده از كودك براي نوباوگان از یک به سه و براي كودكان نوپا از یک به شش بيشتر نيست. اندازه گروه (تعداد بچه‌ها در يك اتاق) از شش نوباوه با دو مراقبت‌كننده و 12 كودك نوپا با دو مراقبت‌كننده بيشتر نيست.

فعاليت‌هاي روزمره: برنامه روزانه اوقاتي را براي بازي فعال، بازي آرام، چرت زدن، غذاي سبك و وعده‌هاي غذايي شامل مي‌شود. اين برنامه براي اينكه نيازهاي فردي كودكان را برآورده كند، انعطاف‌پذير است نه خشك. جو صميمانه و حمايت‌كننده است و كودكان هرگز بدون نظارت رها نمي‌شوند.

تعامل بين بزرگسالان و كودكان: مراقبت‌كنندگان بي‌درنگ به ناراحتي نوباوگان و كودكان نوپا پاسخ مي‌دهند، آنها را بغل مي‌كنند، براي آنها آواز مي‌خوانند، با آنها صحبت مي‌كنند و براي‌شان كتاب مي‌خوانند.

صلاحيت‌هاي مراقبت‌كننده: مراقبت‌كنندگان در زمينه رشد كودك، كمك‌هاي اوليه و ايمني آموزش ديده‌اند.

روابط با والدين: در هر زماني از والدين استقبال مي‌شود. مراقبت‌كنندگان هميشه با والدين درباره رفتار و رشد كودكان صحبت مي‌كنند.