فهرست:

در اولین فرصت پول را به کودک خود معرفی کنید
در رابطه با ارزش‌ هایی که به پول قائل می ‌شوید با کودک صحبت کنید
هدفمندی را به کودکان آموزش دهید
آموزش ارزش پس ‌انداز در برابر خرج کردن و سپرده گذاری
تشویق به پس ‌انداز کردن پول
برای کودکانتان حساب بانکی باز کنید
آموزش حفظ پیشینه خوب در پس ‌انداز
با کودکان به خرید بروید
کلام پایانی

آموزش و تشویق کودکان در رابطه با مسائل مالی آن‌ها را قادر می‌سازد تا راحت‌تر بتوانند درآمد‌های خود را پس‌انداز کنند. آموزش اقتصادی به کودکان باید در سنین پایین آغاز گردد. بر همین اساس نیاز است تا مهم‌ترین نکات مالی که کودکان باید بیاموزند را به آن‌ها آموزش دهیم. این مهارت‌ها شاید ابتدایی به نظر برسند اما باعث ساخت ذهنیت کودک از سنین کم خواهند شد. تا پایان این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

آموزش اقتصادی به کودکان


بیشتر بخوانید : آموزش مدیریت مالی و پول به کودکان


در اولین فرصت پول را به کودک خود معرفی کنید

یکی از مهم‌ترین نکات این است که به محض یادگیری شمارش توسط کودکان، پول را به آن‌ها معرفی نمایید. مشاهده و تکرار می‌تواند از راه‌های بسیار مناسبی برای کودکان باشد تا بتوانند به این واسطه موضوعات بسیار مهم آموزش را فرا گیرند. این امر اولین قدم در خصوص آموزش اقتصادی به کودکان به شمار می‌آید که اگر به خوبی طی شود، ذهنیت فرزند شما به خوبی در این رابطه شکل می‌دهد.

معرفی پول به کودک

در رابطه با ارزش‌ هایی که به پول قائل می ‌شوید با کودک صحبت کنید

لازم است موارد کلیدی و مهمی را با کودکان در میان بگذارید، به آن‌ها بگویید که چگونه می‌توانند پول‌های خود را به بهترین شکل ممکن پس‌انداز کنند و همچنین آموزش دهید تا در زمان خرج کردن پول، به صورت کاملاً هوشمندانه و در مواقع ضروری آن را خرج کنند. این امر باعث می‌شود تا ذهنیتی درست از پس‌انداز در ذهن کودک شکل بگیرد .شایان ذکر است می‌توانید به کودکانتان اختلاف میان نیاز و آرزو را توضیح دهید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا در آینده تصمیم‌های مهم‌تر و عاقلانه‌تری را در نحوه خرج کردن پول‌ها بگیرند.

خرج کردن پول


بیشتر بخوانید : به خصوصیات مهدکودک استاندارد توجه کنید!


هدفمندی را به کودکان آموزش دهید

یکی از مهم‌ترین نکات مالی که کودکان باید آموزش ببینند، در رابطه با هدفمندی پس‌انداز و پول است. به طور کلی هدفمندی اهمیت بسیار بالایی دارد و انسان‌هایی که در دوره‌های ابتدایی زندگی و در سنین کم مهارت‌های مهم آن را یاد می‌گیرند، می‌توانند در زمینه پس‌انداز و مسائل مالی بسیار بهتر عمل کنند. برای آموزش اقتصادی به کودکان می‌توانید وسایل بازی یا وسایلی را که کودک از شما درخواست می‌کند را به صورت هدف قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا آن‌ها آموزش ببینند که در قبال خواسته‌هایشان مسئولیت‌پذیر باشند.

هدفمندی پس‌انداز و پول

آموزش ارزش پس ‌انداز در برابر خرج کردن و سپرده گذاری

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که باید از سنین کم به کودکان آموزش داده شود، اهمیت پس‌انداز است. به همین منظور به کودکان آموزش دهید که اگر پول‌های خود را پس‌انداز کنند می‌توانند سودی که برایشان در بر دارد را به مبلغ اولیه پول اضافه کنند، به این ترتیب پولشان افزایش پیدا خواهد کرد. برای کمک به آموزش بیشتر می‌توانید اگر کودک شما در خانه پولی را پس‌انداز کرده است، بر روی آن مقداری سود به او دهید. به کودکان بیاموزید که میزان سود‌های خود را شمارش نمایند و روند تسریع میزان سپرده‌های خود را ببینند. گاهی اوقات نیز والدین می‌توانند با کودکان خود همراه شوند و در پس‌انداز کردن پول یک مسابقه ترتیب دهند.

