ممکن است بسیاری از شما که در حال مطالعه این مقاله هستید، تمرینات فرانکشنال را انجام داده باشید بدون اینکه نام آن‌ها را بدانید. فرانکشنال به‌طور کلی به ورزش‌هایی تعمیم داده می‌شود که توانایی انجام کارهای روزمره را در شما افزایش دهند. این توانایی باعث کاهش خستگی شما در برابر کارهای روزمره می‌شود و کیفیت اعمال شما را افزایش می‌دهد. این ورزش یک نوع بدنسازی محسوب می‌شود، اما کمی متفاوت‌تر است.

ورزش فرانکشنال در ونک

فرانکشنال به چه ورزش‌‌هایی گفته می‌شود؟

فعالیت‌های فرانکشنال، به مجموعه ورزش‌هایی می‌گویند که قدرت عضلانی شما را در انجام حرکات روتین روزانه افزایش می‌دهد. این حرکات شامل راه رفتن طولانی، حمل اجسام، نشستن و بلند شدن و… هستند. شما براي انجام این تمرینات به هیچگونه وسیله‌ای نیاز ندارید. می‌توانید کفش‌های ورزشی خود را بپوشید و تمرینات اصولی آن را که شامل حرکاتی مانند اسکوات، لانچ و پلانک است انجام دهید. شما در انجام این حرکات وزن بدن خودتان را تحمل می‌کنید. 
اگر حرفه‌ای هستید؛ می‌توانید برای تاثیر بیشتر و افزایش حجم ماهیچه‌ها از دنبل، هالتر و کش‌ نیز استفاده کنید. این تمرینات کلیه فعالیت‌های هوازی قدرتی، انعطافی و چابکی را شامل می‌شوند و از حیث تنوع بسیار کامل‌ هستند. این تمرین‌ها برای افزایش بازده کارهای روزمره طراحی شده‌اند و نسبت به تمرینات بدنسازی، تاثیر بسیار بیشتری دارند. 

ورزش فرانکشنال برای چی خوبه؟

همانطور که گفته شد این تمرینات انواع حرکات استقامتی، قدرتی، چابکی و انعطافی را در خود جای داده‌اند. پس می‌توانید حدس بزنید که فرانکشنال برای تقویت بالا، میان و پایین‌تنه گزینه بسیار مناسبی است. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در انجام ورزش فرانکشنال اهمیت دارد، انتخاب حرکات مناسب با اندام شماست‌. در باشگاه بی تی ام، مربیان بسیار با تجربه برای راهنمایی شما در رسیدن به اندام مناسب وجود دارند. این مربیان کلیه دوره‌های لازم برای این کار را پشت سر گذاشته و حرکات را متناسب با وزن، قد و نیاز بدن شما انتخاب می‌کنند. به‌عنوان مثال حرکت اسکوات برای کسانی مناسب است که پایین تنه ضعیفی دارند و حرکت پلانک برای تقویت عضلات راسته شکمی، سرینی و بازو است. 

مزایای ورزش فرانکشنال 

هر ورزش دارای مزایای کلی است که شامل پیشگیری از سرطان، افزایش روحیه، کمک به کنترل فشار خون، بهبود عملکرد قلب و.‌‌.. است.‌ این موضوع در مورد تمرینات فرانکشنال نیز صادق است. مضاف بر این فواید کلی، فرانکشنال دارای مزایایی خاص است که مطمعنا در هنگام انجام کارهای روزمره خود به آن‌ها پی خواهید برد. در ادامه به بررسی برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • افزایش بازده فعالیت‌های روزمره

وقتی عضلات قوی‌تری داشته باشید، تارهای ماهیچه‌ای تند در شما کاهش و تارهای ماهیچه‌ای کند افزایش پیدا می‌کند. تارهای ماهیچه‌ای کند بازده بسیار بیشتری دارند، دیرتر خسته می‌شوند و در ورزشکاران بیشترند. همین موضوع باعث می‌شود فعالیت‌های روزانه مانند بغل کردن نوزاد، خرید کردن، پیاده روی و حتی نشست و برخواست شما راحت‌تر از گذشته انجام بگیرد. 

