فهرست:

چرا باید از بیهوشی برای درمان دندان‌های کودک استفاده کرد؟
بیهوشی در درمان‌ های دندانپزشکی برای کودک خطرناک است؟
نکات مهم قبل از بیهوشی کودک برای انجام درمان های دندانپزشکی
مزایا و معایب بیهوشی کودکان در درمان‌ های دندانپزشکی
سخن پایانی

یکی از مشکلات و نگرانی‌ها هم برای خانواده و هم برای دندانپزشک، ترس و استرس کودک در زمان حضور در دندانپزشکی است. کودک در هر سنی می‌تواند با پوسیدگی، خرابی، شکستگی و... در دندان‌های خود روبه‌رو شود. در این شرایط می‌بایست به مطب دندانپزشک مربوطه مراجعه و مشکل به وجود آمده را برطرف کرد. در این شرایط ممکن است کودک از حضور خود در مطب نگران و مضطرب شود و از حضور خود پشیمان گردد. برخی از دندانپزشکان برای برطرف ساختن این مشکل از بیهوشی استفاده می‌کنند تا در آرامش بتوانند به کودک کمک نمایند. همچنین با به‌ کار بیهوشی، کودک نیز بدون تحمل اضطراب و نگرانی درمان می‌شود.

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

چرا باید از بیهوشی برای درمان دندان‌های کودک استفاده کرد؟

برخی از کودکان از حضور در مطب دندانپزشکی واهمه و ترس دارند و در صدد آن هستند که هیچگاه وارد این محیط نشوند؛ اما گاهی اوقات لازم است تا دندان‌ها تحت معاینه قرار گیرند. اگر کودک ترس و نگرانی خاصی نداشته باشد می‌توان تنها دهان او را بی‌حس کرد و به درمان دندان‌های کودک پرداخت؛ اما در صورتی که کودک بیش از اندازه بترسد، از بیهوشی استفاده می‌شود تا هم دندانپزشک بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و هم کودک بتواند به نتیجه دلخواه دست یابد. همچنین کودکانی که سن کمی دارند و نیاز است تا تحت جراحی یا عصب‌‌کشی قرار بگیرند باید برای آن‌ها از بیهوشی استفاده کرد.  
کودکان زیر سه سال نمی‌توانند با دندانپزشک مربوطه همکاری کرده و می‌بایست از روش بیهوشی برای آن‌ها بهره برد. همچنین برخی از کودکان مشکلات ذهنی یا جسمی دارند که آن‌ها نیز نمی‌توانند همکاری‌های لازم را انجام دهند و می‌بایست از بیهوشی برای آن‌ها استفاده کرد.

بیهوشی در درمان‌ های دندانپزشکی برای کودک خطرناک است؟

اگر کودک خود را به مراکز معتبر و تحت نظر دندانپزشکی باتجربه و حاذق ببرید، قطعا مشکلی برای او پیش نخواهد آمد. در این مراکز تمامی شرایط بیمار از جمله سن، سوابق بیمار، وزن و... در نظر گرفته می‌شوند تا باتوجه به این موارد، میزان دز بیهوشی تعیین گردد. بعد از رفع بیهوشی هیچگونه مشکلی برای کودک وجود نخواهد داشت و می‌توان بدون دردسر از این روش درمانی بهره برد.

دندانپزشکی کودکان بدون بیهوشی

نکات مهم قبل از بیهوشی کودک برای انجام درمان های دندانپزشکی

قبل از اجرایی شدن مراحل درمان، باید یک جلسه مشاوره ترتیب داده شود و والدین با دندانپزشک صحبت نمایند. در جلسه مشاوره باید در خصوص شرایط کودک، بیماری‌ها، مشکلات و... توضیحاتی ارائه گردد و دندانپزشک از همه موارد ضروری اطلاع یابد. همچنین حساسیت‌ها و آلرژی‌ها، داروهای مورد استفاده و... باید اطلاع‌رسانی شوند. قبل از بیهوشی باید کودک در سلامت کامل باشد و در صورت وجود سرماخوردگی، تب و...، می‌بایست زمان درمان را به تعویق انداخت. همچنین در زمان مشاوره باید مواد غذایی مورد نیاز کودک مورد پرسش قرار گرفته تا قبل از بیهوشی موارد مورد نیاز رعایت گردند.

مزایا و معایب بیهوشی کودکان در درمان‌ های دندانپزشکی

کودکانی که نمی‌توانند با دندانپزشک خود همکاری داشته باشند، می‌بایست از بیهوشی استفاده کنند. همچنین اگر کودک شرایط ایده‌آلی نداشته باشد می‌توان از بیهوشی استفاده کرد و عملیات دندانپزشکی را تنها در یک روز به اتمام رساند تا مشکلاتی نظیر آبسه، عفونت و... برای کودک به وجود نیاید.
داروی بیهوشی نیز همانند دیگر دارو‌ها می‌تواند مشکلات و عوارضی را به‌دنبال داشته باشد و بدون عارضه نخواهد بود. زمانی که کودک از حالت بیهوشی خارج می‌شود تا حدود ۲۴ ساعت ممکن است خواب‌آلود باشد. همچنین زمانی که دندانپزشک این روش درمانی را انتخاب می‌کند حتما تمامی شرایط و جوانب را مورد بررسی قرار داده و بهترین راه را انتخاب نموده است.

دندانپزشکی کودکان در خیابان یوسف اباد

سخن پایانی

درمانهای دندانپزشکی یکی از ترسناک‌ترین درمان‌ها برای کودکان هستند؛ اما نمی‌توان از حضور در مطب دندانپزشک دوری کرد و میبایست برای رفع مشکلات به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه نمود. اولین گام، کم کردن استرس کودک است که با مراجعه به دکتر ندا تفضلی هرندی می‌توان آرامش را به کودک هدیه داد؛ اما در برخی از شرایط میبایست از بیهوشی کمک گرفت که یکی از آن‌ها، طولانی بودن مراحل درمانی است. زمانی که از بیهوشی استفاده می‌شود میتوان در کمال آرامش مراحل درمانی را پشت سر گذاشته تا کودک نیز از درد و استرس به دور باشد. توجه داشته باشید که اگر کودک خود را به دندانپزشکی ماهر و باتجربه بسپارید قطعا از خطر و مشکل به دور خواهد بود. همچنین با بهره بردن از دز مشخص و توجه به نکات مراقبتی در زمان جراحی می‌توان به نتیجه مطلوب در مدت زمان کم دست یافت. جهت رزرو وقت می‌توانید با شماره 02188108407 تماس حاصل نموده و به آدرس یوسف آباد، نبش خیابان 60، پلاک 438، ساختمان تابان، طبقه دوم غربی، واحد 207 مراجعه نمایید. همچنین می توانید برای مشاهده از خدمات صورت گرفته در این کلینیک به آدرس پیج اینستاگرامی dr_tafazzoli مراجعه فرمایید.