اگر فردی از بوی دهان نامطبوع یا مشکل لثه رنج می ­برد و باعث ناراحتی خود و اطرافیان است و موجب دور شدن و انزجار دیگران از هم صحبتی و همراهی او شده است باید علت را جست و جو کند و با معاینه دقیق و لازم ، علت تشخیص و شناسایی شود که آیا مشکل ناشی از ناهنجارهای هاضمه یا تنفسی ، خونی ، حلقی یا حتی دهانی و دندانی است و با طرح درمان شایسته بر حسب سیستم و بافت مبتلا به رفع آنها اقدام کنید .

جرم گیری یا کورتاژ لثه و حتی جراحی لثه برای بهبودی بیمار لازم است .

چه بسا همین بیماری ها باعث ناهنجارهای دیگری در فرد می­شود و سلامتی و توانایی جسمی و روانی بیمار را دگرگون می­کند و از طرفی دیگر ، روابط اجتماعی قدرت های بدنی ، رفتاری و عقلی وی را در تماس با دیگران مخدوش و معیوب می­کند . عقل سلم به ما انسان ها فرمان می­دهد مشکل هایی را که قابل تشخیص رسیدگی و درمان است . با مراجعه به دندان پزشک خوب ، دانا ، هنرمند ، خلاق و متعهد در حرفه طبابت درمان و اقدام به رفع این بیماری و ناهنجاری ها و عیوب دهانی و دندانی کنیم . همچنین در صورت لزوم ، بیمار را به مراجعه به بخش های مربوط هدایت کنیم و مشمل های متعدد را با مشاوره فراگیر ، کنترل و درمان کنیم . بنابراین مشاوره حضوری اقدامی بسیار مهم و اساسی در تشخیص و طرح درمان به حساب می­آید تا دندان پزشک توانا بتواند با شرایط مساعد بیمار از لحاظ اقتصادی ، شغلی ، سنی و جنسیتی ، اقدام های لازم را تعیین و ممکن کند .

بدیهی است تحقق این سلامتی و زیبایی در یک انسان باعث دمیدن روح خوشبختی در افراد یک جامعه و بازتاب آن به اطرافیان و دوستان می­شود و فرد را محبوب تر  جذاب تر می­کند . با سالم سازی جسم در حضور خدا و پرهیزکاری ، روح و روان ، لطیف و شفاف می­شود و ابعاد زمینی انسان با افق های آسمانی و ملکوتی پیوند می­یابد . همانا می­شود که خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد و صفت های زیبای آفرینش در انسان پیش از پیش متبلور و به عرش ، عروج می­گیرد . یاران من ، یک جامعه انسانی ، هنگامی دچار تغییر و تحول می­شود که افراد آن جامعه تلاش به دگرگونی درون خود کنند . آنگاه انسان ها تکامل می­یابند و راز خوشبختی را که همانا نیکوکاری ، ایثار ، گذشت و عشق است . برای یکدیگر به ارمغان می­آورند و سپاسگزار می­شوند .