"چه زمانی باید به سگم غذای جامد را معرفی کنم؟"

سگ ها از 5 هفتگی می توانند غذای جامد را شروع کنند. صاحبان توله سگ ها اغلب سؤال می کنند چند بار باید در روز به سگمان غذا بدهیم؟ سگ ها باید در ابتدای شروع غذای جامد هر روز 4 وعده غذا بخورند، اما تعداد وعده ها در 12 هفتگی می تواند به 3 وعده کاهش پیدا کند. در 6 ماهگی تعداد وعده ها می تواند به 2 وعده در روز کاهش پیدا کند و این برنامه در بقیه عمر ادامه پیدا کند.

غذاهای تجاری به غذاهای خانگی اولویت دارند زیرا برآورده ساختن نیاز های تغذیه ای سگ ها با غذاهای خانگی کار مشکلیست؛ سازندگان تجاری تمام مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز سگ را در غذای تجاری وارد می کنند در نتیجه با دادن این غذاها به سگتان می توانید اطمینان حاصل کنید که تمام نیاز های تغذیه ای او به خوبی برطرف می شود.

"بچه گربه ام باید از چه سنی خوردن غذای جامد را شروع کند؟"

بچه گربه ها معمولا بین 3 هفتگی تا 1 ماهگی خوردن غذای جامد را شروع می کنند(همراه با شیر مادر و یا شیر خشک مخصوص بچه گربه- و نه شیر گاو!) و در 8 هفتگی (2 ماهگی) به طور کامل از شیر گرفته می شوند. 

به یاد داشته باشید شیر گاو برای گوساله مفید است و شیر گربه برای بچه گربه! همانطور که ما به نوزاد انسان تا 1 سالگی شیر مادر یا شیر خشک مخصوص نوزاد انسان می دهیم (و شیر گاو ممنوع است)، برای بچه گربه نیز همین امر صدق می کند!

آیا میتوان به سگ استخوان داد یا خیر؟

این طرز تفکر که برای یک سگ طبیعی است که استخوان در دسترس داشته باشد و بجود عقیده ای بسیار رایج است در حالی که دیدگاهی غلط و کار بسیار خطرناکی است و میتواند موجب وارد آمدن صدمات بسیار جدی به حیوان خانگی شما شود.

بعضی از مردم فکر می کنند که دادن استخوان های بزرگ به سگ بی خطر است مثل استخوان ران خوک یا قلم گاو اما در واقع مهم نیست اندازه استخوان ها چقدر باشند مهم این است که استخوان ها بی خطر نیستند اگر به سگ خود استخوان می دهید ریسک می کنید و حیوان خود را کاندیدای ملاقات اجباری با دامپزشک, جراحی اورژانسی احتمالی یا حتی مرگ کرده اید.

مطمئن شوید که استخوان های غذای خود را به نحوی دور انداخته اید که سگ شما نتواند به آنها دسترسی پیدا کند مثلا کیسه زباله را تا زمانی که فرصت بیرون بردن آن را از خانه نیافتید در جای بلندی قرار دهید به نحوی که از دسترس سگ شما دور باشد و هنگامی که با سگ خود به پیاده روی می روید مراقب باشید که کجا را بو میکشد و از میان چمن ها چه چیزی را جستجو میکند.

به این دلایل نباید به سگ استخوان داده شود:

1.شکسته شدن دندان ها

2.صدمات ناحیه دهان و زبان

3.تجمع حلقه وار خرده های استخوان اطراف فک پایینی سگ

4.گیر کردن استخوان در مری

5.گیر کردن استخوان در نای و انسداد آن

6.گیر کردن استخوان در معده و روده ( پیامد آن جراحی اجباری است )

7.یبوست به علت قطعات استخوانی

8.خونریزی بسیار شدید از ناحیه رکتوم ( راست روده )

9.پریتونیت ( التهاب صفاق )

-مراقبت و حفظ بهداشت دهان و دندان ها نقش مهمي در تامين سلامت حيوانات خانگي دارند.

-در سگها و گربه ها نيز همانند انسان، ابتدا دندانهاي شيري وجود دارند كه به مرور شروع به جايگزين شدن با دندانهاي دائمي ميكنند. گاها اين دندان شيري پايدار مي ماند و باعث غير طبيعي شدن فرم دندانهاي دائمي و رشد آنها در محل نامناسب ميگردد.اين عارضه در سگهاي نژاد كوچك و مينياتوري شايع است و با كشيدن دندان شيري باقيمانده رفع ميشود.

-ديگر بيماريهاي مهم دندان بيماريهاي پريودنتال يا همان بافتهاي اطراف دنداني از جمله لثه ها مي باشد كه شايع ترين مشكل قابل تشخيص در حيوان خانگي بوده و بعبارتي اولين معضل سلامت دندانهاست؛ در واقع اين بيماري پاسخ التهابي به پلاكهاي دنداني مي باشد.

-بوي نامطبوع دهان از علل اصلي مراجعه مي باشد كه عمدتا به بيماريهاي دندان مربوط است و اگر همراه با درد باشد علائمي مانند كاهش اشتها و تغيير رفتار نيز ديده خواهد شد. نوع ميكروفلورباكتريايي، رژيم غذايي و عادت هاي جوشي در شكل گيري جرم مهم هستند.

-جرم گيري دوره اي و مراقبت روزانه با مسواك و تغذيه با رژيم غذايي مناسب و سفت جهت برداشت پلاكها مهمترين نقش را در رعايت بهداشت دهان و دندان و پيشگيري از مشكلات و بيماري هاي مرتبط دارند.

- استفاده از خميردندانهاي انساني بدليل داشتن دترجنت و مواد كف زا و فلورايد و احتمال ايجاد مسموميت ممنوع است .