یکی از شایع ترین جراحی هایی که امروزه روی سینه انجام می شود، عمل جراحی پروتز سینه می باشد که هر ساله هزاران زن در سراسر دنیا این عمل جراحی را انجام داده و به نتایج مطلوب و موفقیت آمیزی دست می یابند. انجام این عمل، احساس رضایت زیاد از ماهیت زنانه را به بیمار باز می گرداند و بیمار این حس رضایتمندی خود را به شدت به دیگران توصیه می کند.

عمل پروتز سینه به چه کسانی پیشنهاد می شود؟؟

در عمل بزرگ کردن سینه، از پروتز برای تغییر اندازه و شکل سینه استفاده می شود.

-كسانیكه از کوچک بودن سایز سینه خود رنج می برند و می خواهند سینه بزرگتری داشته باشند یعنی برای جبران کاهش حجم سینه بیمار، این عمل توصیه می شود.

 -كسانیكه می خواهند عدم تقارن و اختلاف سایز و اختلاف شكل دو سینه را اصلاح نمایند

-و همچنین كسانیكه بر اثر شیردهی و یا کاهش وزن، سینه های آنها شل شده و حالت افتادگی پیدا کرده است

-و نیز افراد برای ترمیم پس از سرطان سینه، می توانند کاندیدای این عمل باشند.

عمل بزرگ کردن سینه هیچگونه محدودیت سنی ندارد، از زمانی که بلوغ سینه کامل شده باشد می توان اقدام به این عمل نمود.

برش در عمل پروتز

رایج ترین برش که در این عمل استفاده می شود حدود 6-4 سانتی متر و در چین زیر سینه است و با پوشیدن هر لباسی جای زخم مخفی می شود. عموما هر روشی که برای برش در جراحی استفاده می شود جای زخم یا اسکار را از خود به جا می گذارد که از بین رفتن کامل یا محو شدن آن نیاز  به گذشت زمان دارد اما جراح پلاستیک با توجه به تخصص خود ظریف ترین برش ها را ایجاد می کند.

بچه دار شدن و عمل پروتز سینه

برشی که در این عمل ایجاد می شود کوچک است و جراح با مهارت خود سعی می کند که هیچگونه آسیبی به غدد شیری اطراف نوک سینه نرسد و همچنین لازم به ذکر است که پروتز، در زیر بافت موثر در شیردهی قرار می گیرد و کوچکترین تاثیر نامطلوبی در تغذیه کودک نخواهد داشت. بیماران بسیاری هستند که قبل از بچه دار شدن این عمل را انجام داده اند و عمل پروتز در بارداری و شیردهی آنها اختلالی ایجاد نکرده است.

دوره نقاهت بیمار بعد از جراحی

مدت بهبودی در بیماران متفاوت است. اما عموما بیماران می توانند 1 تا 2 هفته بعد از جراحی به امور روزانه خود بپردازند و ورزش های سبک انجام دهند. بیمار در طی این 1-2 هفته در سینه خود احساس گرفتگی و درد خواهد داشت که برای درد به بیمار دارو تجویز می شود.

انواع پروتزها

پروتز های سینه دو نوع هستند: سالین و سیلیکون

پروتزهای سالینی پس از تعبیه با مایع (سرم ) پر می شود و کم هزینه بوده و به برش کوچکی نیاز دارد و در مقایسه با  پروتز سیلیکون خیلی طبیعی جلوه نمی کند و برای بیماران لاغر اندام نیز توصیه نمی شود.

پروتز های سیلیکونی حاوی ژل سیلیکون هستند و طبیعی تر به نظر می رسند و احتمال چین خوردگی این نوع پروتزها کمتر است. هزینه بیشتری نسبت به نوع قبل دارند و همچنین از برش بزرگتری برای جایگذاری استفاده می شود. پروتز البته با توجه به نوع در بیشتر بیماران 10 – 20 سال سالم باقی می ماند.

انتخاب اندازه پروتز

اندازه پروتز و میزان بزرگی سینه یک تصمیم کاملا شخصی برای شماست. پزشک شما با اندازه گیری آناتومی سینه و شنیدن نظر شخصی شما، کمک می کند بهترین تصمیم برای شما اتخاذ شود.