فیستول معقدی جزء بیماری هایی است که ممکن است خیلی از افراد با آن مواجه شوند یا افراد زیادی این دوران را سپری کرده باشند. با این حال در گذشته سعی بر این بوده با جراحی های باز همراه با دوره نقاهت طولانی مدت این مشکل را درمان کنند. اما همانطور که می دانید علم پزشکی سعی بر این دارد روش های درمانی را ابداع کند که بیمار کمترین سختی و آسیبی را متحمل شود. دکتر رضا ابراهیمی نیا در این مطلب در مورد درمان بی عارضه و آسان فیستول اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار خوانندگان می گزارد.

 فیستول مقعدی چیست ؟

فیستول مقعدی در واقع ارتباط غیر طبیعی بین کانال مقعد و پوست خارجی اطراف مقعد است که در نتیجه عفونت غدد مقعدی ایجاد می شود. با حضور ترشحات در اطراف مقعد می توان پی به این مشکل برد،به بیان دیگر چرک آب گونه از این راه بیرون راه می یابد و باعث تحریک پوست ناحیه می شود، به همین دلیل اگر در کنار این ترشحات با علائمی مثل یک برجستگی سفت و دردناک در این ناحیه مواجه شدید یا هنگام اجابت مزاج تان درد زیادی را احساس کردید باید به این مشکل مشکوک شوید. محل آبسه گرم تر از سایر نقاط است و ممکن است با قرمزی و التهاب بافت های اطراف نیز همراه باشد.

عوامل افزایش دهنده خطر کدام ها هستند ؟

  1. بیماری های التهابی روده
  2. آپاندیسیت یا دیورتیکولیت حاد
  3. درمان تزریقی برای بواسیر داخلی
  4. زخم ناشی از یک جسم تیز ( مثلا پوسته تخم مرغ یا استخوان ماهی) که دفع می شود یا صدمه ناشی از نوک وسیله مخصوص تنقیه

اگر فیستول درمان نشود چه عوارضی در پی دارد؟

بدون درمان، فیستول های دچار عفونت مزمن ممکن  است منبع عفونت سیستمیک باشند . کارسینوم در یک فیستول آنور کتال درمان نشده مزمن به ندرت رخ می دهد.

نکته !

لیزرمحیط عمل را استریل کرده و باعث کاهش عفونت محل عمل می شود. قابل ذکر است به همین علت انتقال بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز به صفر می رسد.همچنین لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر باعث نکروز نمی شود به همین علت درد بعد از عمل کاهش پیدا می کند.

آیا نشستن در آب گرم می تواند یکی از راه های درمان باشد؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم که این روش بی تاثیر نیست و می تواند در مواقعی که هنوز مشکل حاد نشده است از این روش استفاده کرد، اما باید به این نکته هم اشاره کنم که این درمان موقتی است و اگر نیاز به جراحی باشد باید این کار هر چه سریع تر صورت گیرد.

روش درمان برای این بیماری به چه صورت  است؟

جراحیVAAFT درواقع یک روش درمانی کم تهاجمی برای فیستول است که باید در مورد مزایای این روش به موارد زیر اشاره کنم :

  • چون این روش کم تهاجمی است در درجه اول زخم بزرگی به جا نمی گزارد.
  • ریسک بی اختیاری بعد از عمل تقریبا صفر است زیرا در این روش عضلات قطع نمی شوند.
  • این روش جراحی به صورت سر پایی است و بیمار در همان روز مرخص می شود.
  • بیمار فقط شب اول استراحت می کند و نیاز به استراحت بیشتر ندارد.
  • بیمار بازگشت سریع تر به محیط کار و زندگی طبیعی خود دارد.

مکانیسم عمل به چه صورت است ؟

در این روش جراحی، یک دوربین بسیار ظریف را در سوراخ خارجی فیستول وارد کرده و نهایتا سوراخ داخلی را پیدا می کنیم. بعد از شست شوی فراوان بافت های مرده را برداشته و مجرا را تمیز کرده که با تازه کردن دیواره های مجرای فیستول و بستن سوراخ داخلی، فیستول درمان می شود.

در این روش با کمترین برش و بدون قطع عضلات اسفنکر فیستول را درمان می کنیم.

روش جراحی VAAFT  در دو فاز انجام می شود :

  1. فاز تشخیصی
  2. فاز جراحی و درمان