زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی بوده که با روش‌های متفاوتی قابل درمان است. اگر علائم و نشانه‌هایی حاکی از ابتلا به ویروس اچ پی وی را مشاهده کرده‌اید، بهتر است ضمن حفظ خونسردی به پزشک زنان مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که هرچه درمان را زودتر آغاز نمایید احتمال پیشرفت بیماری کم‌تر شده و سریع‌تر می‌توانید به نتیجه مطلوب دست یابید. در نتیجه بهتر است خجالت از این بیماری و معاینه را کنار گذاشته و در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید تا درمان شما آغاز شود. روش درمان به اندازه و محل ایجاد زگیل بستگی دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

درمان تخصصی زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در دختران مجرد

زگیل تناسلی بیماری مقاربتی بوده که به سبب وجود ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. البته این ویروس تنها از طریق دخول منتقل نشده و می‌تواند در دختران مجرد نیز مشاهده شود. در واقع تماس هر پوست ناحیه تناسلی دارای ویروس اچ پی وی با پوست دیگر می‌تواند سبب انتقال آن به فرد دیگر گردد. رابطه جنسی مقعدی، دهانی و تماس پوست با کاندوم از جمله عواملی هستند که ابتلای دختران مجرد به زگیل تناسلی را به‌دنبال دارند. این ویروس توسط آغوش، حمام و دستشویی مشترک و دست دادن انتقال نمی‌یابد.

تشخیص زگیل تناسلی

پس از مشاهده برخی از علائم زگیل تناسلی، باید برای آغاز درمان به پزشک زنان مراجعه کرد. پزشک متخضص زنان می‌تواند با مشاهده زگیل‌ها، نوع آن‌ها را تشخیص دهداما ولی گاهی برای اطمینان بیشتر از روش‌هایی مانند تست پاپ اسمیر، معاینه مقعد، معاینه لگن و آزمایش خون استفاده می‌کنند. برای تشخیص زگیل تناسلی می‌توانید به کارشناس مامایی مهدیه علوی مراجعه نمایید. برخی از روش‌های تشخیص عبارتند از:
•    معاینه لگن: گاهی ممکن است برای تشخیص ایجاد تغییرات در دهانه رحم توسط زگیل تناسلی، آزمایش پاپ اسمیر همراه با معاینه لگن تجویز گردد. اگر تست پاپ اسمیر مثبت باشد، از روش‌های کولپوسکوپی و بیوپسی واژن یا دهانه رحم نیز استفاده می‌شود. 
•    معاینه مقعد: برای بررسی وجود زگیل تناسلی داخل مقعد از دستگاه آندوسکوپ استفاده می‌کنند. 
•    آزمایش خون: توسط آزمایش خون که دقت بالاتری دارد، می‌توان زگیل تناسلی را به‌صورت قطعی تشخیص داد.

فرآیند درمان با کارشنای مامایی مهدیه علوی

در ابتدای درمان پزشک داروهایی را تجویز می‌کند. در صورتی که داروها هیچ‌گونه بهبودی را حاصل نکنند، با استفاده از روش‌های کرایوتراپی یا فریز زگیل تناسلی، درمان زگیل تناسلی با لیزر و کولپوسکوپی آن‌ها را برمی‌دارد. این بیماری ممکن است به‌ مرور زمان توسط مبارزه سیستم ایمنی با عفونت خودبه‌خود برطرف گردد؛ اما در اکثر مواقع زگیل‌ها بزرگ‌تر و بیشتر می‌شوند. با درمان زگیل‌ها انتشار عفونت متوقف خواهد شد. برحسب تعداد، اندازه و چگونگی پراکندگی زگیل‌ها، روش‌های درمانی متفاوتی برای رفع این ضایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب پزشکان از ترکیبی از چند روش استفاده می‌کنند. برخی از این روش‌ها عبارتند از:
•    درمان دارویی: از محلول اسید سالیسیلیک و ژل پودوفیلاکس برای درمان زگیل‌‌های پوستی استفاده می‌شود.
•    کوتر الکتریکی: در این روش زگیل‌ها را توسط جریان الکتریکی می‌سوزانند. 
•    درمان با لیزر: در درمان توسط لیزر، جریان خون رگ‌های خونی باریک درون زگیل را با لیزر متوقف می‌کنند.
•    انجماد: در روش انجماد با استفاده از نیتروژن مایع و سرمادرمانی زگیل‌های تناسلی را از بین می‌برند.
•    برش الکتروسرجری حلقه‌ای: در این روش درمانی زگیل‌ها را از روی دهانه رحم با روش LEEP توسط حلقه سیمی و بار الکتریکی آن برمی‌دارند.
•    استعمال پماد زگیل تناسلی: در این روش برای توقف جریان خون زیر زگیل‌‌ها از کرم‌های شیمیایی مانند پماد آلدارا استتفاده می‌کنند‌. البته استعمال هرگونه پماد یا محلول باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.

زگیل تناسلی در دختران مجرد

سخن پایانی

زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که در صورت تماس پوست دارای ویروس اچ پی وی با پوست دیگر قابل انتاق خواهد بود. رابطه مقعدی و دهانی و تماس پوست با کاندوم آلوده نیز می‌تواند باعث ابتلا به این ویروس شود. روش‌های درمانی بیماران نسبت به شرایط هر کدام متفاوت هستند؛ اما از رایج‌ترین روش‌ها می‌توان به درمان دارویی، انجماد، درمان با لیزر و برش الکتروسرجری حلقه‌ای اشاره کرد. کارشناس مامایی مهدیه علوی در تشخیص این بیماری دارای تجربه و مهارت چندین ساله بوده که می‌تواند به شما در درمان این بیماری کمک نماید. جهت دریافت مشاوره و اخذ نوبت، با شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید.
آدرس: اشرفی اصفهانی، بالاتر از چهارراه پونک، نبش کوچه یازدهم، داروخانه دکتر حجازی، پلاک 321، واحد 2
شماره تماس:۰۲۱-۴۴۴۷۷۵۲۳

 ۰۹۳۸۰۶۵۶۵۸۲

اینستاگرام: golenarges_mama