بر اساس آمار بدست آمده از سازمان بهداشت جهانی، می‌توان گفت دومین بیماری رایج در دنیا افسردگی بوده که چیزی فراتر از غصه، ناراحتی و غم است. قطعاً اگر تمامی افراد در هر بازه سنی به سلامت روان خود اهمیت ندهند، ممکن است در آینده اتفاقات ناگواری را تجربه کنند. پیشنهاد می‌کنیم در کنار مراقبت از سلامت جسمانی خود، سلامت روحانی را نیز مدنظر داشته و برای درمان مشکلات روانی چون افسردگی تلاش کنید. امروزه مجموعه‌های متعددی در حال فعالیت در زمینه مشاوره افسردگی هستند که تنها می‌توان به مرکز‌های معتبر و خوش آوازه‌ای چون دکتر مریم خدابخشی اطمینان کرد.

مرکز مشاوره در سعادت آباد

افسردگی و علائم آن

depression که امروزه شاهد بکار بردن نام دیگر آن یعنی افسردگی هستیم، یکی از اختلالات خلقی بوده که می‌تواند در اثر اتفاقاتی چون عصبانیت، غم، از دست دادن فرد یا چیزی و... رخ دهد. در این روز‌ها عده زیادی از افراد به دلایل مختلف این عارضه را تجربه می‌کنند. بر اساس اطلاعات بدست آمده از سایت psychiatry، می‌توان افسردگی را یک بیماری جدی و شایع در علم پزشکی دانست که می‌تواند تأثیر چشمگیر و مستقیم خود را به نحوه انجام امور، طرز تفکر و احساسات شما بگذارد. 
اگر شما نیز با انجام کار‌هایی که در قبل از آن‌ها لذت می‌بردید و اکنون تمایلی به انجام آن‌ها ندارید، باید بدانید که افسردگی در کمین شما بوده و باید هرچه زودتر خود را درمان کنید. اگرچه بعضی مواقع داشتن خلق پایین طبیعی است، اما اگر همیشه احساس افسردگی، ناامیدی، کمبود انرژی و... داشته باشید، قطعاً جای تامل داشته و می‌بایست به این موضوع دقت کنید!

انواع افسردگی

1.    افسردگی (MDD) یا اساسی 
2.    افسردگی مانیک یا اختلال دوقطبی
3.    افسردگی (PMS) یا اختلال پیش از قاعدگی 
4.    افسردگی فصلی
5.    افسردگی (آتیپیک)
6.    افسردگی ‌مداوم یا دیستایمی یا مزمن
7.    افسردگی سایکوتیک
8.    افسردگی قبل یا بعد از زایمان
9.    افسردگی موقعیتی
علائم افسردگی
•    احساس ناامیدی
•    از دست دادن شور و اشتیاق حین انجام امور روزانه
•    از دست دادن کارایی
•    اعتماد به نفس پایین
•    کاهش یا افزایش بیش از حد وزن
•    خوابیدن یا بی‌خوابی بسیار زیاد
•    حرکت آهسته
•    انرژی کم و خستگی همیشگی در طول روز
•    احساس غم و تنهایی به صورت مداوم
•    احساس بی‌ارزشی
•    احساس گناه
•    داشتن افکار خودکشی، خودآزاری و مرگ
•    عدم تمرکز کافی حین اتخاذ تصمیم

روش های رایج درمان افسردگی توسط دکتر مریم خدابخشی

1.    زوج یا خانواده درمانی
2.    درمان مبتنی بر علوم اعصاب
3.    گروه درمانی
4.    دارو درمانی
5.    روان درمانی فردی

آیا افسردگی با مشاوره قابل درمان است؟

یکی از عواملی که می‌تواند ریشه ناامیدی و افسردگی را درون افراد تقویت سازد، امکان بهبود نیافتن این بیماری است. اگرچه امروزه روش‌ها و متد‌های مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد، اما با این حال همچنان عده‌ای از افراد ناامید بوده و می‌بایست مشاوره تخصصی با آن‌ها انجام گیرد. اگر این افراد در زمان مناسب خود که توسط مشاور بیان می‌شود در مجموعه حضور یابند، می‌توان مطمئن بود که این افراد ظرف مدت ۴ الی ۶ هفته به همراه روان درمانی، دارو درمانی یا ترکیبی از این روش‌ها، می‌توانند شاهد بهبود وضعیت خود باشند. در این روز‌ها ابتلا به بیماری افسردگی تنها مختص به اشخاص خاصی نبوده و هر فردی ممکن است در طول زندگی خود با این بیماری دست و پنجه نرم کند.

