از اصطلاح اختلال مفصل گیج گاهی فکی برای اشاره به مشکلات اسکتلی عضلانی و عصبی عضلانی استفاده می‌شود. این اختلالات معمولا به مفصل گیجگاهی فکی و ماهیچه‌های جونده ارتباط دارند‌. همچنین حرکت بیش از حد مفاصل هم می‌تواند در ابتلا به این اختلال موثر باشد. اختلالات مفصل فک که دندان قروچه یکی از دلایل بروز آن است، می‌تواند باعث ایجاد محدودیت‌هایی در بازکردن دهان و صدای فک هنگام جویدن غذا شود. معاینه پزشک در کنار روش‌هایی مانند سی تی اسکن می‌تواند در تشخیص این اختلال موثر باشد.

عوامل موثر در ایجاد TMD و درمان آن

آشنایی با TMD و CMD

TMD به معنای اختلالات مفصل تمپورومندیبولار است. از علائم این بیماری می‌توان به احساس درد در فک اشاره کرد. سردردهایی که اغلب صبح‌ها احساس می‌شوند، خستگی، اسپاسم، حساسیت دندان، گردن درد، گوش درد و گرفتگی عضلات صورت نیز از مشکلاتی است که بیماران مبتلا به این اختلال از آن رنج می‌برند. برای رفع این دردها استفاده از نایت گارد روش مناسبی است. 
نایت گاردها از به هم خوردن دندان‌های فک بالا و پایین جلوگیری کرده مانع دندان قروچه می‌شوند. این وسیله با جلوگیری از دندان قروچه در بیداری و خواب، درد مفصل فک را به حداقل می‌رساند. نشانه‌های CMD یا همان میوتوتیک مادرزادی ابتدای تولد ظاهر می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به سفتی مفاصل یا سستی و ضعف عضلات و خمیدگی ستون فقرات اشاره کرد. برخی از کودکانی که این بیماری را دارند ممکن است به اختلال در بینایی و ضعف یادگیری مبتلا شوند.

علائم  TMD

آگاهی از علائمی که نشان‌دهنده درد مفصل فکی هستند می‌تواند در تشخیص زودهنگام مشکل و تسریع بهبودی موثر باشد. احساس درد هنگام بازکردن دهان، صحبت و جویدن غذا و احساس درد در ناحیه صورت می‌تواند نشان‌دهنده مشکل در مفصل فک باشد. همچنین احساس درد در گردن، شانه‌ها و اطراف فک و گوش نیز از علائم مهم هستند. محدودیت باز و بسته کردن دهان و احساس قفل شدن در دهان، شنیدن صدای مفصل فک هنگام باز و بسته کردن یا جویدن و احساس خستگی در قسمت صورت نیز از علائمی هستند که از درد مفصل فک خبر می‌دهند. اگر متوجه ورم در اطراف صورت شدید هم می‌توانید آن را نشانه‌ای برای این اختلال در نظر بگیرید.

عوامل موثر در ایجاد TMD و درمان آن با دکتر سیف الدینی

هنوز به صورت دقیق عواملی که باعث ایجاد سندرم مفصل گیجگاهی می‌شود شناسایی نشده، ولی پزشکان معتقدند آسیب به فک، مفصل یا عضلات سر و گردن مثل ضربه شدید می‌تواند باعث ابتلا به TMD شود‌. فشار دادن و یا ساییدن دندان‌ها به همدیگر نیز می‌تواند باعث این اختلال شود‌. آرتریت در مفصل، استرسی که منجر به سفتی و انقباض ماهیچه‌های صورت و فک می‌شود نیز در ابتلا به این بیماری موثرند.
برای شروع درمان پزشک ابتدا برای یافتن منشا بیماری درمورد سابقه سلامتی شما اطلاعاتی کسب می‌کند. سپس به معاینه فیزیکی با بررسی حساسیت مفاصل و عضلات صورت را از نظر درد و حرکت می‌پردازد. در این مرحله قدرت فشردن دندان‌ها و وضعیت قفل شدن دهان معاینه می‌شود. برای شناسایی دقیق مشکل از عکس‌برداری با اشعه ایکس نیز استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است از MRI و سی تی اسکن هم برای مشاهده جزئیات استخوانی مفاصل کمک بگیرند. دکتر سیف الدینی در زمینه تشخیص و درمان اختلالات مفصل فکی متخصص بوده و تجربه بالایی دارد‌‌.

سخن پایانی

اختلالات مفصل فک و سندرم گیجگاهی با نشانه‌های متعددی مانند احساس درد در فک، محدودیت هنگام باز کردن دهان، صدای تق‌تق هنگام جویدن و گوش درد و گردن درد همراه است. دندان قروچه نیز از عواملی است که باعث این اختلالات می‌شود. توسط نایت گارد می‌توان از این عارضه جلوگیری کرد‌. معاینه دقیق و روش‌های سی تی اسکن و اشعه ایکس برای تشخیص این بیماری کمک‌کننده هستند. برای رفع این اختلالات مفصلی در فک و صورت می‌توانید به دکتر علیرضا سیف الدینی مراجعه کنید‌.
آدرس: یوسف آباد، خیابان سید جمال الدین اسدآبادی، بین خیابان 63 و 65، ساختمان شماره 485، طبقه اول، واحد 11
شماره تماس:  ۰۲۱-۴۰۸۸۷۱۴۸

 ۰۹۹۱۳۱۰۳۶۱۸

آیدی اینستاگرام: tmjmedicalcenter