فهرست:

علت دندان قروچه چیست؟ 
چطور دندان قروچه را مهار کنیم؟ 
نحوه درمان دندان قروچه 
کدام دندانپزشک دندان قروچه را درمان می‌کند؟ 

برای مقابله با استرس و وضعیت‌های پرتنش زندگی خود چه کاری انجام می‌دهید؟ متاسفانه برخی از عادات اشتباه افراد جامعه کنونی به دلیل مقابله با استرس و تنش‌های حاضر در زندگی آنها است. طبق آمار جمع‌آوری شده بیشتر افرادی که با مشکلات و استرس بیشتری روبرو هستند، مشکل دندان قروچه دارند. برخی از افراد شب هنگام، وقتی که خواب هستند دندان قروچه می‌کنند و همین امر تاثیر بسیار بدی بر روی دندان‌های آنها دارد. در نتیجه دندان قروچه اغلب با استرس یا اضطراب مرتبط است. برای درمان این مشکل راهکارهایی موثر و ساده وجود دارند، همچنین می‌توانید از نزدیک‌ترین دندانپزشکی عمومی کمک بگیرید تا سریع‌تر این عادت غلط رفع شود. مرکز درمان دندان و اختلالات دندانی دکتر سیف الدینی یکی از رایج‌ترین و بهترین مراکز برای رفع دندان قروچه به شمار می‌آید. برای آشنایی بیشتر با این اختلال دندانی با ما همراه باشید. 

علت فشار دادن دندانها روی هم در بیداری

علت دندان قروچه چیست؟ 

دندان قروچه وضعیتی است که در آن دندان‌های خود را بهم می‌سایید، قروچه می‌کنید یا به هم فشار می‌دهید. اگر با اختلال دندان قروچه مواجه هستید، ممکن است به طور ناخودآگاه و به هنگام بیداری دندان‌های خود را بر روی یکدیگر فشار دهید، یا هنگام خواب آنها را فشار دهید و بسایید. 
دندان قروچه در خواب یک اختلال حرکتی مرتبط به خواب در نظر گرفته می‌شود. افرادی که در طول خواب دندان‌های خود را روی هم فشار می‌دهند، یا آنها را به یکدیگر می‌سایند بیشتر در معرض سایر  اختلالات خواب همانند خروپف و وقفه در تنفس قرار دارند. 
درمان قروچه خفیف ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. با این حال در برخی از افراد دندان قروچه می‌تواند به قدری مکرر و شدید باشد که منجر به اختلالات فک، سردرد، ایجاد دندان‌های آسیب دیده و سایر مشکلات شود. 
حتی این امکان وجود دارد که در خواب دچار دندان قروچه شوید و هرگز متوجه این اختلال خود نباشید تا زمانی که یکی از عوارض واضح و دردسرساز آن را مشاهده کنید. در نظر داشته باشید همیشه دلیل اصلی دندان قروچه در افراد مختلف مشخص نیست اما اغلب دلایل زیر را می‌توان علت دندان قروچه دانست: 
•    استرس و اضطراب (شایع‌ترین علت دندان قروچه) 
•    مشکلات خواب همانند خروپف 
•    مصرف برخی داروهای ( از جمله نوعی داروی ضد افسردگی) 
•    سیگار کشیدن 
•    نوشیدن مقدار زیادی الکل 
•    مصرف بیش از حد کافئین 
•    مصرف مواد مخدری همانند اکستازی و کوکائین 
دندان قروچه در کودکان و نوجوانان به ویژه در هنگام خواب رایج است. اغلب زمانی که آنها به سن بلوغ می‌رسند و دندان‌های بالغ آنها بیرون می‌آید، متوقف می‌شود. 

