فهرست:

آلاچیق سیمانی
آلاچیق بتنی
میزان ماندگاری آلاچیق سیمانی و بتنی
سخن پایانی

شاید شما نیز جزء آن دسته از افرادی باشید که برای زیبا‌سازی فضای منازل یا باغ خود، تمایل به استفاده از تجهیزات طبیعی و بادوام دارید. امروزه به‌دلیل گسترش و پیشرفت این صنعت امکان استفاده از استخر، جکوزی، نهال‌های میوه، درختان، سنگ فرش، صندلی چوبی و... وجود داشته که شما می‌توانید باتوجه به سبک محل مورد نظر و سلیقه خود یکی از گزینه‌های موجود را انتخاب کنید. از دیگر امکانات نیز می‌توان به آلاچیق اشاره کرد که علاوه‌بر داشتن زیبایی، می‌تواند به شما فضایی آرامش‌بخش و دل‌انگیز را هدیه دهد. این آلاچیق‌ها با سازه‌های بتنی و سیمانی موجود هستند؛ اما باید دانست که آلاچیق بتنی و سیمانی چقدر ماندگار است. در ادامه این مقاله از سایت برترین ها با ما همراه باشید.

ساخت آلاچیق بتنی

آلاچیق سیمانی

از آنجایی که انواع مختلفی از آلاچیق‌ها وجود دارند، هر یک از آن‌ها دارای یک سازه اصلی و مصالح مخصوص به خود هستند. باتوجه به این‌که آلاچیق‌های سیمانی و بتنی از ماندگاری بسیار خوبی برخوردار بوده‌اند، سازندگان به عنوان سازه برای آن‌ها یک استراکچر فلزی قرار می‌دهند. این کار علاوه‌بر افزایش مقاومت سازه، از آن‌ها در برابر شرایطی چون طوفان، زلزله و... محافظت خواهد کرد. پس از آن‌که سازه اصلی بنا شد، نوبت به تکمیل کار با استفاده از مصالحی چون سیمان و بتن خواهد رسید.                                                          
براساس نظر کارفرما و مشتری اغلب آلاچیق‌های سیمانی دارای ۴ ستون و یک سقف هستند که شکل سقف آن‌ها می‌تواند ماندگاری آلاچیق بتنی و سیمانی را افزایش دهد. همچنین از آنجایی که عده‌ای از افراد از آلاچیق‌های سیمانی به منظور خانه‌ای کوچک یا باغی استفاده می‌کنند، می‌توان درباره نوع سقف، رنگ آن و ابزار به‌کار رفته در آن نظر داد. این نوع آلاچیق در برابر تغییرات هوایی از جمله سرما، گرما، برف، باران و... نیز مقاوم بوده و می‌تواند در تمامی اشکال هندسی از جمله شش ضلعی، دایره، مربع یا مستطیل بنا شود. 


بیشتر بخوانید : با این 7 راه‌حل از فضای بیرونی خانه‌تان لذت ببرید


ساخت آلاچیق سیمانی

ویژگی آلاچیق سیمانی

اگر نسبت به انتخاب آلاچیق مورد نظر خود دچار شک و تردید هستید، قطعاً آگاهی نسبت به ویژگی هر کدام می‌تواند دید بهتر و وسیع‌تری را به شما ارائه دهد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان استفاده برای تمامی موقعیت‌ها از جمله تولد، دورهمی، اوقات فراغت و...
  • خنک بودن فضای داخلی آلاچیق سیمانی
  • مقاوم در برابر تابش نور خورشید
  • اشراف و دید وسیع نسبت به فضای باغ
  • طول عمر و ماندگاری بسیار بالا
  • هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه در ازای کیفیتی بی‌نظیر
  • همخوانی با سایر امکانات از جمله صندلی، میز، آب‌نما، باربیکیو، نورپردازی و شومینه سیمانی

بیشتر بخوانید : 20 راهکار ساده و آسان برای تغییر دکوراسیون منزل، عید 1402 متفاوت باش


آلاچیق بتنی

از آنجایی که روح و جان افراد با طبیعت و فضای آزاد عجین شده است، می‌بایست این رابطه دوستانه به‌وسیله تجهیزاتی چون آلاچیق بتنی حفظ شود. باتوجه به این‌که آلاچیق‌ها دارای انواع مختلفی هستند و میزان ماندگاری، قیمت، شکل ظاهری و... می‌توانند سبب تمایز آن‌ها از یکدیگر شوند، آلاچیق بتنی توانسته با داشتن امکانات و مزایای متعدد خود را به‌خوبی در دل مخاطبان قرار دهد. یکی از دلایل مهمی که اکثر افراد از این آلاچیق استقبال می‌کنند، امکان استفاده از آن در بخش‌هایی چون پارک ساحلی، ویلای شخصی، رستوران و... است.            
در واقع شما می‌توانید با استفاده از سایر تجهیزات چون سنگ‌های تزئینی، میز و صندلی، استخر، گل و گیاه و... زیبایی این فضا را چندین برابر سازید. لازم به ذکر است که ماندگاری آلاچیق بتنی و سیمانی بسیار مطلوب بوده و شما می‌توانید با رعایت نکاتی بسیار کوچک؛ اما حائز اهمیت، برای مدتی طولانی از آن به‌خوبی استفاده کنید. توصیه می‌کنیم از آنجایی که ممکن است در برخی از مواقع بدنه این آلاچیق به علت شرایط آب‌وهوایی دچار ترک شود، حتی‌الامکان در نزدیکی آن از سایه‌بان استفاده نمایید تا میزان اشعه نور خورشید و اثر سایر شرایط جوی کاهش یابد.

