نور خورشید عامل اصلی پیری زودرس پوست است و می تواند یک اثر مضر و فوری روی پوست ایجاد کند . درصورت قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل نور خورشید آفتاب سوختگی ایجاد می شود و همچنین در طولانی مدت ، تماس بیش از حد با نور خورشید  منجر به پیری زودرس پوست میشود در واقع خورشید مسئول اکثر علائم پیرشدن واقعی  پوست می باشد.

 

 نور خورشید از انواع مختلفی تشکیل شده است که در این میان  دو نوع اشعه بیشترین تاثیر را بر پوست دارند اشعه های UVA و UVB است

اشعه UVA نسبت به UVB عمیق تر به پوست نفوذ میکند و ساختار فیبرهای ارتجاعی در لایه های زیرین پوست را تغییر میدهد.

حال این سوال مطرح میشود که چرا و به چه دلیل بایداز کرم ضدآفتاب استفاده کرد  :

 همانطور که گفته شد اشعه ماوراءبنفش طول موج خاصی از نور خورشید است که خود به دو نوع  A و B تقسیم می‌شوند و  به روشهای ذیل  باعث حساسیت ، پیری پوست و سایر  مشکلات پوستی می شوند که به طور مختصر عبارتند از :

  اشعه UVA  :

1 . این اشعه از شیشه پنجره عبور می کند

2 . در کل روز و همه روزهای سال وجود دارد و می تواند به عمق لایه های پوست نفوذ کند و در بلندمدت باعث آسیب رساندن به پوست شود.

  اشعه  UVB  :

1 . این اشعه نمی تواند از شیشه پنجره عبور کند ولی در صورت تماس بر روی لایه خارجی پوست  (اپیدرم ) باعث آفتاب سوختگی شدید می شود .

2 . در ساعتهای میانی روز  شدیدتر  میشود و باعث برنزه شدن پوست می شود

3 .  قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل این اشعه باعث کاتاراکت ( آب مروارید) و سرطان پوست  می شود .

 به همین دلیل لازم است در موقع خرید محصولات ضد آفتاب به این نکته توجه شود که ضد آفتابی را انتخاب کنید که دارای  هردو UVA و  UVB باشد که پوستتان  را در مقابل هر دو اشعه محافظت نماید .

 چرا باید از ضد آفتاب استفاده کرد ؟

استفاده از کرم های ضد آفتاب برای کاهش عوارض اشعه های ماورای بنفش که در مطالب بالا به آن اشاره شد  بسیار ضروری است  به همین دلیل یاد آوری میشود که ضد آفتاب را باید براساس نوع پوست خود انتخاب کنید و هیچگاه تصور نکنید  که ضدآفتاب های با SPF بالا  می تواند پوست شما را در برابر نور خورشید محافظت کند بلکه مهم تر از نوع ضدآفتاب و میزان SPF آن ،  استفاده مرتب وصحیح از ضد آفتاب است  و در صورتی که در معرض آفتاب هستید باید حداقل هر 2 -3 ساعت یکبار ضد آفتاب خود را  تمدید کنید .