آیا روش باند ینگ قابل برگشت خواهد بود؟

بله، از بزرگترین مزایای این جراحی نسبت به روش های دیگر این است که در صورت تمایل، این عمل قابل برگشت خواهد بود و این عمل جراحی کوچک ترین تغییری در آناتومی طبیعی بدن ایجاد نمی کند.

یکی از راه های محدود کردن حجم معده در افراد مبتلا به چاقی درجه 3 یا چاقی مفرط، گذاشتن باند یا حلقه دور معده است. این روش در سال 2001 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده است . در این روش از طریق لاپاروسکوپ حلقه ای از جنس سیلیکون دور معده قرار داده می شود که از طریق لوله باریکی به محفظه تزریق که در زیر پوست قرارا داده شده است، وصل می شود. جراح در جلسات بعدی در مطب با لمس شکم و یافتن محل تزریق مقداری مایع سرم داخل حلقه تزریق می کند که این امر منجر به تنگ تر شدن حجم معده می شود و به این ترتیب مقدار غذای دریافتی بیمار تنظیم می شود. در ادامه دکتر رضا ابراهیمی نیا، متخصص جراحی و فوق تخصص لاپاروسکوپی از بایدها و نبایدهای این روش سخن می گوید.

روش گذاشتن حلقه به چه صورت است؟

تنظیم حلقه از طریق چمبر سیلیکون صورت میگیرد که هنگام عمل بین پوست و فشیا کار گذاشته می شود. همان طور که گفته شد حلقه قابل تنظیم است که برای تنگ یا گشاد کردن آن نیازی به بیهوشی نیست . بعد از انجام عمل بیماران نباید توقع کاهش وزن در یک روز یا یک هفته را داشته باشند بلکه پس از عمل به مدت 2 الی 3 ماه کاهش وزن صورت می گیرد. بیماران معمولا جهت کاهش وزن بیشتر باید نسبت به تنگ کردن حلقه با تزریق 5 تا 6 سی سی توسط جراح معالج خود اقدام کنند. جراح با توجه به وضعیت بیمار مقدار تزریق را متغیر اعلام می کند.

چه افرادی برای انجام عمل مناسب هستند

این روش برای چاقی مفرط درجه دو که شامل بیماران با بی ام آی 35 تا 40 بوده، بسیار مناسب است. در کسانی که میل زیاد به شیرینی دارند ، باندینگ مناسب نیست و بای پس توصیه می شود. این روش برای کودکان مبتلا به چاقی مفرط و آن دسته از زنان چاق که در آینده قصد بارداری دارند، مناسب ترین روش است.

آیا باندینگ معده خطر ساز است؟

عود مجدد در صورتی که بیمار به میزان زیاد شیرینی مصرف کند.

عفونت باند و زخم معده ( در 7 درصد موارد که دستورات را به خوبی رعایت نمی کنند). در صورتی که باند عفونی شود باید از طریق لاپاروسکوپ باند را خارج کرد.

میزان کاهش وزن از روش بای پس کمتر است.

باندینگ معده چه مزایایی دارد؟

قابل برگشت است، یعنی بعد از گذشت زمان در صورت بروز هر گونه مشکل می توان معده را به شکل اول بازگرداند.

قابل تنظیم است بنابرای برای خانم هایی که در آینده تصمیم به بارداری دارند، روش مناسبی است.

با لاپاروسکوپی انجام می شود بنابراین به دلیل عدم برش جراحی بیمار درد کمتری را متحمل می شود.

هزینه آن از بای پس معده کمتر است.

تغییری درآناتومی  معده ایجاد نمی شود

عوارض اعمال جراحی بزرگ را ندارد

بیماران نیاز کمتری به داروها و مکمل هلی غذایی دارند

کاهش وزن نسبت به سایر روش ها از جمله بای پس به مراتب کمتر است.

همچنین سرعت کاهش وزن نیز آرام تر است و بیمار به مرور زمان وزن کم خواهد کرد.

لاغری با بالون معده  به چه صورت است؟

در روش بالون گزاری ، حجم معده پر شده و به علت مایعی که در داخل بالون قرار دارد، گرسنگی مهار می شود. در واقع باید گفت بالون با دو روش موجب کاهش وزن می شود : یکی با کاهش حجم معده که فرد نمی تواند غذای زیادی بخورد و دیگری با تاثیر بر اشتها. چون بالون دارای مایع است و به علت وزنی که دارد، مانع فعالیت مکانیسم های گرسنگی می شود. در روش های ذکر شده اعم از جراحی و غیر جراحی اگر بیمار بخواهد نتیجه خوبی به دست آورد؛ لازم است یک تغذیه مناسب داشته باشد و برای بعضی بیماران که مشکل پرخوری عصبی دارند، لازم است پزشک داروهای خاصی تجویز کند.

جنس و دوام بالون معده

معمولا جنس بالون معده از سیلیکون است و 6 تا حداکثر 9 ماه در معده باقی می ماند. البته این مدت به نوع بالون و مقاومت آن در برابر اسید معده بستگی دارد. اما بیشتر از 8 تا 9 ماه بالون را نگه نمی داریم، زیرا ممکن است اسید معده روی دیواره ان اثر بگزارد و بالون سوراخ شود.

چه افرادی از روش بالن معده سود می برند؟

بیماران بسیار چاق که دچار عوارض چاقی مثل تنگی نفس حین خواب، بیماری قند و افزایش فشار خون شده اند.

بیماران چاقی که مجبور به انجام عمل جراحی دیگر مثل عمل قلب ، استخوان،اعمال شکمی و ... هستند.

بی ام آی بیشتر از 35 و بیماران با BMI  کمتر از 35 که مبتلا به عارضه چاقی شده اند.

بیمارانی که مناسب انجام عمل جراحی معده و روده نیستند.

بیمارانی که مناسب انجام عمل جراحی معده و روده نیستند.

بیمارانی که فوق العاده چاقند و باید قبل از عمل، با گذاشتن بالون، خطرات بیهوشی و عمل را در آنها کم کرد (BMI  بالاتر از 50)