فهرست مطالب : 

روش‌های آموزش پس‌انداز به کودکان
کلام پایانی

 

 

از مهم‌ترین موضوعاتی که والدین باید بسیار به آن توجه کنند، موضوع آموزش پس‌انداز به کودکان است. یادگیری در کودکی باعث افزایش توانایی مدیریت مالی در آینده برای کودکان خواهد شد. در حقیقت نیاز است تا برخی از مفاهیم در کودکی به بچه‌ها آموزش داده شوند تا به شناخت آن‌ها در دوران بزرگسالی کمک کنند. موفقیت به مرور اتفاق می‌افتد و به همین دلیل باید در این مسیر به عنوان یک راهنما در کنار فرزندان باشید. در این مقاله از سایت برترین ها قصد داریم در مورد روش‌های آموزش پس‌انداز به کودکان صحبت کنیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

روش‌های آموزش پس‌انداز به کودکان

روش‌های آموزش پس‌انداز به کودکان

شرایط و فضای خانواده و نوع تربیت باعث شکل‌گیری شخصیت کودکان می‌شود. در همین راستا آموزش پس‌انداز بسیار حائز اهمیت است چراکه این موضوع تعیین‌کننده میزان مهارت‌های مالی کودکان در آینده می‌شود. توصیه‌ها و روش‌های گوناگونی برای آموزش پس‌انداز به کودکان وجود دارند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:


الگو بودن مناسب برای فرزندان

برای بودن یک الگوی مناسب در وهله اول باید خودتان اقدام به پس‌انداز کنید زیرا کودکان از رفتار‌های شما تبعیت می‌کنند. برای این کار قلکی را تهیه کرده و در مقابل فرزندان در داخل آن به صورت مکرر پول بریزید. در زمان خرید بسیار مهم است تا دلیل خرید و اهمیت آن را بیان کنید تا با این کار یک الگوی مناسب برای کودکان شوید. در زمان خرید میان قیمت‌ها تفاوت بگذارید. علاوه‌بر این همیشه به کودکان یاد‌آوری نمایید که میزانی از پول خود را برای هدفی مشخص پس‌انداز کنند. این کار باعث آموزش پس‌انداز و سواد مالی در آن‌ها می‌شود.


دادن پول توجیبی به کودکان

یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین عوامل تقویت سواد مالی در کودکان پول تو جیبی است. این کار باعث می‌شود تا کودکان احساس داشتن استقلال مالی کنند و برای استقلال مالی نیاز است تا با نحوه پس‌انداز و خرج کردن آشنا باشند. شما با این کار می‌توانید عزت نفس کودکان را نیز افزایش دهید. علاوه بر این، فرصتی به وجود می‌آید که از طرف خانواده‌ها امکان آموزش دادن سواد مالی به وجود بیاید. در حقیقت آموزش پس‌انداز پول، آموزش دادن صبر به آن‌ها است.

دادن پول توجیبی به کودکان

آموزش مهارت هزینه کردن پول توسط کودکان

یکی از موارد بسیار مهم برای تقویت سواد مالی در کودکان مهارت هزینه کردن است. والدینی که به دنبال آموزش سواد مالی به کودکان هستند می‌توانند راه‌های اصولی پس‌انداز و همچنین خرج کردن مناسب را به کودکان بیاموزند. با این کار می‌توانید کودکان را توجیه کنید که اگر بتوانند پول خود را بهتر مدیریت کنند، پول بیشتری خواهند داشت. به این منظور امکان استفاده از برخی از روش‌ها و بازی‌ها برای تفهیم بیشتر وجود دارند.


