واقعیت این است که یک بخش عمده در بهداشت کودکان و مراقبت از کودک ، بهداشت دهان و دندان در کودکان است. متاسفانه بسیاری از والدین به دلیل اینکه گمان می کنند دندانهای کودکشان شیری است و موقتی است، به آن توجه کمتری می کنند ولی غافلند از اینکه این دندانهاست که به کودک کمک میکند که درست تغذیه کند، به صحبت کردن و لهجه و فونتیک او کمک میکند و از همه جالبتر این که فضا را برای دندانهای دایمی نگه میدارد.

 

دندان درآوردن کودک
از اهمیت دندان شیری و مراقبت از کودکان گفتیم، اما از زمان رویش دندانهای شیری و دندان درآوردن کودکان نه. دندانهای شیری تقریبا از 4 تا 18 ماهگی میرویند و معمولا تا 2 تا 3 سالگی سری بیست تایی آنها تکمیل میشود. از روزی که اولین دندان کودک میروید، وظیفه والدین جهت حفاظت از دندانها در مقابل پوسیدگی آغاز میشود.
از همین زمان است که حتی المقدور باید از شیر دادن شبانه به کودکمان پرهیز کنیم. دندانهای او را بعد از هر وعده شیر خوردن بشوییم و اورا با دندانپزشک اطفال آشنا کنیم.
از طرفی خود دندان در اوردن کودک، به تنهایی میتواند برای والدین بسیار آزاردهنده باشد. چرا که کودک در حین رویش دندان، درد و التهاب زیادی را از سر می گذراند. التهاب لثه روی دندان در حال رویش، کودک را بی تاب میکند وگاهی منجر به بی حالی و حتی تب در نوزادان میشود. معمولا به والدین توصیه میکنیم که طی مراحل دندان درآوردن کودک ، اسباب بازی های بی خطری را در دسترس کودکان قرار دهند تا کودک ، محل رویش دندان را با آن ماساژ دهد و به این ترتیب بتواند لثه در حال خارش خود را آرام کند. گاهی نیاز به استفاده از شربت استامینوفن و یکسری تداخلات دارویی جهت برطرف کردن تب ناشی از دندان درآوردن کودک و بی حالی او ، البته تحت نظر دندانپزشک کودک، وجود دارد.

قطره آهن برای کودکان
متاسفانه کم خونی کودکان در کشور ما بسیار شایع است و عنصر آهن یک بخش عمده هموگلوبولین خون را تشکیل می دهد. و همین بخش آهن هموگلوبولین است که مسوول رساندن اکسیژن به بافتها و دور کردن دی اکسید کربن از آنهاست. بنابراین اگر مکمل آهن توسط پزشک کودکتان تجویز شد به هیچ عنوان از مصرف آن برای کودکتان سر باز نزنید.

نکته مهم این است که چون بچه ها توانایی خوردن قرص را ندارند ، مکمل آهن به صورت مایع و به شکل قطره آهن برای آنها تجویز می شود. رگ قطره آهن ، قرمز قهوه ای هست و این رنگ میتواند روی دندان بچه ها و گاهی حتی لثه های آنها رنگدانه ایجاد کند.توجه کنید که گفتیم رنگدانه ناشی از قطره آهن کودک است که دندانهای کودک را سیاه می کند. پس این تغییر رنگ، پوسیدگی نیست و بعد از قطع قطره آهن برطرف میشود.

چه کنیم که قطره آهن کودک تاثیر کمتری در تغییر رنگدندانهای او بگذارد؟
قطره آهن کودک را با آب پرتقال یا آب رقیق کنید. البته آب پرتقال بدلیل دارا بودن ویتامین c، جذب آهن راهم بالاتر می برد.
دندانهای کودک را بلافاصله بعد از مصرف قطره با یک تنظیف آغشته با کمی جوش شیرین تمیز کنید.
قطره آهن را ته دهان کودک بچکانید تا حتی المقدور آن را در دهان نگه ندارد.
در نهایت میتوانید از دندانپزشک کودکتان بخواهید که این رنگدانه های ناشی از قطه آهن را با برساژ برایتان تمیز کند.

 

دندانپزشکی کودکان
وقتی به اینجا میرسیم که کودک خود را جهت معاینات دوره ای نزد دندانپزشك اطفال ببریم، والدین کودک ، سرگردان میشوند که چه کنند. همه به دنبال یک دکتر دندانپزشک کودکان خوب هستند و از طرفی خود آنها هم چندان تمایلی جهت مراجعه به دندانپزشکی ندارند، چه رسد به اینکه برای درمان درد دندان کودکان دلبند خود، بخواهند آنها را به مراکزی ببرند که خود نیز تمایل چندانی به مراجعه به آنها ندارند.

 مهمترین اصلی که جهت انتخاب یک دندانپزشک کودک خوب برای فرزندتان باید در نظر بگیرید، این است که محیط دندانپزشکی اطفال برای کودکان نباید ترسناک باشد. کودک شما باید با رغبت تمام وارد محیط شود. تا برای درمانهای آتی هم آمادگی مراجعه داشته باشد. از طرفی دندانپزشک کودک شما باید حاذق باشد و قابلیت برقراری ارتباط با کودک شما را داشته باشد.

طبق نظر انجمن دندانپزشکی کودکان ایران، دندانپزشک کودک باید گروههای مختلف سنی کودکان را بشناسد و نوع رفتار با آنها را بداند. واقعیت این است که دندانهای شیری، آناتومی متفاوتی از دندانهای دایمی دارند و طبعا درمان آنها نیز متفاوت از دندان های دایمی است. تصمیم دارم در این مقاله به معرفی تعدادی از درمان های دندانپزشکی کودکان بپردازم تا کمکی به انتخاب بهترین درمان دندانپزشکی و بهترین دندانپزشک کودک برای کودکانمان کنم.
کلینیک دندانپزشکی کودکان در تهران در همه مناطق وجود دارد.