افراد با بیماریهای قلبی باید از مصرف طولانی مدت تعداد خاصی از داروهای ضد التهاب خودداری کنند .ناپروکسن  (NAPROXEN ) بی خطرترین است . بعضی از داروهای ضد التهاب از بازار دارویی جمع شدند چرا که ریسک حمله های قلبی را بالا  میبرند:REFECOXIB )وVAL DECOXIB  ) داروها ی دسته ضد التهابی  غیر استروئیدی ( NSAID) باعث کاهش درد و التهاب و تب میشوند. تا 40% افراد بالای 65 سال روزانه یک NSAID   می گیرند . اما  NSAID ها ریسک حمله قلبی دوم را افزایش میدهند .

پس یک بیمار قلبی برای کنترل درد خود چه باید بکند ؟
NSAID ها در صورتی که در مدت کوتاه وبا دوزهای کم استفاده شوند بی خطر هستند. اما همین میزان در افراد با بیماریهای کلیوی ویا سابقه خونریزی گوارشی و زخمهای
معده خطرناک هستند .بیماران در معرض خطر بیماریهای قلبی با مصرف هر گونه NSAID به خطر می افتند.در یک گایدلاین که توسط پزشکان قلب تهیه شده است ،توصیه میشود که در تمام دردهای عضلانی و استخوانی قبل از شروع دارو ابتدا سرما وگرما را روی موضع امتحان کنید و فیزیوتراپی انجام دهید، ورزش کنید ، و وزنتان را کاهش دهید .اگر جواب نداد و درد کنترل نشد ،انجمن قلب آمریکا توصیه می کند ابتدا مسکن های غیرNSAID استفاده کنید و NSAIDها آخرین انتخاب هستند.
علت این افزایش خطر توسط مسکن های غیر استروئیدی ضدالتهابی مشخص نیست .تعداد زیادی از بیماران قلبی آسپیرین می گیرند واین مسکن ها ممکن است با اثر درمانی آسپرین تداخل کنند. وباعث اسپاسم عروق کرونر و ایجاد لخته بشوند.


 خوب حالا چه کنیم ؟
پزشکان باید در تجویز NSAIDها احتیاط کنند . باید بیماران تشویق شوند که این داروها را حتی فرم های بدون نسخه (مثل ایپوبروفن) را در صورتی که بیماری قلبی دارند استفاده نکنند .افرادی که در بیشترین خطر قرار دارند افرادی هستند که این مسکن ها رادر دوزهای بالا و زمان طولانی استفاده میکنند .مصرف کوتاه مدت با دوز پایین NSAIDها (مثلا دو هفته ایپوبروفن) یک انتخاب مطمئن است.
نتیجه:خطر NSAIDها در افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و یا دارای عوامل خطرزای قلبی بیشتر است. ناپروکسن انتخاب کم خطرتری نسبت به سایر NSAIDها است.

چگونه خطر قلبی NSAIDها را کم کنیم
از جایگزین های NSAID استفاده کنید: به جای این داروها استا مینوفن استفاده کنید.مگراینکه بیماریهای کبدی داشته باشید .استامینوفن درد وتب را کم میکند اما التهاب را کاهش نمی دهد. در بیماران مبتلا به آرتروز، کاهش التهاب مهم است بنابراین ،این دارو کمکی به درمان نمی کند. مطمئن ترین NSAID  را استفاده کنید : دیکلوفناک بالاترین خطر را برای ایجاد حمله قلبی دوم دارد و ناپروکسن کمترین خطر را داراست.در افرادی که به دلیل بیماری کبدی قادر به مصرف استامینوفن نیستند ، ناپروکسن انتخاب جایگزین معقولی است.
ابتدا آسپیرین مصرف کنید : آسپیرین جلوی لخته شدن خون وحمله قلبی را می گیرد اما بعضی از NSAIDها باعث اثر معکوس می شوند. در صورت نیاز به مصرف مسکن ها ابتدا آسپیرین را مصرف کنید، یک ساعت صبر کنید ،سپس مسکن خود را مصرف کنید .فقط مدت زمان توصیه شده را از NSAIDها استفاده کنید: مصرف طولانی مدت خطرناک است.