دوران نقاهت بعد از عمل جراحی زیبایی بینی از اهمیت بالایی برخوردار است. ترمیم کامل بینی واستخوان‌های آن در حدود شش هفته به طول می‌انجامد، لذا ضروری است که در خلال این مدت، از انجام یکسری فعالیت‌ها که ممکن است باعث آسیب به بینی شود اجتناب نمایید.

 

 

1- فعالیت بدنی شدید نکنید

انجام هرگونه فعالیت ورزشی تا دو هفته بعد از عمل جراحی ممنوع است. دویدن، پیاده روی سریع، ورزش‌های آیروبیک، خم شدن، بلند کردن وزنه و هرگونه فعالیتی که مستلزم وارد کردن نیرو باشد، نباید انجام شود. با شروع هفته سوم به تدریج می‌توانید فعالیت‌های ورزشی خود را شروع کنید. شنا کردن را باید تا شش هفته به تاخیر انداخت. ورزش‌های تماسی مثل بسکتبال، والیبال و فوتبال و نیز ورزش‌های رزمی که در آنها شانس آسیب به بینی بالا است باید 6-4 ماه به تعویق بیافتد.

2- فین نکنید

از آنجا که در خلال سه هفته اول بعد از عمل، مخاط بینی بسیار حساس و آسیب پذیر است، در طی این مدت باید از فین کردن اجتناب کرده و ترجیحا از راه دهان تنفس نمایید. در هنگام عطسه باید دهان باز باشد تا هوای پرفشار از راه دهان خارج شده و به مخاط بینی آسیب نرساند.

3- دوش نگیرید

بعد از عمل جراحی، به مدت 10-7 روز پانسمان ویژ‌ه‌ای روی بینی گذاشته می‌شود (به صورت اسپلینت یا گچ). در خلال این مدت این پانسمان باید خشک بماند، لذا باید طوری استحمام نمایید که رطوبت به پانسمان روی بینی نرسد.

4- لخته خون داخل بینی را خارج نکنید

خونریزی مختصر به شکل خونابه تا دو روز بعد از عمل طبیعی است. شما نباید لخته‌هایی که در داخل بینی تشکیل می‌شود را خارج نمایید. پزشک جراح در خلال هفته اول و بعد از خارج کردن تامپون بینی، خود با وسایل خاصی در صورت ضرورت لخته‌ها را خارج خواهد کرد.

5- الکل و سیگار، قلیان را فراموش کنید

مصرف مشروبات الکلی، استعمال سیگار و سایر دخانیات فرآیند ترمیم زخم را مختل می‌نماید. لذا ضروری است از  6 هفته قبل از عمل تا حداقل 3 هفته بعد از عمل از مصرف سیگار اجتناب نمایید. مصرف الکل شانس خونریزی بعد از عمل را افزایش می‌دهد.

6- آدامس نجوید

از مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد و پرقدرت دارند باید اجتناب نمود. خصوصا در خلال هفته اول، مصرف مایعات و غذاهای نرم توصیه می‌شود. جویدن آدامس در ماه اول را فراموش کنید.

7. تی‌شرت نپوشید

در دو هفته اول؛ لباس‌هایی بپوشید که درآوردن و پوشیدن آنها راحت باشد. لباس‌های با یقه باز و لباس‌هایی که یقه دکمه‌دار دارند بهتر هستند.

8. درمعرض نور مستقیم آفتاب نباشید.

 بعد از اینکه گچ/ اسپلینت روی بینی برداشته می‌شود حتما از کرم ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده نماید. بینی جراحی شده بسیار حساس است و ممکن است نور مستقیم آفتاب منجر به تغییر رنگ دائمی آن شود.

9. بینی خود را با دیگران مقایسه ننمائید.

 هر فرد با خصوصیات منحصر به خود متولد می‌شود. اجزای صورت هرشخص با افراد دیگر متفاوت است. لذا بینی خود را با بینی سایر افرادی که عمل جراحی شده‌اند مقایسه ننمایید. خصوصا در هفته‌های اول بعد از عمل جراحی، به علت ورم بعد از عمل اندازه بینی بزرگتر می‌شود و قابل قیاس با بینی فرد دیگری که چند ماه از عمل او گذشته است، نمی‌باشد.

توقع شما از بینی خود باید واقع‌بین باشد و پزشک در مشاوره قبل از عمل این نکات را به شما گوشزد می‌نماید.

تصویر بینی و صورت خود را با تصاویر افراد مشهور و سلبریتی مقایسه نکنید، چرا که این تصاویر اغلب در آتلیه و توسط عکاسان حرفه‌ای و از زوایای خاصی گرفته شده است.

10. مراجعات پیگیری بعد از عمل را فراموش نکنید

حصول نتیجه مطلوب از عمل جراحی نیاز به همکاری نزدیک میان پزشک و بیمار دارد. عوارض ناخواسته بعد از عمل جراحی، حتی نزد ماهرترین جراحان نیز ممکن است رخ دهد. آنچه اهمیت دارد اینکه با اطمینان کامل بیمار به جراح و مراجعات پیگیری در زمان‌های معین از بروز این عوارض پیشگیری و در صورت بروز آنها توسط پزشک مدیریت و درمان می گردد.