تاریخچه
کوتون فعالیت خود را از سال ۱۹۹۸ آغاز کرده و امروزه به یک برند جهانی در حوزه مد و لباس تبدیل شده است. در سال ۲۰۰۰ فقط ۱۰ شعبه محلی کوتون در ترکیه وجود داشت در حالی که هم اکنون کوتون بیش از ۳۱۳ شعبه در ۲۴ کشور دنیا دارد. کوتون لباس ها و محصولات مد و فشن را با قیمت مناسبی به مشتریان خود ارائه می کند.
در ابتدا کوتون لباس ها و لوازم جانبی مربوط به یک قشر خاص را ارائه می کرد که شامل خانم های جوان بین ۲۵ تا ۳۵ سال با سلیقه مدرن بود. پس از استقبال وسیع مخاطبان، کوتون لباس های مربوط به آقایان، جوانان و کودکان را نیز به مجموعه خود اضافه کرد. در همین زمان، کوتون ارائه دسته های جدیدی از محصولات نظیر لباس های میهمانی، لباس های شنا و ساحل، لباس های جین و لباس های سایز بالا را آغاز کرد.
همانند سایر برندهای بزرگ مد و فشن، کوتون هر فصل محصولات ویژه و جدیدی را به صورت محدود تولید می کند، به طور مثال در فصل بهار و تابستان ۲۰۱۲، کوتون مجموعه ای از لباس ها جهت میهمانی فارغ التحصیلی ارائه کرد که توسط توبا اونسال، هنرمند طراح و بلاگر معروف طراحی شده بود.
هر سال کوتون بیش از ۲۰ هزار مدل جدید ارائه می کند. به طور میانگین می توان گفت در هر روز ۵۵ مدل جدید توسط کوتون معرفی می شوند. اولویت کوتون ارائه محصولاتی با قیمت مناسب است که مورد پسند مخاطبان باشد.

مزایا، امکانات و محاسن
اساسی ترین نکته ای که از بدو ورود به این فروشگاه جلب توجه می کند نحوه چیدمان کالاهاست.
پوشاک مردانه، زنانه، بچه گانه و اکسسوری در این فروشگاه در لاین های مختلف طوری چیده شده اند که مراجعه-کنندگان می توانند به  راحتی لاین مورد نظر خود را یافته و خرید خود را انجام دهند.
در بخش بچه گانه این فروشگاه کلیه پوشاک بچه گانه از نوزاد تا ۱۰ سال و کمی بالاتر در لاین های مختلف، بیسیک، فشن و رسمی وجود دارند.
پوشاک زنانه نیز لاین های مختلفی دارد که این لاین ها شامل لاین لباس های اسپرت، لباس های نیمه رسمی، لباس های ورزشی، لباس های مجلسی، پوشاک اداری، پوشاک برای افراد سایز بزرگ ، پوشاک بیسیک (لباس های راحت خانگی) و لباس زیر است.
در بخش مردانه هم لاین لباس های فشن، پوشاک رسمی و اداری، لاینی با نام ESS که فقط شامل ست رسمی شلوار، پیراهن و کراوات است و لاین پوشاک بیسیک و لباس زیر وجود دارد.

در بخش های پوشاک زنانه و مردانه دیواری اختصاصی با نام جین وجود دارد که تمام برش ها و مدل های دوخت جین را در برمی گیرد.
علاوه بر کالاهای ذکر شده در رگال های مختلف در سطح فروشگاه که بسیار در دسترس مشتریان قرار دارند ، کالاهایی چون شال و روسری، زیورآلات، ساعت، عینک آفتابی، کمربند و جوراب وجود دارد.
ویژگی خاص کلیه فروشگاه های کوتون در سراسر دنیا این است که نحوه چیدمان کالاها و دکوراسیون فروشگاهی کاملا یکسان است و همراه با البسه مجلسی، کیف و کفش هایی که ست شوند نیز وجود دارند.
به طورکلی خاصیت برند کوتون این است که تمامی کالاهایش به راحتی با هم ست می شوند.


کلیه چیدمان فروشگاهی کوتون متناسب با آن چیزی است که در کلیه فروشگاه های این برند در تمام دنیا وجود دارد؛ یعنی به عنوان مثال ورودی فروشگاه کوتون تهران با همان کالاها و رنگ هایی دیزاین شده که فروشگاه های کوتون سراسر دنیا با آنها چیدمان شده اند.
در کمپانی کوتون مدت ها روی چیدمان تک-تک کالاهایی که قرار است کنار هم قرار بگیرند تفکر می شود تا اجناسی کنار هم باشند که به راحتی ست مناسبی را تشکیل دهند و این چیدمان ها بعد از اعلام از طرف کمپانی مادر، هر ۱۰ روز یک بار عوض می شوند.
قیمت کالاهای این برند نیز در مقایسه با برندهای هم تراز دیگری که در بازار وجود دارند و حتی نمی توان از اصل یا تقلبی بودن آنها اطمینان حاصل کرد، بسیار مناسب تر است و در برخی مواقع حتی قیمت برخی کالاها در ایران کمتر از کشور ترکیه است.
از نظر قیمت کالا در شعب کوتون ایران کالاهای خود را به طور متوسط فقط۲۰ درصد بالاتر از فروشگاه های استانبول عرضه می شود.