 علت دندان قروچه در خواب چیست

چطور دندان قروچه را مهار کنیم؟ 

دندان قروچه شاید در نظر بسیاری از افراد امری عادی باشد که نیاز به درمان جدی ندارد، اما بهتر است برای پیشگیری از مشکلات و دردسرسازهای آتی برای مهار و درمان این عادت اشتباه دست به کار شوید. علاوه بر مراجعه به دندانپزشکی ماهر و حاذق در این زمینه، می‌توانید طبق دستورالعمل‌های زیر نیز پیش بروید. 
کارهایی که باید انجام دهید
•    آرامش خود را حفظ کنید. برای مثال با تمرین‌های تنفسی آرام‌تر باشید، به موسیقی گوش دهید و به طور منظم ورزش کنید. 
•    سعی کنید هر شب در یک زمان مشخص به رخت خواب بروید، استراحت قبل از خواب خود را در نظر بگیرید، مطمئن باشید که اتاق خوابتان تاریک و ساکت است و در این صورت خواب را بهبود می‌بخشید. 
•    برای رفع درد فک یا تورم آن از مسکن‌هایی همانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید. 
•    به منظور کاهش درد یا تورم فک خود یک کیسه یخ یا کیسه نخود فرنگی یخ زده را در یک حوله بپیچید و به مدت 20 الی 30 دقیقه بر روی صورت خود بگذارید. 
•    به طور منظم جلسات معاینه دندانپزشک خود را دنبال کنید. 
کارهایی که نباید انجام دهید 
•    سیگار نکشید 
•    زیاد الکل مصرف نکنید 
•    مواد مخدری همانند اکستازی یا کوکائین مصرف نکنید 
•    اگر دندان درد یا فک درد دارید، آدامس نجوید یا غذاهای سفت نخورید 

نحوه درمان دندان قروچه 

در صورتی که به دندان قروچه مبتلا هستید و دندان‌های آسیب دیده و حساسی دارید، بهتر است به فکر درمان این اختلال خود باشید. زیرا نادیده گرفتن دندان قروچه باعث ایجاد درد در فک، صورت و گوش شما می‌شود. 
شاید خودتان متوجه دندان قروچه خود نشوید، اما افرادی که کنار شما می‌خوابند بدون شک از این موضوع باخبر هستند. در ضمن اگر فرزندتان نیز دندان قروچه می‌کند، بهتر است برای درمان این اختلال او دست به کار شوید.
 اولین قدم برای درمان این عادت غلط، پیدا کردن یک دندانپزشک ماهر است. توجه داشته باشید درمان دندان قروچه همیشه سخت و پیچیده نیست و گاهی شما بدون کمک گرفتن از دندانپزشک می‌توانید خود را درمان کنید. 
در برخی موارد طبق توصیه دندانپزشک عمومی خود می‌توانید از محافظ دهان استفاده کنید. کافی است شب‌ها قبل خواب این محافظ را بر روی دندان خود قرار دهید تا از آسیب به دندان‌هایتان جلوگیری شود. این محافظ دندان‌ها توسط دندانپزشکان ساخته می‌شوند و به طور دقیق بر روی دندان‌های بالا و پایین شما قرار می‌گیرند. 

علت دندان قروچه در بزرگسالان

کدام دندانپزشک دندان قروچه را درمان می‌کند؟ 

همان‌طور که توضیح دادیم درمان دندان قروچه همیشه به دانش، حضور و توصیه‌های یک دندانپزشک ماهر نیاز ندارد. بلکه در برخی موارد شما با رعایت کردن برخی نکات می‌توانید از دندان قروچه جلوگیری کنید. به هرحال این اختلال نیز با توجه به شدت و سختی که دارد به روش‌های مختلف قابل درمان خواهد بود. 
در صورتی که قصد دارید با دندانپزشکی ماهر در این زمینه گفتگو کنید، بهتر است به سراغ مرکز درمان بیماری‌های فک بروید و با کمک خدمات درمانی و مشاوره آنها به بهترین شکل و در سریع‌ترین زمان ممکن دندان قروچه خود را درمان کنید. دکتر سیف الدینی یکی از بهترین مراکز درمانی مربوط به دهان، دندان و فک را تحت نظارت دارد. برای رزور نوبت به سایت دکتر علیرضا سیف الدینی مراجعه نمایید.