ریزش موی سگها یک حالت عادی است ولی اغلب برای صاحبان مشکلاتی مانند آلرژی به وجود می آورد . همه سگها ریزش مو دارند و بعضی از نژاد ها نسبت به بقیه ریزش موی بیشتری دارند . ریزش مو را می توان با رعایت چند نکته کنترل کرد .

 

 

1 – برس زدن

با برس زدن سگ به صورت منظم می توانید ریزش موی سگ خود را کنترل کنید . در هنگام برس زدن موهای مرده بیرون می آیند و دیگر در نقاط مختلف خانه یا روی لباس شما جمع نمی شوند .
برسی را انتخاب کنید که با اندازه و نوع موهای سگ شما هماهنگ باشد زیرا انتخاب برس های نامناسب می تواند به سگ شما آسیب بزند .
نژاد های مو کوتاه به اندازه نژاد های مو بلند نیاز به برس زدن ندارند .

2 – حمام کردن

حمام کردن یکی از راه های دیگر کنترل ریزش موی سگها است ، زیرا پوست و موی تمیز به معنای کاهش ریزش مو است . در هنگام حمام کردن مو های مرده سگ بیرون می آیند .
بعضی نژاد ها نیاز به حمام کردن به صورت منظم ندارند ( مانند 2 بار در ماه ) ولی نژاد های دیگر نیاز به حمام رفتن منظم دارند .
سگها در تابستان نیاز بیشتری به حمام رفتن دارند . شما باید در تابستان سگ خود را یکبار در هفته حمام ببرید زیرا حمام رفتن موجب مرطوب شدن پوست و جلوگیری از خشکی می شود . خشکی پوست به معنای ریزش موی بیشتر است .
بهتر است از شامپو های با کیفیت بالا استفاده کنید که موجب نیرومند شدن پوست حیوان می شوند .

3 – رژیم غذایی

ریزش موی سگها به رژیم غذایی آنها نیز بستگی دارد و سگهایی که رژیم غذایی نامناسبی دارند دارای ریزش موی بیشتری هستند .
برای سگتان یک رژیم غذایی بالانس شده که دارای پروتئین ، فیبر و چربی بالا باشد تعیین کنید . برای دریافت یک رژیم غذایی مناسب با دامپزشکتان مشورت کنید .

4 – مکمل های غذایی

در صورتی که رژیم غذایی سگ شما مواد مورد نیاز بدنش را به او نمی رساند ، با دادن مکمل های غذایی مناسب به سگ می توان ریزش مویش را کنترل کرد . چربی ها برای سلامت پوست و موی سگ لازمند و اسید چرب ها مواد مورد نیاز پوست سگ را تامین می کنند و از ریزش مو جلوگیری می کنند .

5 – کک و کنه

کک ها ، کنه ها و دیگر انگل ها می توانند مشکلات زیادی را به وجود آورند . هنگامی که سگ دارای انگل های بیرونی باشد بیش از مواقع عادی خود را می خاراند و همین موجب افزایش ریزش مو می شود .
کک ها و کنه ها را می توان با دارو و شامپو های مخصوص از بین برد .

6 – کنترل استرس

یک سگ مضطرب نسبت به مواقع عادی ریزش موی بیشتری دارد . اضطراب در سگها بر اثر عوامل محیطی مانند تغییر محل زندگی ، از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا پت و یا تولد یک کودک به وجود می آید . کنترل استرس معمولا مشکل را حل کرده و ریزش مو را کاهش می دهد .
علت استرس سگ خود را شناسایی کرده و آن را با محبت و توجه ، درمان و یا حتی دارو از بین ببرید .

در صورتی که متوجه شدید ریزش موی سگتان غیر عادیست حتما او را برای معاینه به نزد دامپزشک ببرید تا احتمال وجود بیماری های مختلف از بین برود . بیماری هایی که موجب ریزش مو می شوند شامل مشکلات پوستی ، کرم های حلقه دار ، کچلی و سرطان می شوند .