طراحی محوطه: همیشه نشستن در طبیعت، میان گل و گیاهان تازه و سرسبز حس خوبی از زندگی برایمان می آورد. چه خوب است که بتوانیم طبیعتی هرچقدر کوچک در نزدیکی محل زندگی خود و اختصاصی ایجاد کنیم. طراحی محوطه، باغ و پاسیو زمانی خوب و قابل قبول است که نیاز ساکنان خود را تامین کند. جنبه های طبیعی و زیبایی هم بسیار محبوب است و در خیلی از مواقع هدف بسیاری از طراحان قرار می گیرد. 
​باغ فضایی صمیمی و آرام است که میکروکلیما و آب و هوایی خاص را ایجاد می کند. این هوای سالم بر سلامت انسان تاثیر مثبت گذاشته و هر کسی را سرزنده و شاداب می کند. در حقیقت باغ از این چهار عنصر اصلی تشکیل شده است: هوا، خاک، آب و آتش. آتشدان یا شومینه در طراحی محوطه سمبل آتش هستند. برکه، حوض، جوی و فواره که از اجزای مدرن هستند، عنصر آب را در باغ نشان می دهند. زمانی که شما به این اجزای متفاوت و زیبا در طراحی باغ و محوطه نگاه می کنید، روح تان تازه می شود و برای جسم و روح خود انرژی ذخیره می کنید. به همین دلیل است که طراحی فضای بیرونی اهمیت ویژه ای دارد.


ایده هایی برای طراحی فضای بیرونی راحت و طبیعی
مبلمان محوطه باید مناسب فضای بیرونی باشند و نگرانی بابت تغییرات هوایی مانند آفتاب، باران و برف نداشته باشید. سنگفرش حیاط و باغ را با دقت انتخاب کنید. گیاهان چند ساله و بوته ای و ایده هایی برای تجهیز کردن فضای خارجی. عناصر اصلی در طراحی داخلی، برای طراحی باغ و پاسیو هم جذاب هستند. می توانید از الگوها و ترکیب های رنگی هم در دکوراسیون داخلی و هم در دکوراسیون بیرونی استفاده کنید.
مبلمان در فضای بیرونی
به گفته گروه باغ گل فدک در زمان طراحی محوطه و در نظر گرفتن ایده های موجود فضای نشستن را فراموش نکنید. برای طراحی محوطه مبلمان فضای خارجی از جنس چوب، آلومینیوم، استیل ضد زنگ و پلاستیک استفاده می شود که بنابر سلیقه انتخاب می شوند. فضای غذاخوری در محوطه در اکثر باغ و پاسیوها دیده می شود و صندلی و میز از اجزای مهم مبلمان فضای بیرونی محسوب می شوند.
محافظت از آفتاب در طراحی باغ، حیاط و پاسیو
یکی از نکات مهمی که برای طراحی محوطه باید مورد توجه قرار گیرد، سایبان و آفتابگیر است. آلاچیق، پرگولا، سایبان و چترهای مخصوص پارچه ای به این منظور استفاده می شوند. می توانید برای ایجاد این فضاها محافظت و مقاومت آنها در برابر باران، برف و باد را هم در نظر بگیرید و به گونه ای از اجزای آفتابگیر استفاده کنید که قابل جابجایی باشند و در صورت لزوم جمع آوری شوند.
استفاده از اجزایی انرژی بخش: آتشگاه و شومینه در طراحی محوطه
از زمانهای ماقبل تاریخ، مردم دور آتش جمع می شدند و از آن استفاده های زیادی می کردند. زمانی که از شومینه روباز یا به اصطلاح آتشگاه در طراحی محوطه استفاده کنید، می توانید سمبلی از آتش را درون آن ببینید. این روزها استفاده از شومینهدر حیاط تنها به عنوان تزیین دیده می شود تا برای پختن و گرم شدن! اگر می خواهید عنصر آتش را به فضای پاسیو یا حیاط و باغ خانه خود وارد کنید، می توانید از شمع های زیبا و جاشمعی هایی متفاوت استفاده کنید. شمع ها جوی گرم و دعوت کننده خلق می کند.
نکته مهمی که گروه باغ گل فدک یادآور می شود این است که بهتر است در زمان طراحی محوطه، باغ و حیاط به فکر روزهای سردی که پیش رو دارید هم باشید. سیستم های گرم کننده بیرونی و مدرن مانند سیستم های گازی و شومینه های برقی گزینه های خوبی برای طراحی فضای خارجی هستند و تا شعاع ۲۰ متری را گرم می کنند.
نورپردازی فضای بیرونی در شب
روشنایی های تزیینی و دکوراتیو در فضای خارجی زمانی که فکر شده و طراحی شده باشد، باعث می شود محوطه بیرونی در شب دارای زیبایی بوده و شخصیت پیدا کند. هر گونه روشنایی را می توان در فضای پاسیو، باغ و حیاط به کار برد. در حقیقت نورپردازی شکوه و زیبایی خاصی در شب ایجاد می کند و از نظر امنیتی هم در شب دارای اهمیت است. هیچ کس دوست ندارد در تاریکی شب زمین بخورد.
گیاهان مورد استفاده در طراحی محوطه
گل و گیاهان جزء اصلی در باغ، حیاط و پاسیو است. بدون وجود سبزینگی در فضای بیرونی هیچ اتفاق می و آب و هوایخوبی که باید ایجاد شود، نمی افتد. گلدان های زیبا، گل های رنگارنگ، درختان سایه انداز و پروانه ها زیبایی فضا را چندین برابر می کنند. حضور طبیعتی هرچند کوچک کنار خانه همیشه دلچسب و دلنشین است.
حضور آب: گام نهایی طراحی محوطه
در قدم اول دکوراسیون و سبک مورد نظر برای طراحی محوطه انتخاب می شود. در مرحله بعد ضروریات و آنچه مکه با توجه به فضای موجود نیاز است، اضافه می شود. اگر می خواهید فضایی رمانتیک و خاص داشته باشید، پیشنهاد می کنیم عنصر آب را وارد کنید. آب با ایجاد صخره های سنگی که به سادگی با فضای موجود تطبیق می شود به شکل فواره و آبشار کوچک فضا را تلطیف می کند.