ورزش تناسب اندام فانکشنال یک نوع تمرین آمادگی برای حرکات و فعالیت‌های روزانه است. در فانکشنال ماهیچه‌ها به‌صورت هماهنگ با یکدیگر کار کرده و با شبیه‌سازی حرکاتی که در خانه  و محل کار انجام می‌دهید، شما را برای کارهای روزانه آماده می‌کنند. حرکاتی مانند چمباتمه زدن یا اسکوات، رسیدن یا ریچینگ، کشیدن و بلند کردن با فانکشنال در روال تمرینی شما ادغام می‌شوند. تناسب اندام فانکشنال بر به وجود آوردن بدنی با استقامت و قادر به انجام فعالیت‌های واقعی در موقعیت‌های زندگی متمرکز است. 

 بهترین باشگاه برای فانکشنال در غرب تهران

مؤلفه های تناسب اندام فانکشنال

چند مولفه برای تناسب اندام فانکشنال وجود دارند. برای این‌که بتوانید بدون نگرانی از ایجاد هرگونه آسیب، به انجام تمرینات بپردازید، باید اصول اولیه را رعایت نمایید. این‌ها شامل قدرت، تعادل، هماهنگی، دامنه و تحرک می‌شوند. رعایت کردن این موارد در تمرینات، فواید بی‌شماری خواهند داشت که در زندگی روزمره شما موثر خواهند بود. حرکاتی مانند راه رفتن، آهسته دویدن، دویدن، دوی سرعت، پریدن، بلند کردن، هل دادن، کشیدن، خم شدن، تویستیگ، چرخش، ایستادن، شروع، توقف، بالا رفتن از دیوار و لانج زدن هنگام تمرین برای بهبود قدرت عملکردی، آسان‌تر خواهند شد.

تمرینات تناسب اندام فانکشنال چیست؟

ورزش فانکشنال نوعی تمرین است که به زندگی روزمره شما کمک می‌کند. این تمرینات شامل حرکاتی مانند راه رفتن، فشار دادن، کشیدن، خم شدن، اسکوات، لانج و ماهیچه‌ای می‌شوند. این تمرینات قدرت عملکردی یا فانکشنال را بهبود می‌بخشند. ورزش فانکشنال در همه ما ریشه دارد. بدن ما برای انجام حرکات و وظایف خاصی طراحی شده و همه عضلات‌ ما باید هماهنگ با یکدیگر کار کنند و یکدیگر را در حمایت از تمریناتی که انجام می‌دهند، کمک نمایند. 
تمرکز بر این جنبه‌های تمرینی می‌تواند منافع زیادی در زندگی روزانه برای شما به‌دنبال داشته باشد. با تمرکز بر حرکاتی نظیر راه‌ رفتن، دویدن، دویدن سریع، پرش، بلند کردن اجسام، تمرین کششی و فشار دادن، خم شدن، چرخیدن، ایستادن، شروع و توقف و دم و بازدم می‌توان نیروی عملکردی را بهبود بخشید.
آنچه امروزه تناسب اندام فانکشنال نامیده می‌شود، ریشه در توان‌بخشی و درمان دارد. درمانگران فیزیکی اغلب از فانکشنال برای اصلاح و توانمندسازی بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی استفاده می‌کنند. خواه از طریق تصادف، جراحت، جراحی یا صرفاً ناتوانی‌های حرکتی آسیب دیده باشید، تمرینات فانکشنال برای شما تجویز می‌گردد تا نقاط ضعف‌تان را اصلاح نمایند.

مزایای تناسب اندام با فانکشنال در باشگاه ورزشی آسنا

فانکشنال علاوه‌بر این‌که بدن شما را خوش‌ فرم‌تر می‌کند، مزایای زیادی برای سلامتی، زندگی روزمره و عملکرد ورزشی شما به‌دنبال خواهد داشت. چهار مورد از مزایای اصلی فانکشنال به شرح زیر هستند:

  • بهبود زندگی روزمره

با بهبود عملکرد کلی بدن، افزایش قدرت و استقامت عضلانی و پایداری عضلات، فعالیت‌های روزمره را می‌توان به‌راحتی انجام داد. در مقایسه با تمرینات معمولی، مزایای فانکشنال بیشتر از هر چیز دیگری هستند؛ زیرا در واقع حرکاتی را که ما هر روز انجام می‌دهیم هدف قرار می‌دهد. علاوه‌براین، فانکشنال به دلیل کاهش استرس، کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد. این نوع آموزش معمولاً سرگرم‌کننده‌تر از سایرین است.

  • حافظه عضلانی بیشتر

با انجام تمرینات فانکشنال منظم، نه ‌تنها می‌توانید عضله و قدرت مرکزی بدن را تقویت نمایید، بلکه قادر خواهید بود که به مغز تمرین دهید. به‌طور موثر حافظه مغز خود را تقویت می‌کنید.

