فهرست مطالب : 

آماده سازی اولیه کابینت
رعایت نکات ایمنی پیش از انجام رنگ کردن کابینت فلزی

صاف کردن سطوح پیش از رنگ
فلز کابینت را بشناسید
از پرایمر استفاده کنید
از بین بردن فرورفتگی ‌های سطح کابینت
مراحل رنگ‌کردن کابینت فلزی
نکاتی برای رنگ کردن کابینت فلزی

سخن پایانی

 

شاید دغدغه تعداد زیادی از بانوان، نزدیک به مناسبت‌های مهم نظیر عید نوروز یا صرفاً برای تغییر روحیه منزل، رنگ کردن کابینت فلزی باشد. همین امر می‌تواند زیبایی بسیاری به منزل شما و همچنین فضای آشپزخانه هدیه کرده و حس و حال مناسبی را القا کند تا شما با لذت و شادی به انجام امور مربوطه در آشپزخانه مشغول باشید. نکته حائز اهمیت هنگام رنگ کردن کابینت فلزی این است که شما اجرای اصولی و صحیح آن را بدانید و سپس اقدام نمایید. با ما همراه باشید با مقاله ای از سایت برترین ها، تا نکاتی کاربردی در زمینه کابینت فلزی را با شما در میان بگذاریم.

آماده سازی اولیه کابینت

در مرحله اول شما می‌بایست تمام وسایل داخلی کابینت مدنظر را خارج کنید. در ادامه به منظور زدودن و از بین بردن گرد و غبار، می‌توانید با استفاده از دستمال خیس و دستمال خشک، سطح داخلی کابینت را تمیز نمایید. هر چه میزان گرد و غبار و آلودگی در سطح داخلی و خارجی کابینت فلزی کمتر باشد، قطعاً فرآیند رنگ‌ کردن آن سریع‌تر خواهد بود. همچنین این امکان نیز برای شما وجود دارد که برای عدم برخورد رنگ با سایر بخش‌های آشپزخانه، از روزنامه یا پارچه کهنه استفاده کرده و مناطق مجاور کابینت را با انجام این روش بپوشانید. این کار در نگاه اول شاید کمی دشوار به نظر برسد، اما اصلاً این طور نبوده و شما پس از اتمام متوجه مزیت آن خواهید شد.
از شما انتظار می‌رود رنگی مناسب و درخور را جهت رنگ کردن کابینت فلزی انتخاب کنید. این امر علاوه بر شادابی و افزایش انرژی شما، نقش مؤثری در رنگ‌آمیزی فضای آشپزخانه دارد. استفاده از اسپری رنگ در مقایسه با سایر روش‌های موجود بسیار کارآمدتر بوده و می‌تواند به خوبی شما را در امر رنگ کردن کابینت فلزی یاری کند. به دلیل پیشرفت در این صنعت، دیگر نیازی به آماده‌سازی رنگ و حضور قوطی‌های متعدد در منزل خود ندارید.

رعایت نکات ایمنی پیش از انجام رنگ کردن کابینت فلزی

نکته حائز اهمیت حین کار با اسپری رنگ این است که به دلیل وجود ترکیبات آن که مبتنی بر آئروسل است، ممکن است افراد حاضر در آشپزخانه در صورت عدم استفاده از ابزارآلات مناسب، به مشکلات تنفسی دچار شوند. بدین منظور برای حفظ سلامتی خود، دور ماندن از بخارات سمی و راندمان هر چه بهتر هنگام رنگ کردن کابینت فلزی، از دستکش و ماسک مناسب استفاده کنید. 

صاف کردن سطوح پیش از رنگ

از آنجایی که پس از انجام رنگ کردن کابینت فلزی، دیگر فرصتی برای اصلاح زاویه و نقص‌های کابینت نیست، می‌توانید به منظور صاف کردن و از بین بردن تمام پستی بلندی‌های موجود در سطح کابینت خود، از سمباده مخصوص استفاده کرده و سطوح مورد نظر خود را سمباده بکشید‌. با انجام این کار فضای کابینت کاملاً زیرسازی شده و می‌تواند جوابگوی رنگ‌آمیزی به بهترین شکل ممکن باشد. پس از صاف کردن سطوح، باید به منظور حذف تمام خرده‌های کنده شده فلزات، سطح را با استفاده از دستمال مرطوب و خیس تمیز کنید تا اثری از هیچ گونه آلودگی نباشد. انجام این مرحله زمان‌بر نبوده و به میزان آلودگی و تراشه‌های فلز بستگی دارد. 

فلز کابینت

فلز کابینت را بشناسید

یکی دیگر از نکات مهم و حائز اهمیت حین رنگ کردن کابینت فلزی، دانستن نوع فلز است؛ که برای مثال گالوانیزه است یا آهنی. فلزات آهنی برای بازدهی مناسب، به سطحی تمیز و عاری از هرگونه آلودگی نیاز دارند. در نتیجه امر سمباده برای فلزات آهنی بسیار مهم بوده و انتظار می‌رود به بهترین شکل انجام شود. سمباده زبر برای تحقق این امر کاملاً مناسب بوده و شما می‌توانید از آن به منظور کسب نتیجه بهتر استفاده کنید. برای سطح گالوانیزه نیز می‌توانید آن سطوح را با مایع شوینده شست‌وشو دهید. برای سطوح گالوانیزه نیز به علت وجود اندکی اکسیداسیون، استفاده از سمباده الزامی است.


