قلمزنی یکی از هنرهای سنتی کشور ایران بوده که شما با استفاده از قلم‌های مختلف برروی فلزهای متفاوت چکش‌خوار، می‌توانید نقش‌های مختلفی طراحی کنید. قلمزنی بیشتر برروی فلزهای همانند مس، طلا، نقره، برنج اجرا می‌شود. هنر قلمزنی به زمان‌ سکاها یا سیت‌ها که از نژاد آریایی‌ها هستند، باقی مانده است. این هنر به چند گروه تقسیم می‌شود که شامل برجسته کاری، نیمه برجسته، ریزه قلم‌زنی، مشبک کاری، حکاکی است. برای اینکه این هنر را به خوبی بیاموزید باید در کلاس قلمزنی روی فلز شرکت کنید تا تمام تکنیک‌های این هنر را یاد بگیرید.

آموزش قلمه رنی روی فلز در تهرانپارس

معرفی بهترین آموزشگاه برای هنر قلمزنی بر روی فلز

برای آموزش قلمزنی برروی فلز می‌توانید در کلاس‌های قلمزنی آموزشگاه هنرهای تجسمی قلم‌های آبی شرکت کنید. این آموزشگاه فعالیت خود را از سال 1385 با مدیریت سرکار خانم آبی و اساتید برتر هنرهای تجسمی، آغاز کردند. برای آموزش قلمزنی برروی فلز باید اول با هنر قلمزنی و لوازمات آن آشنایی کامل داشته باشید، به همین دلیل در جلسات اول کلاس شما را با تعریفات اولیه هنر قلمزنی آشنا می‌کنند. این هنر فقط برروی فلزاتی که چکش‌خواری خوبی دارند انجام می‌شود. 

پیشینه هنر قلمزنی در ایران

قدمت قلمزنی در کشور ایران براساس گفته محققان به دوران سکاها و سیت‌ها که از نژاد آریایی بودند، باز می‌گردد. از قدیمی‌ترین قلمزنی که در ایران کشف شده می‌توان به جام طلای حسنلو در سال 1336 که دارای نقش‌های برجسته‌ای از خدایان سوار بر ارابه است، اشاره کرد. با تشکیل حکومت هخامنشی هنر قلمزنی بسیار متحول شد؛ به صورتیکه به دوران بعد از خود تاثیر بسزایی گذاشت. به طورکلی دوره هخامنشیان اوج هنر قلمزنی برروی فلز در ایران بود، اما به دلیل حمله اسکندر آثار زیادی در تخت جمشید از بین رفتند. در زمان ساسانیان تجارت ایران بین روم و یونان بسیار گسترش پیدا کرد، به همین دلیل هنر ایران از هنر روم و یونان استفاده می‌کرد. 

انواع سبک هنر قلمزنی در آموزشگاه هنرهای تجسمی قلم های آبی

هنر قلمزنی از جمله هنرهای سنتی بوده که از سبک‌های مختلفی پیروی می‌کند. در واقع این نوع ویژگی باعث می‌شود تا هنرجویان آثار مختلفی را خلق کنند. سبک‌های مختلف قلمزنی براساس طول تاریخ و سلیقه هنرجویان و هنرمندان به وجود آمده‌اند.

  • قلمزنی به سبک ریزه کاری

قلمزنی به سبک ریزه‌کاری به نام زیره قلم و زمینه پر نیز معروف است. در این سبک هنرمندان سطح فلز یا وسیله مورد نظر خود را با استفاده نقش‌های بسیار ریز و ظریف، قلمزنی را آغاز می‌کنند. برای آشکار شدن طرح اصلی، برروی بوم خود بافت به وجود می‌آورند که پس ظربه‌های متوالی طرح اصلی نمایان می‌شود و در نهایت زمینه کار را از طرح جدا می‌کنید.