  • افزایش تحرک

فانکشنال به بهبود تعادل، هماهنگی، انعطاف‌پذیری، قدرت عضلانی و چابکی کمک می‌کند. همه این مولفه‌ها باعث می‌شوند تا شما تحرک بیشتری داشته باشید، که به نوبه خود به زندگی روزمره شما کمک خواهد کرد.

  • بهبود تعادل و وضعیت بدن

از آنجایی که فانکشنال به تمرین بدن برای کار کردن عضلات با یکدیگر به‌جای تمرین هدفمند می‌پردازد، قدرت و تعادل کلی بهبود می‌یابد. تمرین ماهیچه‌ها برای مدیریت صحیح وزن نیز باعث کاهش استرس در بدن خواهد شد. فانکشنال سبب تقویت عضلات و رباط‌ها می‌گردد، زیرا آن‌ها بسیار مستعد آسیب هستند. از این مزایا می‌توان دریافت که تمرینات فانکشنال به‌طور قطع برای سلامتی مفید خواهند بود.

تفاوت فانکشنال با سایر ورزش ‌ها

فانکشنال تنها برای بلند کردن وزنه‌های سنگین در باشگاه نبوده، بلکه به‌گونه‌ای است که شما را برای تمام جنبه‌های زندگی آماده کند. اگر هنگام راه رفتن نفستان بند می‌آید، فانکشنال به کمک شما خواهد آمد. این سبک تمرین به شما کمک خواهد کرد که به آدم قوی‌تری در زندگی روزمره تبدیل شوید. جالب است بدانید که سه روش اصلی تمرینات وزنه معمولی (با دستگاه)، کلاس‌های گروهی و بدنسازی با فانکشنال رقابت می‌کنند.

انواع فانکشنال

ورزش فانکشنال در باشگاه ورزشی آسنا زیر نظر مربی انجام می‌شود. مهم است که اهداف خود را قبل از شروع با مربی در میان بگذارید. در اینجا چند مورد از رایج‌ترین روش‌های تمرین فانکشنال آورده شده‌اند:
•    کراس فیت: رایج‌ترین روش‌ فانکشنال، کراس فیت نام دارد که متشکل از حرکات عملکردی متنوعی است که با شدت بالا انجام می‌شود. 
•    اورنج تئوری: تئوری نارنجی یک تمرین یک ساعته برای تمام بدن، متمرکز بر تمرین استقامت و قدرت است. این یک کلاس گروهی بوده که در آن سطح نیرومندی شما براساس مناطق ضربان قلب شما است و آن را برای همه سطوح تناسب اندام موثر می‌سازد.
•    TRX: این ورزش به‌دلیل تجهیزات و تمرینات ساده، به محبوبیت دست یافت. تمرینات TRX وزن کل بدن را درگیر می‌کنند.
•    موانع جنگجوی نینجا: آموزش جنگجوی نینجا یک روش تمرینی است که شامل موانع چالش برانگیز و قابلیت‌های بدنی بالا می‌شود. این آموزش از تمریناتی تشکیل شده که برای افزایش قدرت، استقامت، تعادل و مهارت‌های حرکتی مورد نیاز برای عبور از موانع انجام می‌گیرد. این نوع آموزش شامل تمرینات بدنسازی، تمرینات تعادل، تمرینات قدرت، تمرینات ترکیبی و تمرینات حرکتی می‌شود.

OPEX Fitness

این ورزش تنها بر رویکرد فردی به فانکشنال و بدنسازی فانکشنال تمرکزدارد. به‌جای استفاده از تمرینات قالبی یا رویکرد تناسب اندام گروهی، هر نفر برنامه شخصی خود را داشته که توسط مربی در اختیار او قرار داده می‌شود. برنامه‌ شخصی، OPEX را منحصربه‌فرد می‌کند. شاید در حال حاضر وقت آن رسیده که تمرینات تناسب اندام فانکشنال را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

 بهترین باشگاه برای فانکشنال در اشرفی اصفهانی

سخن پایانی

فانکشنال به عنوان یک روش تمرینی بر تقویت قدرت و عملکرد عضلات برای انجام فعالیت‌های روزمره تمرکز دارد. در باشگاه ورزشی آسنا، بانوان می‌توانند بهبود قدرت و قابلیت انعطاف عضلات، بهبود حرکت و تعادل بدنی، و همچنین افزایش استقامت و تحمل بدن را تجربه نمایند. به‌طور کلی، ورزش فانکشنال در باشگاه ورزشی آسنا شما را به یک فرد سالم‌تر، قدرتمندتر تبدیل کند تا بتوانید قادر به انجام فعالیت‌های روزمره به‌طور کارآمدتر باشید. شما می‌توانید جهت مشاهده نحوه انجام تمرینات و آشنایی بیشتر با آن‌ها از پیج اینستاگرامی asena.gym دیدن نمایید. همچنین می‌توانید با شماره 09121195945 جهت هماهنگی و آگاهی از کلاس‌ها تماس حاصل نموده و به آدرس انتهای اشرفی اصفهانی، خیابان نفت (عزیز الله زارع)، بعد از کوچه هفدهم، پلاک ۴۹/۹ مراجعه کنید.