بیشتر بخوانید : کابینت هایگلاس بهتره یا ممبران



از پرایمر استفاده کنید

به منظور حفظ و نگهداری مفید کابینت، استفاده از پرایمر هنگام رنگ کردن کابینت فلزی از الزامات است. علت وجود پرایمر و استفاده از آن این است که می‌تواند زیرساز خوبی بوده و رنگ را به راحتی درون خود حفظ کند. توجه داشته باشید که نوع مرغوب آن را خریداری و مصرف کنید. استفاده از اسپری پرایمر کار شما را تا حد زیادی ساده خواهد کرد؛ در نتیجه از آن غافل نشوید. 


از بین بردن فرورفتگی ‌های سطح کابینت

مرحله بعدی از بین بردن تمام فرورفتگی‌های موجود در سطح کابینت است. شما باید آن محدوده را با دقت بررسی کرده و به منظور حل مشکل، با استفاده از مواد ترمیم‌کننده آن حفره را پوشش دهید. برای بررسی بهتر به شما پیشنهاد می‌کنیم از نور مستقیم استفاده کنید تا تمام نقص‌های موجود قابل دیدن باشد. همچنین پس از رفع و از بین بردن فرورفتگی‌های موجود، با دستمال مرطوب تمام گرد و غبار موجود در آن سطح را از بین ببرید؛ چرا که انجام این کار به دلیل خشک شدن صحیح پرایمر الزامی است.

رنگ کردن کابینت

مراحل رنگ‌کردن کابینت فلزی

اکنون آماده شروع رنگ کردن کابینت فلزی هستید. مهم است که بهترین رنگ موجود برای کابینت‌های فلزی را انتخاب کنید. قلمو را ر‌ها نکنید. این کار نیاز به مهارت خاصی نداشته و توصیه می‌شود به جای رنگ از اسپری رنگ استفاده نمایید چرا که علاوه بر سادگی حین استفاده، بیشتر مناطق را نیز پوشش می‌دهد. علاوه بر این، رنگ‌های اسپری برای محافظت از سطوح در برابر زنگ زدگی مناسب هستند.
پیش از شروع کار قوطی پرایمر و اسپری رنگ را به خوبی و در حدود 30 ثانیه تکان دهید. هنگام انجام کار نیز باید این امر بارها تکرار کرده تا پاشش آن‌ها به صورتت کاملا یک‌دست باشد. پس از تکان دادن پرایمر و پیش از آغاز فرآیند رنگ‌آمیزی، پرایمر را به سطح کابینت اسپری کنید. هرگاه که پرایمر خشک شد، زمان رنگ‌آمیزی فرا رسیده است.
هنگام رنگ‌آمیزی، رنگ را به طور یکنواخت روی کل سطح فلز اسپری کنید و مطمئن شوید که رنگ کافی برای کل فرآیند رنگ‌ کردن کابینت فلزی دارید. معمولاً برای رنگ‌آمیزی کابینت فلزی به دو یا سه لایه رنگ نیاز است. با این حال، مطمئن شوید که روی هیچ پوششی اسپری نکنید زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد علائم چکه رنگ روی سطح شود. علاوه بر این، حداقل سه تا شش لایه برای پوشش نهایی لازم است. رنگ باید در لایه‌های نازک اعمال شود تا سطحی صاف ایجاد گردد؛ پس در کار خود تعجیل نکرده و صبر کنید تا نتیجه مناسبی کسب شود. 
به طور کلی اولین لایه رنگ همیشه بسیار سبک است. لایه اول هرگز تمام سطح را به طور کامل پوشش نمی‌دهد و فقط برای اطمینان از چسبیدن لایه‌های بعدی به آن انجام می‌شود. لایه‌های بعدی می‌توانند کمی ضخیم‌تر از لایه اول باشند. همچنین استفاده از لایه‌های سنگین رنگ نیز می‌تواند کیفیت آن را کاهش دهد. هنگامی که رنگ‌آمیزی کابینت به پایان رسید، حتما روی قوطی اسپری رنگ را مطالعه نمایید تا مدت زمانی که برای خشک شدن کامل نیاز است را بدانید. هنگامی که کابینت‌ها کاملا خشک شدند، می‌توانید آن‌ها را به مکان اصلی خود بازگردانید.

نکاتی برای رنگ کردن کابینت فلزی

  •   دقت کنید که رنگ را به آرامی، یکنواخت و صاف روی سطح فلز بزنید. 

  •   رنگ‌های اسپری در رنگ‌ها و انواع مختلفی از جمله متالیک، براق و مات در بازار موجود هستند. انتخاب رنگ کابینت‌های فلزی باید با دکوراسیون آشپزخانه شما مطابقت داشته باشد. 

  •   اگر آشپزخانه شما کم نور است، از رنگ‌های روشن برای روشن کردن فضا استفاده کنید. 

  •   اگر سبک طراحی آشپزخانه شما مینیمال و مدرن است، رنگ‌هایی مانند سفید، کرم، سرمه‌ای و خاکستری را انتخاب کنید. 


بیشت بخوانید :  کورین بهتر است یا کوارتز؟


سخن پایانی

رنگ کردن کابینت فلزی امری سخت و دست‌نیافتنی نبوده و می‌توان این کار را با در دست داشتن چند وسیله لازم و ضروری انجام داد. با شروع این کار، به شما این اطمینان را می‌دهیم که علاوه بر افزایش روحیه و انرژی خود، می‌توانید رنگ و رویی تازه به کابینت و آشپزخانه خود نیز هدیه کنید. در نظر داشته باشید که رنگ کردن کابینت با قلمو دردسرهای بسیاری داشته و در اغلب مواقع افراد غیر متخصص نمی‌توانند این امر را به خوبی انجام دهند. بنابراین بهترین روش رنگ کردن کابینت فلزی در خانه اسپری بوده و بهتر است روش‌های دیگر را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا بهترین نتیجه حاصل شود.