بیشتر بخوانید : مهم‌ ترین نکات مالی که کودکان باید یاد بگیرند



بازی مهارت هزینه کردن پول برای کودکان

یکی از بازی‌هایی که می‌توانید به منظور آموزش پس‌انداز و سواد مالی در کودکان از آن استفاده کنید استفاده از سه شیشه است. در واقع کودکان باید در این بازی پول خود را بین سه شیشه تقسیم کنند. قسمت اول پول، برای خرج کردن ضروریات به شمار می‌آید و پول شیشه دوم را باید برای خرید‌های خاص کنار بگذارند. پول شیشه سوم نیز باید برای خوشحال کردن بقیه خرج شود. در این بازی کودک نحوه تصمیم‌گیری درباره خرید کردن را یاد می‌گیرد. در واقع زمانی که با او در رابطه با تفکیک پول‌های خود صحبت می‌کنید به کودک پس‌انداز کردن را آموزش خواهید داد. 
در این بازی کودک با سه مرحله آشنا می‌شود. مرحله اول در رابطه با تصمیم‌گیری درست در زمان خرید کردن است و مرحله دوم به کودک نحوه صحیح پس‌انداز کردن را برای خرید‌های مناسب آموزش می‌دهد. مرحله سوم یا شیشه سوم به کودک کمک می‌کند تا بتواند نسبت به خود و اطرافیان خود مسئولیت‌پذیر باشد. در این بازی کودک باید در مورد اینکه پول خود را برای خرید خوراکی یا خرید کتاب صرف کند، تصمیم می‌گیرد.

مهارت سرمایه ‌گذاری

مهارت سرمایه ‌گذاری

علاوه‌بر پس‌انداز، یکی دیگر از موارد مهم، آموزش مهارت سرمایه‌گذاری است. در واقع برخی از افراد هزینه محور و برخی دیگر از افراد درآمد محور هستند. به طور کلی می‌توان گفت افراد هزینه محور مسائل مالی را با کم کردن هزینه‌ها مدیریت می‌نمایند و افرادی که درآمد محور هستند سعی می‌کنند تا با افزایش درآمد خود هزینه‌های موجود را مدیریت نمایند. نیاز است همان گونه که در رابطه با اهمیت پس‌انداز اقدامات مهم و اساسی را برای کودکان خود انجام می‌دهید آن‌ها را با سرمایه‌گذاری نیز آشنا کنید.


بیشتر بخوانید : آموزش مدیریت مالی و پول به کودکان



صحبت کردن با کودکان در رابطه با پول

پیشنهاد می‌شود تا با کودکان خود در رابطه با پول صحبت کنید. برای صحبت کردن با آن‌ها بسیاری از صحبت‌های قدیمی را کنار بگذارید. دیدگاه‌هایی مانند اینکه پول چرک کف دست است یا پول را از زیر سنگ بیرون می‌آورند را به طور کلی کنار بگذارید. هر چه کودکان در رابطه با پول ذهنیت بهتری داشته باشند، راحت‌تر می‌توانند مهارت‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را بیاموزند. 
شایان ذکر است همیشه شم اقتصادی و افزایش درآمد برای موفق شدن بسیار حائز اهمیت بوده است. به همین دلیل در صورتی که به دنبال آموزش پس‌انداز به کودکان هستید باید به صورت کاملاً اصولی و پایه‌ای اقدام به این کار کنید چراکه آن‌ها ذهنیتی بسیار باز دارند و می‌توان از سنین کم مباحث مالی و مهارت‌های مورد نیاز را به فرزندان خود آموزش داد. 
متأسفانه در حال حاضر بسیاری از کودکان و بزرگسالان مهارت‌های مناسب پول‌سازی را آموزش ندیده‌اند. حرف زدن با کودکان باعث می‌شود تا در سنین بزرگسالی راحت‌تر بتوانند موضوعات و مشکلات مالی خود را حل کنند. علاوه بر این مهارت مفهوم کارآفرینی و استفاده از اعتبار نیز از مهارت‌های حائز اهمیتی است که اول باید والدین اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشند و سپس این اطلاعات را به صورت کاملاً ساده و روان به کودکان خود انتقال دهند.

کلام پایانی

به دلیل اهمیت آموزش پس‌انداز و سواد مالی در کودکان نیاز است تا به این امر مهم بیش از پیش پرداخت شود. در حقیقت افرادی که آموزش‌ها و مهارت‌های کاربردی زیادی را از سنین کم به کودکان خود آموزش می‌دهند، وضعیت زندگی و مهارت‌های مالی کودکان را در بزرگسالی تضمین می‌کنند. این یکی از مسئولیت‌هایی است که والدین در قبال کودکان خود دارند و باید آموزش‌های لازم را در این زمینه با آن‌ها بدهند. آموزش‌ پس‌انداز به کودکان باید به صورت اصولی و بسیار روان، با ترکیب شدن با بازی برای آن‌ها باشد تا کودکان همواره از پس‌انداز کردن و دریافت آموزش‌های مالی لذت ببرند.