انگل یک نوع ارگانیسم و یا موجودی است که برخی مواقع بنا بر دلایلی برای مدتی روی بدن حیوانات زندگی می‌کند و باعث ایجاد برخی مشکلات و بیماری‌ها در بدن انواع حیوانات می‌شود. انگل‌ها غذای خود را از خون بدن حیوانات تامین می‌کنند. انگل معمولا در موی حیوانات زندگی کرده و از موی آنها به عنوان یک پناهگاه و از خون به عنوان غذا استفاده می‌کند. برای درمان انگل امروزه به صورت دوره‌ای درمان‌هایی وجود دارد که هر ماهه باید واکسن ضد انگل و قرص‌هایی توسط دامپزشک برای حیوانات تزریق شود. برای درمان انگل امروزه از انواع قرص‌های خوراکی ضدانگل و یا اسپری و... استفاده می‌شود.

مزیت درمان ضدانگلی منظم

انواع انگل در حیوانات

انگل‌ موجود زنده‌ای است که در شرایط مختلفی وارد بدن حیوانات و حتی انسان می‌شود و باعث رخ دادن بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها می‌گردد. درمان‌های بسیاری برای از بین بردن انگل وجود دارد که یکی از آنها روش انگل تراپی و پیشگیری با واکسیناسیون ماهانه حیوانات است. انگل‌ها در دو نوع داخلی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند. از انگل‌های داخلی می‌توان به کرم‌های گرد، تک یاخته و پهن اشاره کرد و از انگل‌های خارجی می‌توان به جرب‌ها، کنه‌ها، کک و شپش‌ها اشاره کرد. بیش از 1000 نوع انگل در دنیا وجود دارد.

  • انگل‌های خارجی: این نوع انگل‌ها اغلب با گاز گرفتن، جاسازی و یا تحریک پوست میزبان (پوست حیوانی که به انگل مبتلا شده است) را آزار می‌دهند. این نوع انگل شامل جرب‌ها، کنه‌ها، کک و همچنین شپش‌ها است.
  • انگل‌های داخلی: این نوع انگل‌ها در خون و یا بافت‌های داخلی حیوانات زندگی می‌کنند که باعث ایجاد تاثیرات منفی بر رشد و سلامت حیوانات می‌شوند. این نوع شامل انواع کرم‌های گرد، کرم‌های قلاب‌دار، کرم‌های قلب، کرم‌های نواری، کرم‌های ریه، کرم‌های پهن و تک یاخته است.

انگل تراپی یا انگل زدایی چیست؟

انگل تراپی یک روش درمان برای بیماری انگل حیوانات است که باید به‌صورت دوره‌ای و منظم انجام شود و مزیت‌های بسیاری دارد. برخی از انگل‌ها بین انسان و حیوان مشترک هستند و ممکن است انگل‌ها به انسان‌ها هم انتقال یابند. از این رو در زمان ابتلای حیوانات به انگل زودتر روش درمان دوره‎‌ای انگل زدایی یا انگل تراپی را انجام دهید. انجام انگل زدایی در واقع هم یک نوع درمان و هم راهی برای پیشگیری از ابتلای پت‌ها به انگل است. در دوره انگل تراپی از انواع قرص‌ها و واکسن‌های ضد انگل برای پت‌ها استفاده می‌شود. برای انگل‌های خارجی مثل شپش و کک و... از انواع شوینده‌ها و اسپری استفاده خواهد شد.

مزیت درمان ضدانگلی منظم

درمان‌های ضد انگلی اگر به‌صورت دوره‌ای و منظم انجام شوند مزایای بسیاری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری از ابتلای حیوانات به انگل‌های محیطی
  • ‌    پیشگیری از انتقال برخی از انواع انگل‌ها از طریق حیوانات به انسان‌ها
  • افزایش طول عمر حیوانات

برنامه انگل زدایی برای حیوانات در چه مدت زمان هایی انجام می شود؟

 برنامه انگل زدایی در واقع طی یک مدت منظم انجام می‌شود که دلیل آن پیشگیری از ابتلا حیوانات به انواع انگل‌های داخلی و خارجی است. برای اینکه حیوانات عزیزمان دچار انگل نشوند و بتوان پیشگیری‌های مورد نیاز را انجام داد، باید انگل زدایی به‌صورت منظم برای مدتی انجام شود. موارد زیر شامل مدت زمان انجام انگل زدایی برای حیوانات مختلف است:

  • سگ از سن دوهفتگی باید هر سه هفته یکبار تا سن سه ماهگی داروی ضد انگل استفاده کند.
  • سگ سن سه ماهه به بالا باید هر سه ماه یکبار داروی ضد انگل را استفاده کند.
  •  گربه از سن شش هفتگی تا سه ماهگی، هر سه هفته یکبار داروی ضد انگل مصرف کند.
  • گربه سه ماهه به بالا هر سه ماه یکبار داروی ضد انگل مصرف کند.
  • همستر، سنجاب، خرگوش و انواع پرندگان هر شش ماه یکبار باید این دارو را مصرف کنند.
  • انواع انگل در حیوانات

کلام آخر

ابتلا حیوانات به انگل یکی از مشکلات خانواده‌هایی است که سرپرستی یک حیوان را بر عهده دارند. امروزه روش‌هایی برای پیشگیری از بیماری انگل و یا درمان آن وجود دارد که شما می‌توانید برای کلیه خدمات درمانی از جمله درمان‌های دوره‌ای انگلی حیوانات به کلینیک دامپزشکی نلا مراجعه کنید. کلینیک دامپزشکی نلا با ارائه بهترین خدمات درمانی در یک فضای لوکس و متفاوت در خدمت شما و حیوانات عزیز شما است. برای رزرو وقت و یا مشاوره می‌توانید از یکی از راه‌های زیر با مجموعه ارتباط برقرار کنید.
آدرس کلینیک دامپزشکی نلا: تهران، بلوار آجودانیه، کوچه توکلی شرقی، پلاک 20، واحد زیر همکف
شماره تماس: 02126138721 و 09122971067
پیج اینستگرام: @nella.pet.clinic