آزمون آیلتس  (International English Language Testing System) IELTS  و تافل TOEFL (Test of English as a Foreign Language) هر دو از اعتبار بین المللی بالایی برخوردار بوده  اما  به طور کلی این دو آزمون دارای تفاوت‌هایی در نوع ارزیابی، ساختار، سوالات و حتی کاربرد برای ارائه به منظور اهداف مختلف (مثل تحصیل، مهاجرت و غیره) هستند، به همین جهت برای افرادی که قصد ادامه تحصیل و یا کار در کشورهای انگلیسی زبان را دارند همیشه انتخاب بین این دو آزمون بحث برانگیز بوده است ، در این مقاله ضمن معرفی کوتاه هر آزمون به بررسی کاربرد و تفاوت این دو با یکدیگر می پردازیم.
آزمون تافل منشاء آمریکایی دارد و توسط مؤسسه ای‌تی‌اس (ETS) در دو نوع کاغذی و اینترنتی برگزار می‌شود و در بیش از نه هزار دانشگاه و مؤسسه از بیش از یکصدو سی کشور جهان مورد پذیرش قرار می‌گیرد. تافل اولین بار در سال 1964 برگزار شد و تا کنون نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند.
آزمون آیلتس مشترکاً از سوى ۳ سازمان معتبر IELTS Australia – Cambridge – British Council طراحى و توسط نمایندگى‌ها در بیش از ۲۷۰ مرکز مختلف در بیش از ۱۱۰ کشور جهان برگزار مى شود آیلتس برای اولین بار سال 1989 برگزار شد.
اگرچه به لحاظ قدمت کفه ترازو به نفع  تافل سنگین شده است و همچنان بعنوان مدرک زبان قابل قبول برای اخذ پذیرش تحصیلی به خصوص از دانشگاه های آمریکایی مورد استفاده است ، آیلتس  امروزه در وسعتی بیشتر از رقیب خود در سراسر جهان در حال برگزاری است. تنها در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۲.۷ میلیون نفر در سراسر جهان در آن شرکت کردند و سالانه ده ها هزار ایرانی برای حضور در دانشگاه های خارج از کشور یا به قصد مهاجرت، در آن حاضر می شوند.

 

یکی از دلایل ترجیح داده شدن مدرک آیلتس به تافل کاربردی تر بودن آن است، در حقیقت  IELTS  توجه بیشتری به کاربرد زبان انگلیسی دارد، و بر همین اساس بسته به نیاز داوطلبین این آزمون در دو غالب متفاوت برگزار می گردد:
 آکادمیک (Academic) و عمومی (General Training)
برای مثال اگر شما قصد دارید تا از یک دانشگاه بین المللی پذیرش بگیرید باید در آزمون IELTS آکادمیک شرکت نمایید و اگر قصد زندگی و کار یا تحصیل در مقاطع دبیرستانی و متوسطه را دارید آزمون IELTS جنرال انتخابی مناسب است.
علاوه بر این برای اخذ ویزای  مهاجرت بسیاری از کشورها تنها با مدرک آیلتس عمومی (General Training) مورد قبول می باشد.

کدام آزمون سخت تر است  TOEFL یا IELTS ؟
نظر اکثر داوطلبانی که در هر دو آزمون شرکت کرده اند این است که آزمون تافل PBT بسیار آسان تر از همه انواع دیگر آزمون ها ست، این نوع تافل فاقد بخش اسپیکینگ می باشد و 3 مهارت دیگر به صورت کاغذی برگزار می شود.اما باید به این نکته توجه داشت که به همان نسبت این آزمون از اعتبار علمی کمتری نیز برخوردار است.
بسیاری از داوطلبان آزمون تافل IBT  را تا حدودی دشوار تر از آیلتس آکادمیک  می دانند و دلیل آن تخصصی بودن هر 4 بخش آزمون تافل است.
واقعیت امر این است که نمی‌توان پاسخ دقیقی به این پرسش داد. همچنین مقایسه این دو آزمون بسیار مشکل است و پاسخ به این سوال بستگی به شرایط و هدف شما دارد.