  • قلمزنی به سبک برجسته کاری

یکی از سبک‌های محبوب بین هنرجویان و هنرمندان، سبک برجسته‌کاری بوده که هنرمندان باید طراحی را در سه سبک برروی فلز پیاده کنند. برای انجام این سبک باید مراحل زیر را به درستی انجام دهید:
•    هنرمند باید پشت بوم فلزی را با استفاده از قیر بپوشاند و سپس طرح مورد نظر خود را برروی آن تثبیت کند.
•    پس از تثبیت کردن طرح، هنرمند باید قیر را از روی بوم جدا کند و آن را ذوب کند. قیر ذوب شده را برروی طرح تثبیت شده می‌ریزد و از طرفی که طرح نمایان است، آن را به سمت پایین می‌برد تا طرح اصلی برجسته شود.
•    بعد از اینکه کار به طور کامل تمام شد، هنرمند قیر را جدا می‌کند و برپشت بوم فلزی می‌ریزد. در این مرحله طرح اصلی به خوبی برجسته می‌شود و سپس هنرمند با استفاده از قلم‌های بدن آج، کار را صاف می‌کند.  با استفاده از همان قلم هنرمند روسازی کار را انجام می‌دهد.

  • قلمزنی به سبک عکسی

در این سبک هنرمند نمی‌تواند زمینه را پر کند، به همین دلیل هنرمند باید با استفاده از سایه و خط طرح اصلی را نمایان سازد. سبک عکسی کاملا برخلاف سبک ریزه‌کاری صورت می‌گیرد. در این نوع سبک هنرجو و هنرمند باید طرح‌ها به بهترین نحو پیاده کنند.

  • قلمزنی به سبک منبت کاری

در این سبک بعد از اینکه هنرمند طرح را برروی فلز تثبیت کرد، با استفاده از قلم‌های بدون عاج زمینه کار 2 الی 3 سانتی‌متر پایین می‌برد. در این سبک هنرمند سعی دارد طرح به صورت نیمه برجسته برروی کار خود را نشان دهد. در آخر با استفاده از قلم‌های بدون عاج و عاجدار هنرمند سطح کار روسازی می‌کند.

ابزار مورد نیاز قلمزنی برروی فلز

برای انجام هنر قلمزنی باید هنرمند یا هنرجو لوازمات کامل کار را داشته باشند تا در حین کار دچار مشکل نشوند. لوازمات مورد نیاز برای تمام سبک‌های قلم زنی شامل میزکار مخصوص، چراغ مطالعه برای نقش‌های ریز، سوهان، گیره، الک مخصوص، انبر، کپسول گاز، پاتیل قیر به همراه پایه، قیچی مخصوص، سنگ فرز، سنگ نفت، قلم‌های مخصوص و مربوط به سبک‌های مختلف، اجاق گاز، پرگار مخصوص قلمزنی، چکش‌های مخصوص کار می‌شوند. تنوع در نوع چکش و قلم‌ها بسیار زیاد است؛ زیرا این کار بیشتر با چکش و قلم انجام می‌گیرد. 
چکش‌های قلم‌زنی به دو صورت سنگین وزن و سبک وزن طراحی شدند، که از چکش‌های سبک برای کارهای ریزکاری و از چکش‌های سنگین برای قلمزنی برجسته استفاده می‌کنند. قلم‌های این کار براساس سبک‌های مختلف، متفاوت هستند به طورمثال برای سبک برجسته از قلم‌هایی چون کف تخت، قلم نیم‌بر کلفت، قلم بادامی، قلم خوشه و قلم نیم‌ور استفاده می‌شود، در حالیکه برای طرح‌های ظریف از قلم‌های سنبه، گرسوم، نیم‌بر، قلم گرسودا، یک‌تو، ناخی استفاده می‌کنند و برای سبک مشبک کاری از قلم تیزبر استفاده می‌شود.

بهترین کلاس قلمزنی روی فلز در آموزشگاه هنرهای تجسمی قلم‌های آبی

برای آموزش قلمزنی برروی فلز می‌توانید به آموزشگاه هنرهای تجسمی قلم‌های آبی مراجعه کنید. این آموزشگاه با اساتید برتر دانشگاه و مدیریت قوی که دارد هنرجویان زیادی را در سبک‌های مختلف قلمزنی آموزش داده است. این آموزشگاه از امکانات خوبی بهره‌مند است که برخی از آنها شامل دسترسی آسان، اینترنت رایگان، برگزاری کلاس‌ها برای افراد شاغل، تخفیفات و... اشاره کرد. 
آدرس: فلکه اول تهرانپارس، ضلع شمال شرقی، پلاک۴۱، بالای بستنی منصور، طبقه ۳، واحد ۸
شماره تماس: 02177730185 / 02177877876 / 09193449724 / 09125570368
آدرس اینستاگرام: blue_pens2007