فهرست:

دلیل ضروری بودن ترمیم دندان ‌های شیری
روش های مورد نیاز برای ترمیم دندان کودکان
چگونگی پر کردن دندان‌های شیری
ترمیم دندان برای کودک دردناک است؟
سخن پایانی

دندان‌های شیری در کودکان از سن 6 ماهگی تا 3 سالگی رشد می‌کنند. برای جایگزین شدن دندان‌های دائمی به جای آنها می‌توان از سن 6 تا 12 سالگی را درنظر گرفت. در این مدت زمان ممکن است بنا به دلایلی دندان‌های شیری کودک دچار مشکل شود و پوسیدگی، شکستگی و... در آنها اتفاق افتد. پوسیدگی در دندان‌های کودکان بسیار شایع است و به یکی از معضلات تبدیل شده است. برخی بر این باور هستند که باید دندان‌ها کشیده شوند و برخی دیگر بر این باور هستند که تنها باید دندان‌های شیری که در کنار دندان‌های دائمی هستند باید ترمیم شوند.

ترمیم دندان های شیری توسط دکتر ندا تفضلی هرندی

دلیل ضروری بودن ترمیم دندان ‌های شیری

توجه به پوسیدگی در دندان‌های شیری بسیار مهم است و نباید نادیده گرفته شود. زمانی که پوسیدگی در دندان‌های ایجاد می‌شود باید نسبت به رفع آنها اقدام کرد، چراکه برای رویش دندان‌های دائمی ایجاد مشکل می‌کند. یعنی در زمان نیز زدن دندان‌های دائمی دشواری ایجاد می‌گردد و شرایط را بحرانی می‌نماید. همچنین اگر دندان‌های شیری ترمیم نشوند می‌توانند در زمان تکلم، کودک را با مشکل روبه‌رو کنند. همچنین عدم ترمیم دندان‌های شیری می‌تواند درد و ناراحتی را برای کودک ایجاد کند.
باید توجه داشت که گاهی ممکن است برای دندان‌های شیری که دچار پوسیدگی شده‌اند التهاب و آبیه ایجاد گردد. در اطراف دندان چنین اتفاقی خواهد افتاد و ممکن است به زیر دندان نفوذ کرده و به ریشه دندان‌های شیری آسیب برسد. در این شرایط می‌توان شاهد آسیب وارد شدن به دندان‌های دائمی شود که آنها نیز در زیر دندان‌های شیری هستند. 

روش های مورد نیاز برای ترمیم دندان کودکان

روش‌های مختلفی را می‌توان در پیش گرفت. یکی از آنها پر کردن دندان با استفاده از مواد کامپوزیتی است. این مواد با رنگ دندان‌های طبیعی یکی هستند و می‌تواند بهترین گزینه برای دندان‌های جلویی باشند. زمانی که از این مواد استفاده می‌شود تاج دندان برای کودک ایجاد می‌شود و کودک می‌تواند از آن بهره ببرد. زمانی که دندان‌های شما از طریق مواد کامپوزیتی ترمیم می‌شوند کودک می‌تواند در کنار تکلم بهتر، از جویدن بهتر غذا برخودار شود.
در برخی موارد می‌توان از آمالگام که ماده‌ای تیره رنگ است استفاده کرد و دندان‌های کودک را پر کرد. یکی دیگر از مواد که می‌توان از آن بهره برد و دندان‌های کودک را پر کرد، استفاده از  اوژنول یا اکسید روی است.

ترمیم دندان های شیری در یوسف اباد

چگونگی پر کردن دندان‌های شیری

در مرحله اول باید توجه داشت که کودک باید در محیط دندان‌پزشکی احساس راحتی و آرامش داشته باشد. در مرحله بعد بادی از بی‌حسی مناسبی استفاده کرد تا کودک از ناراحتی و درد رنج نبرد. تراشیدن قیمتی از دندان که پوسیده است یکی از مراحلی است که باید آن را طی کرد. گاهی ممکن است دندان‌پزشک از بیهوشی استفاده کند تا کودک تکان نخورد و دندان‌پزشک بتواند به راحتی فرآیند حساس پر کردن دندان‌های جلو را انجام دهد. بعد از تراشیدن دندان می‌بایست از مواد پر کردنی مناسب استفاده شود. تعیین بهترین مواد بر عهده دندان‌پزشک است. مواد پر کردنی صیقل داده می‌شود و به شکل دندان در می‌آید تا از زبر بودن به دور شود. 

ترمیم دندان برای کودک دردناک است؟

ترمیم دندان کودک به دلیل استفاده از بی‌حسی یا بیهوشی دردی را به دنبال ندارد و کودک می‌تواند بدون درد این روند را طی کند. در ابتدا که مواد بی‌حسی به لثه‌های کودک تزریق می‌شود، کودک احساس سرما می‌کند و فکر می‌کند که آب سرد بر روی لثه اسپری شده است. روند درمان و ترمیم روندی سریع است که دردی را برای کودک به همراه ندارد و می‌توان به سرعت به نتیجه دلخواه رسید. همچنین اگر رند درمان برای کودک ترسناک باشد و بیتابی کند، دندان‌پزشک از بیهوشی استفاده می‌کند تا کودک چیزی را متوجه نشود و نتیجه دلخواه به دست آید.

ترمیم دندان های شیری در غرب تهران

سخن پایانی

توجه به دندان‌های شیری کودک بسیار مهم است چراکه ممکن است به دندان‌های زیرین، یعنی دندان‌های داائمی آسیب وارد شود. ایجاد آرامش برای کودک در دندان‌پزشکی یکی از مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد که در دندان‌پزشکی دکتر تفضلی می‌توان حس آرامش را تجربه کرد. دکتر تفضلی فرآیند ترمیم دندان‌های شیری را بسیار باکیفیت و دقیق انجام می‌دهد که زیبایی را به دندان‌های کودک باز می‌گرداند. همچنین به دلیل مرغوبیت مواد پر کردنی در این مطب، کودک پس از مدت ها نیز از عملکرد دندان خود راضی است.
•    نشانی:  خيابان يوسف آباد، نبش خيابان ۶۰، پلاک ٤٣٨، ساختمان تابان، طبقه دوم غربى، واحد ۲۰۷
•    شماره تماس:  ۰۲۱-۸۸۱۰۸۴۰۷
•    آدرس اینستاگرام: Dr_tafazzoli