اشتباهات رایج در دیزاین آشپزخانه می تواند، فضای آشپزخانه را خسته کننده کند. فضای آشپزخانه از نظر ظاهر و عملکرد، بسیار مهم است. اما اشتباهات کلیدی در دیزاین آشپزخانه وجود دارد، که باید از آنها اجتناب کنید؛ تا مطمئن شوید طراحی آشپزخانه یه درستی انجام می شود. در دیزاین آشپزخانه نباید جزئیات را فراموش کنید. کارکرد اصلی هر ایده در آشپزخانه برای پختن و آماده کردن غذا است، بنابراین باید فضای آشپزخانه بسیار کاربردی باشد. مهم است، که همیشه فرآیند طراحی را با نگاه کردن به نحوه استفاده از فضا هنگام تهیه و پخت غذا شروع کنید. در این مقاله از سایت برترین ها اشتباهات رایج در دیزاین آشپزخانه را برای شما آورده ایم.

چیدمان آشپزخانه معمولی

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی ساده

اصول چیدمان آشپزخانه


بیشتر بخوانید :  تبدیل آشپزخانه قدیمی به مدرن با کمترین هزینه ها

 


  • نحوه چیدمان نادرست

همیشه قبل از اجرایی کردن ایده ای به نحوه چیدمان آشپزخانه فکر کنید، این کلید موفقیت هر طراحی است. مثلث آشپزخانه کار قانون کلاسیک طراحی است، جایی که جریان آشپزخانه حول مثلث شکل گرفته از موقعیت سینک، اجاق گاز و یخچال است. مثلث سفر از یکی به دیگری است که بر اساس جریان سفر تعیین می کند که چگونه آشپزخانه را به بهترین شکل چیدمان کنید. آشپزخانه های مدرن امروزی به یک اتاق چند منظوره تبدیل شده است، که همچنان از نظر سبک، عملکرد و چیدمان به پیشرفت کرده است. بنابراین، دیگر نمی‌توانید فرض کنید که آن‌طور که مثلث سنتی نشان می‌دهد، فقط سه ناحیه کاری وجود خواهد داشت. اصل کار را مطابق با نیازهای خود تطبیق دهید، و مطمئن شوید که در سرتاسر آشپزخانه به راحتی می توانید جا به جا شوید.

  • اندازه گیری اشتباه میز کار

میز کار در ارتفاع نامناسب می تواند کل عملکرد یک فضا را به خطر بیندازد، که یکی از اشتباهات رایج در دیزاین آشپزخانه است. بنابراین آیا قانونی برای تعیین ارتفاع صحیح برای میز کار وجود دارد؟ بله، به طور متوسط، میزهای کار آشپزخانه باید بین 890 تا 940 میلی متر ارتفاع داشته باشند. این راحت ترین ارتفاع را برای انجام کارهای معمول در آشپزخانه است. با این حال، ارتفاع کاملی برای میز کار وجود ندارد، زیرا معمولاً ضخامت میز و ارتفاع پایه متفاوت است. این دو مورد ممکن است، بسته به تولید کننده یا ترجیح شخصی شما متفاوت باشد.

  • کف سازی نامناسب

یکی از پرهزینه ترین اشتباهات رایج در دیزاین آشپزخانه ممکن است، انتخاب کفپوش آشپزخانه نامناسب است. در آشپزخانه‌ها، سه چیز اصلی وجود دارد: ایمنی، دوام و سهولت تمیز کردن. در آشپزخانه معمولاً رفت و آمد زیادی وجود دارد. بنابراین بهتر است، کفپوش‌هایی با کیفیت بالا و بادوام را انتخاب کنید که تعمیر و نگهداری پایینی داشته باشد و مقاوم باشد. کفپوش هایی مانند وینیل و لمینت، راه حلی بادوام و مقرون به صرفه برای آشپزخانه هستند. هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. قبل از خرید، مهم است که به جزئیات نگاه کنید، و اینکه آیا عناصر سبک کفپوش مورد نظر شما را آشپزخانه مطابقت دارد.  برای انتخاب درست می توانید با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید به این منظور لازم است دکوراسیون داخلی در تهران مراجعه نمایید.

  • انتخاب رنگ اشتباه

انتخاب رنگ اشتباه یکی از اشتباهات رایج در دیزاین آشپزخانه است. اگر رنگ اشتباهی را برای فضای آشپزخانه انتخاب کنید، با هیچ طرح و دیزاین دیگری نمی توانید آن را جبران کنید.  بهتر است، از رنگ های براق استفاده کنید، زیرا به راحتی خراشیده نمی شود. خاصیت خشک شدن سریع به شما این امکان را می دهد، که کار را دو برابر سریعتر انجام دهید و به دلیل اینکه مبتنی بر آب است، هیچ چربی بر روی آن باقی نمی ماند.


