دكتر نصور احمدي؛ دكتراي علوم ورزشي و مربي بدنساز

تحريك الكتريكي عضله، ايجاد انقباض عضلاني با استفاده از جريان الكتريكي است. لوئيجي گالواني (1761) نخستين شواهد علمي را ارائه داد مبني بر اينكه جريان الكتريكي مي‌تواند عضله را فعال كند. در طي قرن‌هاي نوزدهم و بيستم، پژوهشگران ويژگي‌هاي دقيق الكتريكي را مورد مطالعه قرار داده كه باعث حركت عضلاني مي‌شود و به اين نتيجه رسيدند كه عملكردهاي بدني ناشي از تحريك الكتريكي باعث تغييرات طولاني‌مدت در عضلات مي‌شود .
در دهه 1960 ميلادي، دانشمندان علوم ورزشي شوروي، تحريك الكتريكي عضله را در تمرينات ورزشكاران نخبه و حرفه‌اي خود به‌كار بردند و ادعا كردند كه تقريبا 40% افزايش نيرو را به‌وجود مي‌آورد . در دهه 1970 ميلادي، اين مطالعات در كنفرانس‌هاي ورزشي غرب به اشتراك گذاشته شد. تحقيقات فيزيولوژي پزشكي اخير، مكانيسم‌هايي را تعيين كردند كه تحريك الكتريكي عضله باعث سازگاري سلو‌هاي عضلاني ، رگ‌هاي خوني  و اعصاب مي‌شود.

 

تحريك الكتريكي عضله در سال‌هاي اخير به دلايل متعدد زير توجه زيادي را به خود جلب كرده است: از آن مي‌توان به عنوان يك ابزار تمرين قدرتي براي افراد سالم و ورزشكاران استفاده كرد؛ از آن مي‌توان به عنوان ابزار توان‌بخشي و پيشگيري براي بيماراني استفاده كرد كه به‌طور جزيي يا به‌طور كامل بي‌حركت شده‌اند؛ از آن مي‌توان به عنوان يك ابزار ارزيابي عملكرد عصبي و عضلاني در شرايط واقعي استفاده كرد؛ و سرانجام، از آن مي‌توان به عنوان يك ابزار ريكاوري پس از ورزش در ورزشكارن استفاده كرد . جريان‌هاي الكتريكي توسط يك دستگاه توليد شده و از طريق الكترودهايي بر روي پوست نزديك به عضله مورد تحريك هدايت مي‌شوند. الكترودها، معمولا پدهايي هستند كه بر روي پوست چسبانده مي‌شوند. اين جريان‌ها، پتانسيل عملي كه از سيستم عصبي مركزي مي‌آيد را تقليد كرده و باعث انقباض عضله مي‌شوند. استفاده از تحريك الكتريكي عضله توسط دانشمندان علوم ورزشي به عنوان يك تكنيك مكمل براي تمرينات ورزشي مورد استناد قرار گرفته و تحقيقاتي نيز در اين زمينه منتشر شده است. (کپی مطلب بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد)