رنگ :  رنگ طبیعی لثه ، صورتی روشن می باشد که به دلیل جریان خون طبیعی است . هر چقدر جریان خون زیادتر شود ، رنگ لثه به سمت قرمز گرایش پیدا می کند. رنگ لثه  وابسته به رنگ   پوست  تغییراتی  دارد .  بطوریکه در افراد  با پوست تیره تر ، ممکن است رگه های قهوه ای هم در آن دیده شود . قوام لثه : در حالت طبیعی محکم است که با فشار دادن نوک انگشت ، فرو رفته و با  برداشتن  نوک انگشت به  حالت  قبل بر می گردد . در حالت  طبیعی ،  فشار انگشت باعث تحریک و خونریزی لثه نمی شود .

 

نمای لثه : لثه  در حالت  طبیعی نمای  دانه دانه  یا پوست  پرتغالی دارد . در آغاز بیماری لثه ، با افزایش مایع میان بافتی ، نمای دانه دانه کاهش پیدا می کند .


شکل لثه : از برجستگی های ریشه دندان ها و ناحیه گردنی دندان تبعیت می کند. در حاشیه  دندان  ،  لثه حالت کنگره ای   با لبه نازک  و  چاقویی   پیدا  می کند و به ملایمت روی دندان قرار می گیرد. در لثه سالم خونریزی ، درد ، التهاب و ناراحتی وجود ندارد .
 

شروع بیماری لثه
با ترشح مواد سمی- میکروبی  و واکنش بدن  ، لثه  به تدریج  ملتهب می گردد و شکل و نمای  طبیعیخود را  از دست  می دهد و  با تغییر شکل و رنگ لثه و  تحریک پذیر شدن آن  ، خونریزی  از لثه  در طی چند روز بعد از مسواک نزدن شروع می شود، بیماری در این مرحله  ژنژیویت نامیده می شود . بنابراین خونریزی از لثه ، اولین علامتعدم رعایت بهداشت صحیح دندان  یعنی  عدم استفاده از مسواک و نخ دندان می باشد . در صورتیکه  این بیماری  در مرحله اولیه باشد ، مسواک و نخ زدن دندان ها بطور دقیق و کافی باعث کنترل و بازگشت سلامتی  می شود . اگر مدت زمان عدم رعایت بهداشت طولانی  بوده باشد و جرم در حاشیه لثه ایجاد شده باشد ، لازم است به متخصص پریو مراجعه  شود  تا  جرم گیری  انجام شده  و  سپس   با رعایت بهداشت ، وضعیت طبیعی برقرار شود.

 پیشرفت بیماری لثه
درصورتیکه بیماری لثه کنترل نشود و ترشحات  میکروبی  به استخوان زیر لثه برسد ، تحریکات ایجاد شده باعث حذف استخوان  اطراف  ریشه  دندان ها   می شود   و  امکان  نفوذ باکتری ها را به لایه های عمیق تر فراهم  می کند  که در این صورت نیز رعایت بهداشت سخت  و  سخت تر شده  و نیاز به  اقدامات  درمانی  پیچیده تری  خواهد  داشت . با حذف استخوان اطراف  ریشه دندانها ، لقی دندان و در بلند مدت از دست رفتن آن اتفاق خواهد افتاد.

درمان بیماری لثه
عامل اصلی بروز ناراحتی لثه ، باکتریها و  پلاکهای  میکروبی است. جرمگیری   و صاف کردن   سطح  ریشه   برای از   بین  بردن   لایه میکروبی   روی دندان و ریشه دندان انجام می شود. این دو عمل  در مراحل آغازین بیماری، ناراحتی لثه را کنترل می نمایند ولی در مراحل پیشرفته، برای درمان کامل نیاز به جراحی لثه و استفاده از  دارو  می باشد.به دستورات  متخصص خود دقت و توجه  کافی  را داشته باشید.