در این روز‌ها بسیاری از فروشندگان پرنده تمایلی به مراقبت‌های پزشکی برای این موجودات ندارند، اما توصیه می‌کنیم به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف این اعتقاد نا به جا را کنار گذاشته و به بیمارستان تخصصی دامپزشکی شرق مراجعه نمایید. پرندگان نیز همانند انسان‌ها نیاز به معاینه پزشکی داشته و باید حداقل سالی یکبار تحت چکاب قرار گیرند. چنانچه این چکاب به صورت مداوم انجام شود، می‌تواند تضمین‌کننده سلامت پرندگان زیبایی باشد.

بهترین دامپزشکی در میدان رسالت

معاینه پرنده توسط کادر بیمارستان تخصصی دامپزشکی شرق

معاینه پرندگان زینتی توسط کادر درمان مراحل و قوانین مختلفی دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند روند کار را سرعت بخشد. در وهله اول پرنده باید به صورت آرام نشسته باشد. پس از ثابت شدن روند تنفسی پرنده، عواملی چون باز و بسته بودن دهان، نفس نفس زدن، وضعیت دم، تنفس صدا دار و... تحت بررسی قرار می‌گیرد. برخی از پرندگان زینتی در اوایل معاینه پر‌های خود را صاف می‌کنند که باید این پر‌ها به حالت عادی خود باز گردند تا روند معاینه سرعت یابد. 
حین معاینه فیزیکی پرنده، شرایط روانی وی نیز تحت بررسی قرار می‌گیرد. برای مثال برخی از طوطی‌های آفریقایی خاکستری حین معاینه مستعد ترسیدن شدید هستند که در این مواقع کادر درمان باید با صدای آرام صحبت کرده و از تماس چشمی جلوگیری نماید. بر اساس گفته کادر درمان پرندگان زینتی، انجام معاینه فیزیکی به منظور آگاهی نسبت به وجود یا پیشگیری از بیماری است. در این مرحله با توجه به محیط زندگی، سن و نژاد پرنده ویژگی‌های ظاهری وی از جمله تمام حرکات، رفتار‌ها، مدل‌ایستادن، حالت نشستن، وضعیت پر‌ها، حالت دهان، دامنه حرکتی پرنده، ناحیه تناسلی، مفاصل، وضعیت تقارن مفاصل، ترشحات بینی و… بررسی می‌شود. 
معمولاً در دامپزشکی شرق انجام این کار همراه با کمک فرد دیگری به منظور افزایش سرعت انجام می‌شود؛ چراکه روند معاینه نباید بیش از ۱۰ دقیقه به زمان نیاز داشته باشد. معمولاً علائمی چون پف کردن، قوز کردن، بسته شدن چشم، جمع کردن سر زیر بال، لرز، عدم تعادل پرنده هنگام نشستن، تغییرات وزنی، وضعیت غیرعادی عمومی پوست و پر، عدم تقارن و صافی ناخن و منقار، وضعیت بال‌ها و پنجه‌ها، خم شدن، خشکی پوست و... می‌تواند نشانه‌های هشدار دهنده‌ای باشد.

آزمایش ها و تست های تکمیلی پرنده

اگرچه بسیاری از افراد با انجام آزمایش برای پرندگان زینتی موافق نیستند، اما باید بدانید که تنها ظاهر پرنده حائز اهمیت نبوده و باید سلامت درون بدن وی نیز بررسی شود. در واقع با انجام این آزمایشات شما می‌توانید در دفعات بعدی نیز سلامت این پرندگان را تحت مقایسه و بررسی قرار دهید. با انجام آزمایش و هماتولوژی خون در پرندگان، عواملی چون عفونت‌ها، بیماری‌های ویروسی، انگل خون، وضعیت عملکرد کلیه، اختلالات کبدی، بیماری لوزالمعده و... تحت بررسی قرار گیرد. 
بسیاری از همراهان پرندگان زینتی نسبت به میزان خون دریافتی از پرندگان نگران هستند که این نگرانی بیجا است؛ چراکه برای این کار از رگ بزرگتر که در سمت راست گردن وی قرار دارد، به می‌زن یک درصد از کل وزن او خون گرفته می‌شود. چنانچه پرنده شما از گونه‌های کوچک‌تر و ضعیف‌تر باشد، پیش از آغاز کار از سرنگ همراه با ماده ضد انعقاد استفاده می‌شود. در نهایت با انجام این کار در صورت بالا بودن سطح اسید اوریک دامپزشک متوجه وجود مشکلات کلیوی و ابتلا به نقرس می‌شود.
پس از اتمام کار و مشاهده نتایج بدست آمده، به صلاحدید دامپزشک ممکن است برای تکمیل روند درمان تست تب طوطی یا کلامیدیا برای پرنده انجام شود. روند انجام این تست نیز هیچگونه خطری نداشته و به منظور جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان انجام می‌شود. در واقع وجود باکتری کلامیدیوفیلا پسی تاسی (C. psittaci) در پرندگان، بیماری مشترک بین پرندگان و انسان بوده که می‌تواند حتی منجر به مرگ نیز شود. معمولاً این بحران در صورت تماس مستقیم با سایر پرندگان از طریق مدفوع، ظرف آب و غذای مشترک، هوا، پر‌ها و آلودگی قفس ایجاد می‌شود.

دامپزشکی پرندگان زینتی توسط بیمارستان تخصصی دامپزشکی شرق

لازم به ذکر است کادر درمانی حاضر در بیمارستان تخصصی دامپزشکی شرق، علاوه بر بهره‌مندی از دانش بالا، بسیار صبور هستند که این ویژگی می‌تواند سبب ایجاد احساس راحتی بین پرندگان زینتی و کادر درمان مجموعه باشد. چنانچه از میان پرندگان برخی از آن‌ها در محیطی سالم همراه با خوراک خوب زندگی کرده باشند، می‌توانید با در نظر داشتن چکاپ روتین سلامت آن‌ها را تضمین نمایید.
شماره تماس: 02177899004 / 02177809502 / 09354140261
آدرس:  میدان رسالت، خیابان هنگام، بالاتر از فرجام، پلاک ۱۲۵
آیدی اینستاگرام:   shargh_pet