ایوان، یکی از شهرهای شمالی استان ایلام و مرکز شهرستان ایوانه، که از لحاظ جغرافیایی، از شمال به استان کرمانشاه، از شرق به شهرستان چرداول و از غرب به کشور عراق محدود شده. از نظر آب و هوایی معتدل و نیمه مرطوبه. از لحاظ پیشینه تاریخی ، می‌شه گفت یکی از مناطق قدیمی ایرانه و آثاری مربوط به دوره ساسانیان در آن یافت شده. مثلا غارهایی داره که محل سکونت غارنشینن و انسان های زیادی در طول تاریخ بوده.

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

غذاهای محلی و سنتی از مهم ترین جاذبه های اجتماعی به شمار میان. در استان ایلام تقریبا همه انواع خوراک ها طبخ می شه اما متداول ترین غذا آبگوشت هست. در شهر ایوان هم مثل سایر شهرهای استان ایلام پخت انواع آش محلی مرسومه و از غذاهای محلی این شهر میشه دنده پلو، جگر وز، ترخینه، پرشگه، مکش، باقلا پلو، کباب چنجه، قارچ، کپه و قه له و ماسوا و عدس پلو با گوشت رو نام برد.

چی بخرم؟

هر استانی سوغات خاص خودش رو داره که به عنوان یک شناسه برای اون استان تلقی می شه. "بژی برساق" مهمترین شیرینی و سوغات استان ایلام هست که توسط زنان این منطقه پخت می شه و بدون معرفی به گردشگران در معرض فراموشی قرار گرفته. روغن حیوانی و كره محلی، كنجد و گردو، شیرینی كله كنجی، شیرینی كاک، حلوائی بگل ، گمکه و سقز محلی از سوغاتی هستن که می تونین توی این شهر تهیه کنین. از سوغات و صنایع دستی ایوان هم میشه به قالی ، نمد و احرامی بافی اشاره کرد.

کجاها برم؟

از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر می‌شه به آتشکده سیاهکل، که اثری شکوهمند از دوران ساسانیانه و سالم ترین آتشکده این استان شناسایی شده، طاق شیرین و فرهاد، که طاقی مربوط به دوران ساسانیانه و فرهاد اون رو برای استراحت شبانه شیرین، به هنگام گذر از اون منطقه ساخته و غار انفجاری اشاره کرد.