ماندگاری آلاچیق سیمانی

ویژگی آلاچیق بتنی

توجه به ویژگی‌های آلاچیق‌ها می‌تواند شما را در انتخاب مناسب‌ترین آلاچیق متناسب با فضا و شرایط آب‌وهوایی کمک نماید. برخی از ویژگی‌های آلاچیق بتنی به شرح زیر هستند.

  • وجود مصالح مربوطه
  • ماندگاری بسیار بالای آلاچیق بتنی
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • متناسب برای تمام فصول
  • تنوع در طرح و مدل‌ها
  • رنگ‌پذیری بالای بتن
  • ترکیب با سایر تجهیزات
  • امکان قابلیت به‌سازی

ماندگاری آلاچیق بتنی

میزان ماندگاری آلاچیق سیمانی و بتنی

همان‌طور که می‌دانید آلاچیق، تارَم یا کلاه‌فرنگی اغلب به منظور محلی برای اوقات فراغت یا پناهگاه محسوب می‌شود. قطعاً همان‌طور که از خانه و فضای داخلی و خارجی آن مراقبت می‌شود، این مکان نیز مستلزم رعایت برخی از نکات جهت افزایش طول عمر و ماندگاری خواهد بود. میزان ماندگاری آلاچیق بتنی و سیمانی به عواملی چون طراحی ظاهر آلاچیق، ابعاد آلاچیق، محل قرارگیری، تعداد ستون و سقف، انتخاب متریال، قرار‌گیری مناسب پایه‌ها، رنگ‌آمیزی و... وابسته است.                                                                      
همچنین انتخاب و طراحی سقف نیز در این میان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چراکه هر کدام از سقف‌های حصیری، مشبک، پوشالی و... برای یک محل مناسب بوده و قرارگیری آن‌ها در شرایطی نامساعد، می‌تواند دوام و ماندگاری آن را کاهش دهد. همچنین علاوه‌بر نکات بیان شده می‌توانید با در نظر گرفتن مراقبت‌های ذیل، طول عمر و ماندگاری آلاچیق بتنی و سیمانی را افزایش دهید. اگر قصد دارید آلاچیق خود را در مناطق مرطوب و شرجی احداث نمایید، بهتر است برای جلوگیری از هرگونه زنگ‌زدگی یا خوردگی از بهترین متریال اولیه استفاده کنید.                                                                                               
از آنجایی که سقف‌های آلاچیق نقش مؤثری در دوام و ماندگاری آن‌ها می‌تواند داشته باشد، می‌توانید از سقف‌های گیاهی به منظور ایجاد جلوه طبیعی‌تر بهره‌مند شوید. البته در این میان نمی‌توان از اثر مثبت وجود ستون غافل شد؛ چراکه وجود این ستون‌ها در آلاچیق‌های چند ضلعی مقاومت این بنا را در برابر هرگونه عوامل جوی افزایش می‌دهد. گرچه استفاده از تعداد ستون‌های بالا می‌تواند سبب افزایش هزینه شود؛ اما لازم به ذکر است که این هزینه کاملاً به‌جا بوده و می‌توان ثمره آن را پس از مدتی مشاهده کرد. برای آشنایی با بهترین شرکت ها برای ساخت آلاچیق به صفحه اجرای فضای سبز در تهران مراجعه نمایید.


بیشتر بخوانید : ده راهکار اساسی برای تغییر دکوراسیون خانه بدون هزینه


سخن پایانی

عده زیادی از افراد به دلایل مختلف از جمله میزان ماندگاری و دوام، رنگ و فرم مورد نظر، جنس و... از انواع آلاچیق استفاده نکرده و سایر امکانات را نسبت به آن ارجح می‌دانند. لازم به ذکر است که استفاده از آلاچیق در فضای باز می‌تواند علاوه‌بر ایجاد فضایی دلنشین، برای تمام فصول از جمله تابستان نیز مناسب باشد؛ چراکه امکان قرارگیری سایه‌بان در نزدیکی آن وجود دارد. از آنجایی که آلاچیق‌ها انواع مختلفی دارند، دوام تمامی آن‌ها از جمله ماندگاری آلاچیق بتنی و سیمانی بسیار مطلوب بوده و به هیچ عنوان در زیر نور آفتاب مقاومت خود را از دست نخواهند داد.