برای بازسازی و تغییر مدل خانه به سلیقه شخصی اکتفا نکنید. به یاد داشته باشید که برای فضاهای خصوصی تر مثل اتاق، سلیقه شخصی بسیار دخیل است اما برای فضاهایی مثل سالن پذیرایی که خصوصی نیستند، بهتر است با کسب آگاهی مناسب در زمینه طراحی داخلی سراغ بازسازی بروید. پرداخت هزینه زیاد الزاما به معنای خلق یک فضای اصولی نیست. مهدی گلپایگانی، مدیرعامل شرکت طراحی داخلی می گوید :" اگر به فکر تغییر مدل فضای داخلی خانه هستید، هیجان زده خرید نکنید بلکه براساس نیازتان، آن چیزی را که خوش تان می آید، تهیه کنید."

به دور و برتان نگاهی بیندازید!
اگر شخصی بگوید دلم می خواهد اتاق خواب شخصی ام را با رنگ مشکی و پارچه پلنگی دکور کنم، اشکالی ندارد چون اتاق فضایی شخصی است؛ حتی با وجود اینکه ترکیب رنگ مشکی و پارچه پلنگی انتخاب مناسبی نباشد! اما برای باقی فضاها، به غیر از اینکه چه چیزی را می پسندید، باید دانش طراحی داخلی تان را هم بالا ببرید. عناصر طراحی را بشناسید و با شناختی که از رنگ، نور، حجم، فرم، بافت و متریال پیدا می کنید، یک نگاه علمی به فضای زندگی تان داشته باشید، پس قبل از اینکه سلیقه شخصی تان را دخیل کنید با اصول بازسازی و تغییر مدل خانه آشنا شوید.

در خانه های کوچک تر نباید تمام چیدمان در کف انجام شود. برای فضای کف سالن پذیرایی به مبل، میز و فرش احتیاج دارید. اگر خانه تان کوچک است، باقی چیدمان را در کف فضا قرار ندهید و تمام موارد تزیینی را روی دیوارها جای گذاری کنید؛ گلدان دیواری، آکواریوم دیواری، کتابخانه دیواری و ... به یاد داشته باشید به جای اینکه فقط مساحت خانه را در نظر بگیرید، حجم آن را هم محاسبه کنید.
 

بار زنده و بار مرده
تصور اغلب ما از متراژ اتاق پذیرایی اشتباه است چون در این فضا، بار مرده هم وجود دارد. منظور از بار مرده و سایل یا حجم هایی است که قابل جابه جایی نستند یا به سختی جابه جا می شوند و مساحتی را به خودشان اختصاص داده اند. مثل ستونی که در وسط سالن پذیرایی است یا برجستگی روی دیوار که کانال های کولر، بخاری یا شومینه از داخل آن رد شده است. بارها مرده متراژ فضای پذیرایی شما را کم می کنند، همه این متراژها را که محاسبه کنید، یک دفعه هشت متر از این فضا کم می شود. مورد بعد هم در نظر گرفتن بارهای زنده یک فضاست. بار زنده همان چیزی است که برای زیبا کردن فضای داخلی خریداری می کنید؛ مثل مبلمانی که قابل جابه جایی هستند.

فضاھای تردد را  مشخص کنید.
نقطه گذاری حرکتی برای فضاهای تردد را جدی بگیرید. از زمانی که وارد یک فضا می شوید باید در نظر داشته باشید که قرار است از چه نقاطی تردد کنید. مثلا از فضای آشپزخانه به پذیرایی یا از پنجره سالن پذیرایی تا مبلمان سالن و برعکس. در نهایت به خطوطی می رسید که همان فضای تردد منزل شماست. برای این خط باید عرضی را در نظر بگیرید. مثلا برای یک خانه ۱۰۰ متری که چهار نفر در آن ساکن هستند، ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر کافی است ولی برای یک خانه ۳۰۰ متری که دو نفر در آن سکونت دارند، این عرض 5/1 متر هم می تواند باشد. هر قدر مساحت بیشتر و تعداد نفرات کمتر باشد، عرض این خط بیشتر میشود. در ضمن در این مرحله هم فضای تردد، متراژ زیادی از کل فضای شما را کسر می کند. حالا باید در فضاهای خالی باقی مانده بارزنده قرار دهید. در این مرحله است که متوجه می شوید مبل چهار نفره برای فضای شما مناسب است یا مبل ۱۰ نفره! قبل از اینکه شروع به خرید کنید، اصول چیدمان را بشناسید. وقتی فضاهای خالی مشخص شد حالا تصمیم میگیرید که در یک فضا گلدان، در فضای دیگر مبلمان و... قرار دهید؛ نه اینکه اول خرید کنید و بعد متوجه شوید که فضایی برای قرار دادن خریدهای تان ندارید! بعضی خانه ها آنقدر شلوغ است که فقط باید یک گوشه بنشینید و مبلمان را تماشا کنید! درست مثل یک گالری مبلمان!

به فکر روکشی جدید برای مبلمان باشید.
یکی از تغییرهای کم هزینه در سالن پذیرایی، تعویض پارچه مبلمان است. مبل چون پرکاربرد است، تغییر آن تاثیر بسیار زیادی در طراحی داخلی خانه ایجاد می کند و با هزینه ای مناسب می توانید سالن پذیرایی تان را متفاوت کنید. هر پارچه ای که می پسندید، خریداری کنید اما ۲۰ متر پارچه یک شکل تهیه نکنید! مثلا برای مبل دو نفره یک مدل پارچه، تک نفره هم یک مدل دیگر چه مبلمان شما مدرن باشد و چه کلاسیک می توانید پارچه های متنوعی انتخاب کنید. اما زمانی که می خواهید تنوع پارچه بیش از دو مدل باشد، حتما در انتخاب آن فصل مشترک در نظر بگیرید مانند رنگ پارچه که بهتر است پایه مشترک داشته باشد؛ مثل آبی کمرنگ، پررنگ، سورمه ای و سورمه ای گلدار.

فروشنده ها باید جنس شان را بفروشند و شما مجبور نیستید همان چیزی را که آنها پیشنهاد می دهند بخرید. مثلا برای خرید مبل، استانداردی تعریف شده با عنوان مبلمان هفت نفره که شامل یک سه نفره، دو دونفره و دو تک نفره است. حالا میدانید که به چه تعداد مبلمان احتیاج دارید: بنابراین می توانید از فروشنده یک مبل دو نفره و چهار مبل تک نفره بخواهید چون قرار نیست درست همان چیزی را که در مغازه موجود است خریداری کنید!