  • ایجاد بدن خوش فرم

اگر انتخاب حرکات شما اصولی و مستمر باشد، نتیجه آن رسیدن به اندامی ایده‌آل است. آقایان با تمرینات فرانکشنال بدنی ورزیده و قدرتمند پیدا می‌کنند که نسبت به فعالیت‌های روزمره خستگی ناپذیر است‌. البته لازمه دسترسی به بدنی خوش فرم، استمرار در تمرینات فرانکشنال است و یک شبه نمی‌توان آثار آن را مشاهده کرد. 

  • ایجاد حرکات اصلاحی

بسیاری از ورزش‌هایی که به شکل حرفه‌ای انجام می‌شوند، ممکن است آسیب‌هایی را به بدن وارد کنند. فرانکشنال فرصتی است که بتوان در سایه حرکات اصلاحی که در آن گنجانده شده، بسیاری از مشکلات مفاصل و ستون مهره‌ها را بهبود بخشید. انجام این حرکات حتی برای کسانی که سن بالا یا مشکلات حرکتی دارند نیز با نظر مربی بلامانع است.

  • افزایش حجم عضلات

استفاده از ماهیچه‌ها باعث تقویت آن‌ها شده و میزان پروتئین درون آن‌ها را افزایش می‌دهد. پروتئین باعث اضافه شدن حجم به ماهیچه و ورزیده کردن آن‌ها می‌شود. عضلات بازو، ران، سرینی و… که در این ورزش به کار گرفته می‌شوند در اثر استمرار فعالیت ورزشی، حجم بیشتری پیدا خواهند کرد. البته تاثیر این موضوع زمانی پیدا می‌شود که در کنار انجام مستمر آن‌ها از یک برنامه غذایی مناسب با خود نیز بهره ببرید‌‌‌. در باشگاه بی تی ام، مربیان با تجربه می‌توانند با ارائه برنامه تغذیه‌ای مناسب، شما را در رسیدن به حجم موردنظر عضلات خود یاری دهند. 

  • لاغری و چربی‌سوزی

بسیاری از حرکاتی که در ورزش فرانکشنال انجام می‌شود، کالری‌سوزی فوق‌العاده‌ای دارند. به‌دلیل استفاده از دمبل، کش و هالتر در این ورزش میزان کالری‌سوزی بسیار بالاست. در این ورزش شما وزن بدن خود را تحمل می‌کنید و برای انجام فعالیت‌های روزانه به شکل بهتر، آماده می‌شوید. حرکاتی مانند پلانک، لانچ، کار با کش، فیله کمر، گهواره، برپی و… که انجام می‌شوند هوازی بوده و باعث رسیدن به وزن ایده‌آل شما خواهد شد. 

انجام تمرینات فرانکشنال با بهترین تجهیزات در باشگاه BTM

با وجود مزایای این ورزش، اگر به صورت غیر اصولی انجام شود باعث تناقض اندام خواهد شد. برنامه ترینینگ فرانکشنال شما باید قدم به قدم و زیر نظر مربی انجام شود‌. در باشگاه بی تی ام، برنامه‌ی حرکت جلسه اول تا ادامه راه به شما داده می‌شود.‌ این برنامه برای شخص شماست و ممکن است برای دیگری متفاوت باشد. در جلسات اول، استفاده از دمبل‌های سبک و ست‌های کوتاه توصیه می‌شود‌. 

سخن پایانی

یکی از بهترین ورزش‌ها برای از بین بردن حالت کرختی و سستی ماهیچه‌ها ورزش فرانکشنال است. شاید بپرسید چرا؟ چون این ورزش شامل حرکاتی است که بدن شما را در مقابل سخت‌ترین کارهای روزمره آماده می‌کند. با انجام اصولی ورزش فرانکشنال در  باشگاه بدنسازی BTM بی تی ام، دیگر نگران خستگی پس از خرید، کار و حتی ورزش و شنا نباشید. جالب است بدانید که بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای فوتبال، والیبال، هندبال و… از ورزش فرانکشنال به‌عنوان یک ورزش پایه برای فعالیت‌های روزانه خود بهره می‌برند. 
راه‌های ارتباطی: 
●    آدرس: ونک، خیابان ملاصدرا، نرسیده به چهارراه کردستان، پلاک۵۴.
●    شماره تماس: ۰۲۱-۸۸۸۷۳۳۷۰

 ۰۹۱۲۲۷۲۲۷۲۰