چه زمانی به مشاوره افسردگی نیاز داریم؟

اگرچه ظهور این بیماری در تمامی افراد یکسان نیست، اما شما می‌توانید پس از رویارویی با یکی از مشکلات و موانع ذیل نسبت به مشاوره افسردگی اقدام نمایید تا این بحران برای همیشه از بین رود.

  • تنهایی

جالب است بدانید عده‌ای از افراد تنهایی را حسن دانسته و با آن خو می‌گیرند، اما در این میان نیز افرادی وجود دارند که تنهایی می‌تواند برای آن‌ها خستگی جسمی و روحی را به دنبال داشته باشد.

  • رویداد‌های دوران کودکی

برخی اتفاقات در زمان کودکی چون سوء استفاده‌های جنسی و عاطفی می‌تواند در همان سن یا در سنین بزرگسالی نقش پر رنگی را ایجاد نماید. در این صورت به دلیل عدم برخورد مناسب، این بحران برای فرد برطرف نشده و می‌تواند پیش زمینه‌ای را برای ابتلا به افسردگی حاد رقم بزند.

  • خشم درونی

در این زمان ممکن است افراد در زمان مناسب به علت عدم بروز خشم خود، آن را درون خود حبس کرده و زمینه را برای ایجاد افسردگی فراهم کرده باشند. مشاوران حاضر در مجموعه دکتر مریم خدابخشی بر این عقیده باور دارند که این خشم، منجمد بوده و می‌تواند بسیار بحرانی و خطرناک باشد؛ چراکه به مدت زیادی سرکوب شده است!

  • داشتن بیماری‌های زمینه‌ای

قطعاً وجود بیماری‌هایی چون انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های التهاب مفاصل، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، آنفولانزا و... و مصرف دارو‌های درمانی آن‌ها می‌تواند با تأثیر بر روی عملکرد مغز، باعث بروز افسردگی شوند.

  • مرگ عزیزان

از سری دلایل شایع برای بروز افسردگی، مرگ عزیزان بوده که می‌تواند تأثیر چشمگیری در ایجاد بیماری افسردگی و سرکوب احساسات داشته باشد.

مشاوره افسردگی در مرکز مشاوره گروه همراه، تحت نظر دکتر مریم خدابخشی

آیا تا به حال درباره سرماخوردگی روح شنیده‌اید؟ امروزه بسیاری از متخصصان و مشاوران فعال در این حوزه، از افسردکی به نام سرماخوردگی روانی یاد می‌کنند. اگر شما علائمی چون خشم، عدم تمرکز و... را مشاهده کردید، باید تصمیمی مهم اتخاذ کرده و برای پیشگیری از صدمات آینده به پا خیزید؛ چراکه سلامت روح می‌تواند تأثیر چشمگیری در فرآیند و روتین زندگی شما داشته باشد. ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که می‌توانید با حضور در مرکز مشاوره گروه همراه، از هرگونه اتفاق منفی و ناخوشایند که پیرو ادامه افسردگی رخ می‌دهد، جلوگیری کنید.
آدرس: سعادت آباد، میدان کاج سرو شرقی، علامه شمالی، بین چهاردهم و شانزدهم، پلاک ۸۷ ( ساختمان سایه)، طبقه ششم، واحد ۳۴ ، مرکز مشاوره گروه همراه
شماره تماس: 02191300201 / 02122383568 / 02122383846 / 09361087334
اینستاگرام: dr.maryam.khodabakhshi