امروزه بسیاری از مادران و پدران از شیطنت بسیار زیاد کودکان‌شان شکایت دارند. آنها اظهار می‌دارند که فرزندشان مرتب در حال حرکت و فعالیت است و نوعی حالت بی‌قراری و ناآرامی در او مشاهده می‌کنند. برخی از این والدین از فقدان تمرکز حواس و ضعف درسی کودک نیز صحبت می‌کنند. آنها علت این فعالیت بیش از اندازه را نمی‌دانند و مرتب فرزندشان را مورد سرزنش قرار می‌دهند. این کودکان بعضا موردانتقاد نیز قرار می‌گیرند. عده‌ای از پدر و مادرها کنترل خود را از دست می‌دهند و این کودکان را به شدت کتک می‌زنند یا آنها را تهدید می‌کنند. در فرآیند پیشنهادی درمانی سعی شده راهکاری برای درمان بیش‌فعالی در کودکان ارائه شود.

ویژگی‌های رفتاری کودکان بیش‌فعال

کودکان بیش‌فعال، همان‌گونه که از این عنوان بر می‌آید، بسیار پرتحرک هستند و نمی‌توانند یکجا آرام بنشینند. آنها اضافه بر ناآرامی بسیار زیاد، نوعی اضطرار و اجبار برای خرابکاری نیز دارند. اشیا را می‌شکنند یا پرتاب می‌کنند همچنین کنجکاوی بسیار از خود نشان می‌دهند و نه‌تنها اسباب‌بازی‌های‌شان را خراب می‌کنند، بلکه اشیا و وسایل منزل را هم دستکاری و خراب می‌کنند. کارهای خطرناک را دوست دارند و ابدا احساس خطر نمی‌کنند، بنابراین رفتارهایی بی‌محابا از آنها سر می‌زند. برخی بزرگسالان آنها را افرادی بی‌باک و شجاع تصور می‌کنند، درحالی که این رفتارهای بی‌محابا نشانگر این واقعیت است که احساس خطر واقعی که یک احساس طبیعی است و باید در کودکان وجود داشته باشد، در این بچه‌ها وجود ندارد. بازی‌های خطرناک از‌جمله بازی با کبریت و علاقه به وسایلی چون کارد و چاقو نشانه‌های دیگری از گرایش‌ها و رفتارهای غیرطبیعی این بچه‌هاست.

بازی درمانگر و درمان بیش‌فعالی

روانشناس بازی درمانگر، از بازی‌های توجه و تمرکزی مناسب با‌توجه به درنظر گرفتن سن مراجع استفاده می‌کند‌ که این بازی‌ها دربرگیرنده بازی‌های استانداردی هستند که در فروشگاه‌های معتبر کشورمان عرضه می‌شود. درصد مهمی از کار بازی درمانگر را خلاقیت دربر می‌گیرد و نحوه ارتباط و تاثیرگذاری وی با مراجعان بسیار حائزاهمیت است. اهمیت حضور بازی درمانگر در کلینیک، ارتباط و مشاوره منظم و سازماندهی شده با والدین از طریق رویکرد مشابه با روش‌های CBT است. در مرحله اول با درایت و فنون بالینی یک مصاحبه بالینی شکل می‌گیرد.

ترجیحا از حضور دو والد در جلسه استفاده و تست‌های موردنیاز گرفته خواهد شد؛ سپس ریز به ریز از بارداری تا تولد و پس از آن موارد غیرطبیعی گزارش می‌شود. در این مرحله نیاز است اطلاعات کافی از شیوه فرزندپروری والدین دراختیار درمانگر قرار گیرد که ملزم به همکاری صادقانه آنهاست. پس از دریافت اطلاعات درمورد شیوه فرزندپروری باید به پاسخ این پرسش برسیم که شکایت یا شکایت‌های اصلی چیست و اولویت در درمان با کدام است. در این مرحله درمانگر برای تکمیل اطلاعات خود از پزشک می‌خواهد آزمایش‌هایی کلی از وضعیت بیمار به دست دهد. به‌عنوان مثال کمبود آهن ممکن است کج‌خلقی بیمار را در پی داشته باشد.

نوروفیدبک و آغاز بازی درمانی

آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد روش درمانی نوروفیدبک و فرایند بازی درمانی می‌توانند یک مجموعه کامل و مکفی باشند. جلسات بازی درمانی و نوروفیدبک اگر به‌صورت موازی برگزار شوند، نتیجه درمانی بهتری به‌دنبال خواهند داشت.

و در انتها اینکه:

اختلال بیش‌فعالی که در اغلب موارد با نقص توجه همراه است، معمولا در دوران کودکی بروز می‌کند. تشخیص این اختلال در سنین زیر پنج سال قدری مشکل است زیرا امکان دارد با رفتارهای طبیعی و شیطنت‌آمیز کودکان اشتباه گرفته شود. با این حال، متخصصان می‌توانند این اختلال را تشخیص دهند و پیش‌بینی‌های لازم را به‌عمل آورند. این اختلال با فعالیت بیش از اندازه، خرابکاری و آزار رساندن همراه است. چنانچه این بچه‌ها در سنین کودکی معالجه نشوند، در دوره نوجوانی احتمال اینکه رفتارهای ضداجتماعی داشته باشند و نیز حالات غیرطبیعی در آنها به وجود آید، بسیار است، بنابراین به والدین توصیه می‌شود که حتما در دوران کودکی برای معالجه این کودکان اقدام کنند.