آموزش ارزش پس ‌انداز

تشویق به پس ‌انداز کردن پول

هنگامی که به فرزندان خود پول تو جیبی می‌دهید سعی کنید تا آن‌ها را تشویق به پس‌انداز کنید. برای مثال اگر میزان پول توجیبی هفتگی یکی از فرزندان شما ۵ هزار تومان است، سعی کنید در هفته جاری به او ۶۰۰۰ تومان بدهید و از او بخواهید تا مبلغ هزار تومان را پس‌انداز کند. این روش یکی دیگر از روش‌های مهم برای آموزش اقتصادی به کودکان جهت پس‌انداز کردن به شمار می‌آید و یکی از نکاتی است که باید به منظور آموزش نکات مالی به آن‌ها بیاموزید.

تشویق به پس ‌انداز کردن پول


بیشتر بخوانید : اهمیت و جایگاه بیمه های عمر و پس انداز


برای کودکانتان حساب بانکی باز کنید

برای کودکانتان حساب بانکی باز کنید چراکه داشتن یک حساب پس‌انداز می‌تواند آینده مالی کودکان شما را تضمین کند. توجه داشته باشید زمانی که کودکانتان درخواست برداشتن مبلغی از حساب‌شان را داشتند، نباید با آن‌ها مخالفت نمایید چراکه این کار باعث می‌شود تا آن‌ها از پس‌انداز کردن دلسرد شوند. علاوه‌بر تمامی موارد فوق می‌توانید برای کودکان سهام بخرید. بهتر است که فرزندان خود را با بازار اوراق بهادار آشنا کنید و در رابطه با سود دهی اوراق به صورت کاملاً ابتدایی با آن‌ها صحبت نمایید. همچنین می‌توانید به کودکانتان اوراق بهادار را هدیه دهید تا آن‌ها نتوانند به سادگی اقدام به فروش کنند. علاوه بر این امکان هدف‌سازی بیشتر نیز وجود خواهد داشت.

حساب بانکی کودک

آموزش حفظ پیشینه خوب در پس ‌انداز

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات مالی که کودکان باید آموزش ببینند، حفظ پیشینه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری است. در این سیستم باید به فرزندانتان بیاموزید رسید تمامی اجناسی را که می‌خرند در پاکتی قرار دهند تا بتوانند به درستی متوجه شوند که چه پولی را بابت چه چیزی خرج کرده‌اند.

آموزش حفظ پیشینه خوب در پس ‌انداز

با کودکان به خرید بروید

برای افزایش مهارت‌های مالی نیاز است تا با کودکان خود به خرید بروید و نحوه صحیح خرج کردن پول را آموزش دهید. همچنین می‌توانید ارزش پول را نیز با آن‌ها بیاموزید این کار باعث می‌شود تا کودکان از سنین کم با خرید کردن آشنا شوند و ارزش پول و محصول خریداری شده را بدانند. به طور کلی می‌توان گفت حدود یک سوم درآمد خانواده‌ها صرف خرید از سوپرمارکت می‌شود. به همین دلیل خرج کردن صحیح پول در مغازه به وسیله کودکان باعث می‌شود تا ذهنیت بازتری در رابطه با خرید کردن پیدا کنند. 
شایان ذکر است که خرج کردن پول اگر به صورت درست برنامه‌ریزی شده باشد، کاری بسیار لذت‌بخش به شمار می‌آید، اما در صورتی که برای خرج کردن پول برنامه‌ریزی نکرده باشید؛ حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از پول را از دست خواهید داد. برای جلوگیری از هدر رفتن پول نیاز است تا از سنین کم آموزش اقتصادی به کودکان را شروع کنید. حتماً به کودکان خود نحوه صحیح ارزیابی تبلیغات تلویزیونی و رادیویی را آموزش دهید تا بتوانند امکانات موجود و مورد نظر در محصول را ببینند و در رابطه با اینکه آیا محصول مناسب برای خریداری است یا خیر، تفکر کنند.

آموزش مالی به کودکان

کلام پایانی

یکی از مهم‌ترین نکات مالی که کودکان باید یاد بگیرند آشنایی با ارزش پول است. همچنین لازم است تا به بچه‌ها نحوه مدیریت پول و پس‌انداز را بیاموزند. به همین دلیل کودکانی که در سنین کم اقدام به آموزش اقتصادی می‌کنند، در آینده راحت‌تر می‌توانند درآمد‌های خود را مدیریت نمایند. برای این کار نیاز است حتماً آموزش را به شکلی به کودکان دهید که آن‌ها علاقه‌مند به یادگیری شوند. به همین دلیل برای آموزش اقتصادی به کودکان استفاده از ترفند‌هایی که باعث جذب آن‌ها می‌شود را جدی بگیرید. شما میتوانید برای آموزش درست و اصولی فرزندانتان از سنین پایین به صفحه بهترین مهد کودک مراجعه نمایید.