بیشتر بخوانید : ده راهکار اساسی برای تغییر دکوراسیون خانه بدون هزینه


  • چیدمان گوشه ها

تمام طراحان خوب آشپزخانه از گوشه ها نهایت استفاده را می کنند، استفاده از هر اینچ از فضای موجود حتی کوچکترین فضاها را کاربردی تر می کند. یک ایده هوشمندانه برای ذخیره سازی آشپزخانه کوچک مانند: واحد گوشه ای برای به حداکثر رساندن ظرفیت ذخیره سازی انتخاب کنید. می توانید از فضاهای گوشه برای ایجاد کمدهای سوپر استفاده کنید، که به هر اندازه ای هم که کوچک باشد، باز هم کاربردی می باشد.

  •  فقط از کمد برای نگهداری استفاده کنید

از اشتباهات رایج در دیزاین آشپزخانه این است، که تنها از کمد برای نگهداری وسایل استفاده می شود. کابینت های آشپزخانه تنها راه حل برای ذخیره سازی در ایده های آشپزخانه مدرن نیستند. وقتی نوبت به طراحی و برنامه‌ریزی آشپزخانه جدید می‌رسد، کابینت‌ها می‌توانند بخش بزرگی از هزینه را تشکیل دهند. بهتر است به جای کابینت‌های دیواری، قفسه‌های باز را در سطوح بالاتر انتخاب کنید. این به شما امکان می دهد، همه چیز را از لیوان ها گرفته تا شیشه های ادویه را در آن قرار دهید، و همچنین به شما امکان می دهد، لوازم جانبی شیک خود را به نمایش بگذارید، که باعث می شود آشپزخانه ای بسیار شیک و جذاب داشته باشید.

  • مشرف به المنت گرمایشی

چه کسی فکر می کرد ویژگی های گرمایشی نوعی از اشتباهات رایج در دیزاین آشپزخانه باشد، که باید از آنها اجتناب کرد. همیشه این خطر وجود دارد،که به خاطر وجود سیستم گرمایشی در آشپزخانه ها احتمال آتش سوزی باشد. در آشپزخانه به طور کلی وسایلی مانند: گاز، فر و سایل برقی زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود یک سیستم گرمایشی ممکن است، زمانی که زیاد از وسایل دیگر استفاده می کنید، فضای آشپزخانه بسیار گرم تر از حد معمول شود، و موجب انفجاری شود.
آشپزخانه‌ها اغلب نسبت‌های محدودی دارند، اما شلوغ‌ترین مکان‌ در خانه‌های هستند. ما به فضایی نیاز داریم که راحت به نظر برسیم و احساس راحتی کنیم، اما همچنین از آنها چیزهای زیادی بخواهیم. کمی برنامه ریزی متفکرانه می تواند به فضا کمک کند که از نظر تزئینی زیباتر به نظر برسد.

  •  فراموش کردن فضای پیشخوان

وقتی نوبت به طراحی آشپزخانه می رسد، استفاده حداکثری از هر فضای قابل استفاده ای، ضروری است. یک مثال بسیار رایج از اشتباهات رایج در دیزاین آشپزخانه، نداشتن فضای کافی برای کار است. آشپزخانه باید فضای کافی برای تهیه غذا، نمایش همه لوازم، شست‌وشو و احتمالاً فضایی برای غذا خوردن و معاشرت داشته باشید. به همین دلیل نباید با وسایل نامناسب و غیر ضروری پر شود.

  • دست کم گرفتن نیازهای ذخیره سازی خود

در دیزاین مناسب یک آشپزخانه باید از شیشه های ادویه گرفته تا کشوهای جداکننده کارد و چنگال، به هر کدام فضایی را اختصاص دهید. با وجود مکان های مشخص برای هر وسیله از شلوغ کردن فضای آشپزخانه جلوگیری می شود؛ و موجب می شود، از اشتباهات طراحی آشپزخانه دوری کنید. برای اقلام حجیم‌تر، باید ذخیره‌سازی گوشه‌ای را نیز در نظر بگیرید. طراحی شده به گونه ای که به راحتی در بین کابینت ها قرار می گیرد، فضای ذخیره سازی بیرون کشیده کمک می کند، تا اقلام را به طور کارآمد ذخیره کنید، و در صورت نیاز به آنها دسترسی داشته باشید.


بیشتر بخوانید : لیست انواع لوازم برقی آشپزخانه ایرانی، بهترین برندها را بشناسید!


  • اجازه انباشته شدن زباله ها

یکی از ساده ترین اشتباهات رایج در دیزاین آشپزخانه فضای نامناسب برای زباله است. با توجه به اینکه زباله کاملاً اجتناب ناپذیر است، باید به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود. بهترین راه حل، سطل های یکپارچه یا حداقل کمدهایی برای پنهان کردن سطل های مستقل است. این کار نه تنها وجود ضایعات را پنهان می کند، بلکه به مهار بوها نیز کمک می کند. زمانی که فضای اختصاصی برای زباله ها وجود نداشته باشد، تنها گزینه قابل اجرا یک سطل زباله ایستاده است، که باعث می شود، همه زباله ها به نمایش گذاشته شود.