اگرچه در حال حاضر هزاران محقق در حال انجام مطالعات بالینی ام‌اس هستند، اما باید اعتراف کرد که بیماری ام‌اس از دیدگاه محققان، بیماری «سخت تحقیقی» است. به چه دلایلی می­گوییم چون تحقیقات در ام‌اس دشوار است؟

علت بیماری ام‌اس نامعلوم است. اگرچه به‌طور عموم باور داریم که علت بیماری ام‌اس مجموعه‌ای از فاکتورهای ژنتیک، محیطی و ایمونولوژیک است اما چون سال‌ها طول می‌کشد تا برای فردی تشخیص بیماری ام‌اس گذاشته شود و از طرفی متغیرهای زیادی وجود دارند که بر بیماری اثرگذارند، تعیین علت دقیق آن کار دشواری است.

هدف بیماری ام‌اس دو ناحیه کاملا دست نیافتنی از بدن یعنی مغز و نخاع است و محققان فقط از سال 1980 به بعد که MRI  در دسترس قرار گرفت، قادر شدند ضایعات بیماری را مشاهده و بررسی کنند.

هیچ الگوی خاصی برای بیماری وجود ندارد. سیر بیماری قابل پیش‌بینی نیست و رابطه تنگاتنگی بین ضایعات در MRI و حملات بیماری یا میزان ناتوانی وجود ندارد. در کنار اینها، هیچ تست تشخیصی خاصی برای بیماری موجود نیست.

همه این عوامل را که کنار هم بگذاریم می‌بینیم که انجام مطالعات بالینی‌MS  و کشف راز و رمزهای آن، کار آسانی نیست و شاید به‌دلیل همین سختی‌هاست که هنوز حتی علت بیماری را به‌درستی نمی­ دانیم.

ولی آنچه مسلم است این سختی‌ها محققان را ناامید نکرده و نخواهد کرد .

در یک مطالعه بالینی روی 61نفر مبتلا به ام‌اس‌، محققان دانشگاه اُرگان، تاثیر رژیم غذایی گیاهی، کم‌چرب و بدون گوشت را با رژیم معمولی مقایسه کردند.

نتایج این مقایسه نشان داد که در گروهی که رژیم غذایی عمدتا گیاهی داشتند، خستگی به طرز قابل‌توجهی کاهش یافت. در عین حال، این رژیم روی میزان توانمندی‌ها یا میزان تحرک و روی MRI افراد، اثری نداشت.  رژیم غذایی اساسا گیاهی توسط افراد به‌خوبی تحمل شد و سبب کاهش وزن و کلسترول خون افراد مذکور نیز شد.

توجه داشته باشیم که هر نوع رژیم غذایی اگر بدون محاسبات دقیق تغذیه‌ای و بدون توجه به نیازمندی‌های روزانه ما انجام شود، می­تواند در درازمدت مشکل‌آفرین باشد. برای مثال رژیم خالص گیاهخواری می­تواند سبب کمبود ویتامین B12 در بدن شود، لذا توصیه می­ کنیم قبل از اجرای هرگونه برنامه غذایی، حتما با کارشناسان تغذیه مشورت کنید.