پیتزای ایتالیایی :

یک ورق نـازک خمیـر ( خمیر نان تافتون )

سس گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

پنیر

روی خمیر را با یک ورقه نازک از سس گوجه فرنگی می پوشانند و بعد از گوجه پوست و دانه گرفته شده روی ان اضافه میکنند و در آخر پنیر زیادی روی آن میریزند .

و اگر پیتزای قارچ بخواهید به آن چند برش بسیار کم قارچ اضافه میکنند .

پیتزای آمریکایی :

بنا به سلایق آمریکایی ها در پیتزای ایتالیایی تغییراتی ایجاد شد و تعداد بسیاری با سبک هاو مواد تشکیل دهنده  مختلف به ان اضافه شد .

پیتزای مخلوط یا مخصوص :

خمیر پیتزا ( خمیر نان باگت )

سس گوجه فرنگی

سوسیس

کالباس

قارچ

فلفل دلمه ای

ذرت

زیتون سیاه

خمیر این پیتزا ضخیم تر از پیتزای ایتالیایی هست بعد از پهن کردن این خمیر از یک لایه سس گوجه فرنگی استفاده میکندد روی آن را با کالباس های ورقه شده یا خرد شده میپوشانند و بعد سوسیس را روی آن میریزند مقدار زیادی هم قارچ به آن اضافه میکنند از فلفل دلمه ای و ذرت زیتون برای طعم به مقدار لازم روی آن اضافه میکنند . و در آخر از پنیر پیتزای زیاد استفاده میکنند

امـا انچه ما بـه نـام پیتزا مـی شناسـیم در ایتالیا به پیتـزای امریکایـی معروف اسـت کـه بدلیل وجود مخلفـات ناسـالم زیـاد در ان مـورد توجـه کمتـر کسـی قرار مـی گیرد.

مارگاریتا :

ترکیباتمارگاریتا پیتزایی ساده شامل پنیر، گوجه و ریحان است که در کنار هم، رنگ های پرچم ایتالیا را تشکیل می دهد. در حال حاضر به پیتزایی که فقط از سس گوجه فرنگی و پنیر موزارلا تشکیل شده است هم مارگاریتا می گویند.

کالزونه :

ترکیبات: کالزونه پیتزایی ایتالیایی است که خمیر آن از وسط تا شده و مواد در داخل آن قرار می گیرند و پیتزا به شکل ماه نیمه درمی آید. این پیتزا هم خانواده هایی هم دارد.

چهار فصل :

ترکیبات: در ایران معمولا از پنیر گودا، موزارلا، بلوچیز یا پارمزان برای تهیه این پیتزا استفاده می شود. اما هر یک چهارم آن مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارد. در بسیاری از رستوران ها این تفاوت چهارگانه با چهار نوع پنیر متفاوت ایجاد می شود.

پپرونی :

ترکیبات: بیرونی نوعی کالباس تند از گوشت گوساله است که معمولا قطر کمی دارد و به صورت حلقه حلقه در تاپینگ پیتزا استفاده می شود. در بعضی پیتزافروشی ها به جای استفاده از پپرونی از کالباس معمولی استفاده شده و پیتزا با فلفل، تند می شود. سالامی هم نوع دیگری از کالباس گوشت گوساله است که تند نیست، اما چربی بالاتری دارد. بهتر است برای تهیه پیتزایسالامی و پپرونی، کالباس ها روی بقیه تاپینگ ها قرار بگیرند تا کاملا در معرض حرارت قرار گرفته و برشته شوند. یکی دیگر از پیتزاهای تند که به پیتزا پپرونی شباهت زیادی دارد، پیتزا مکزیکی یا در بعضی منوها «مکزیکانا» ست. تاپینگ آن شامل گوشت چرخ کرده سرخ شده به همراه زیره سبز و فلفل تازه تند است. در بعضی از منوها این پیتزا با نام پیتزا «آمیگو» نامگذاری شده است.

هاوایی :

ترکیبات: پیتزا هاوایی که مشابه آن در بعضی پیتزافروشی ها با نام پیتزا «آفریکانا» هم دیده می شود، معمولا ترکیب تقریبا نامتعارفی از سس گوجه فرنگی، مرغ یا ژامبون در کنار آناناس است. با توجه به اینکه آناناس شیرین است و طعم شیرین به جر معدود غذاهای مناسبتی، ایرانی طرفدار چندانی در ذائقه ایرانی ندارد، بنابراین پیتزا هاوایی خیلی پرطرفدار نیست اما یک بار امتحان کردن آن به کسانی که اهل ماجراجویی هستند پیشنهاد می شود.

پولو :

ترکیبات: در پیتزا پولو، مرغ به دو صورت خام و پخته استفاده می شود ولی چون مرغ خام برای استفاده باید عطم دار و به قطعات کوچکتر خرد شود، نوع دوم طعم و مزه بهتری دارد؛ یعنی پیتزایی که با مرغ خام مزه دار شده باشد.

مارینارا :

ترکیبات: در تهیه پیتزا مارینارا از این سس به همراه انواع محصولات دریایی مانند تکه های فیله ماهی به ویژه فیله ماهی تن و میگو همراه با زیتون استفاده می شود اما بسیاری از رستوران ها کار خود را راحت کرده و از سس گوجه فرنگی به همراه کنسرو ماهی تن استفاده می کنند که این کار کیفیت و طعم پیتزا را به شدت پایین می آورد.

گوشت :

ترکیباتدر این پیتزا از تکه های گوشت راسته یا فیله گوساله استفاده می شود. این پیتزاها با نام های گوناگونی در منوها دیده می شوند که از آن جمله می توان به پیتزا چانو (Cano) و فیله تو (Filetto) اشاره کرد.

فونگی :

ترکیبات: بنابراین پیتزا فونگی پیتزایی است که قارچ، اصلی ترین ماده تشکیل دهنده تاپینگ آن است. قارچ که از اصلی ترین مواد و به نوعی پای ثابت هر پیتزا است، طعم و عطری بی نظیر به این غذا می دهد و بافت گوشت مانند آن می تواند جایگزین خوبی در پیتزا باشد.

سبزیجات :

ترکیبات: ترکیب مواد تاپینگ پیتزای سبزیجات بسته به آب و هوا و سبزیجات قابل دسترسی در هر کشوری متفاوت است. برای مثال در ایتالیا استفاده از سبزیجاتی مانند مارچوبه، آرتیشو و کلم بر و کلی رایج است.